وزیر بهداشت در بیستمین آیین پویش ره سلامت:

دنبال ویترین آرایی نیستیم

تهران (پانا) - وزیر بهداشت گفت که اهل ویترین آرایی‌هایی نیستیم که خودمان را مطرح کنیم، فقط دل به رضایت خدا و مردم بسته‌ایم، دنبال هیچ پرش ارتفاع دیگری نیستیم، همواره می‌گوییم خدا کمک کند که با یک لندینگ آبرومندانه در فرودگاهی، احترام‌آمیز قبا و ردا را تقدیم دیگری کنیم و بعد به دنبال زندگی‌مان برویم.

کد مطلب: ۱۱۶۸۷۶۴
لینک کوتاه کپی شد
دنبال ویترین آرایی نیستیم

به‌ گزارش وبدا، سعید نمکی در بیستمین آیین پویش ره سلامت که در قالب آن پروژه‌های مرکز قلب شهید رجایی تهران با اعتباری بالغ بر 52 میلیارد تومان افتتاح شد، با بیان این مطلب اظهار داشت: اما بی سر و صدا و چراغ خاموش، ماهانه هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه می شود که این اتفاق در هیچ سالی در قبل و بعد از انقلاب، نیفتاده است.

وی افزود: در کمتر از یک ماه و نیم، دو هزار و 500 تخت ICU را در همین ایام مقابله با کرونا، ایجاد کردیم. در خوزستان در این شرایط، در طول یک هفته با همت معاونت درمان و همکاران مان، 70 تخت جدید برای بیماران تنفسی ایجاد و اکسیژن مورد نیاز را تامین می کنیم. اکسیژن حیاتی‌ترین پدیده برای بیماران کووید19 است. پریشب تا ساعت 4 صبح بیدار بودیم و پیگیری کردیم که اکسیژن ساز به اهواز برسد. روزهای بسیار سختی است اما در همین روزها، خداوند این لطف را کرد که بتوانیم زیرساخت ها را توسعه دهیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: تردید ندارم که امروز قلب های زیادی در کشور می تپد که بعد از لطف خدا، تپش آنها مدیون زحمات اساتید گرانقدر مرکز قلب شهید رجایی و یا فارغ التحصیلان این مرکز است. بیمارستان قلب شهید رجایی امروز برای کشور یک ویترین بزرگ علمی و مایه امید برای تمام کسانی است که بعنوان آخرین پایگاه به آن مراجعه می کنند تا شاید از دست توانمند بزرگان قلب و عروق کشور که همانند گنجینه ای نفیس دور هم جمع شده اند، بعد از لطف خدا شفا بگیرند و گرفته اند.

وی افزود: از استاد گرانقدر، دکتر نوحی تشکر ویژه دارم که جز عشق و عرفان این مرد بزرگ، بعد از لطف خدا عاملی موثر در توسعه این مرکز، به این ارزشمندی نمی شناسم. امروز داشتم دوره اجرایی که در کشور در خدمت مردم بودم را مرور می کردم. در دوره اجرایی دو کار را برای خودم ذی قیمت می دانم؛ یکی حرکتی است که سه دهه پیش زمانی که مسئولیت بهداشت کشور را برعهده داشتم و آن، ایجاد اداره کل بیماری های غیرواگیر در وزارت بهداشت بود.

وزیر بهداشت یادآور شد: برای من در سه دهه پیش مسلم بود که وقتی که توانستیم از مرگ و میر ناشی از بیماری های واگیردار با واکسیناسیون علیه 6 بیماری مسری مهلک قابل پیشگیری با واکسن، جلوگیری کنیم به سیاه چاله بیماری های غیرواگیر خواهیم افتاد و سرلوحه این لیست سیاه، بیماران قلبی و عروقی خواهد بود.

نمکی تصریح کرد: امروز حدود 100 هزار مرگ در سال از بین 380 هزار مورد، فقط به دلیل پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن است و حدود 313 هزار مورد مرگ غیر از آنچه کووید19 بر ما تحمیل کرد، به دلیل بیماری های غیرواگیر است که در بین آنها سکته های مغزی و قلبی و بیماری های قلبی و عروقی، در صدر هستند.

وی تاکید کرد: در کووید19 نیز اثبات شد که آسیب پذیرترین افراد، کسانی بودند که یک بیماری زمینه ای به ویژه بیماری های قلبی و عروقی داشتند. حدود 83 درصد از مرگ و میر بیماران کووید19، مربوط به افرادی بود که سن بالای 65 و یا بیماری زمینه ای داشتند و این باز تلنگری به ذهن و روح و رفتار اجتماعی ما می زند که به بیماری های غیرواگیر به ویژه بیماری های قلبی و عروقی باید بیشتر توجه کنید.

وزیر بهداشت گفت: راه اندازی خدمات رسیدگی به بیماران دچار سکته های حاد مغزی و قلبی، یک افتخار بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است. در نشست وزرای کشورهای منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت در تهران، یکی از مدیران برجسته این نشست، دچار گرفتاری حمله قلبی شد و وقتی خدمات 247(رسیدگی به بیماران دچار سکته حاد قلبی) را دید، حیرت کرد که جمهوری اسلامی ایران چه خدمات ارزشمندی ارائه می کند.

نمکی عنوان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران افتخار است که به توسعه زیرساخت های رسیدگی به گرفتاری های قلبی و عروقی که می تواند فرد را دچار ناتوانی غیرقابل درمان روبرو کند، بپردازد و بنده هم برای توسعه خدمات 247 و 724 در سراسر کشور اعلام آمادگی می کنم و از دکتر نوحی و دکتر عبدی، رییس و استاد بیمارستان قلب شهید رجایی می خواهم که مدیریت این پروژه را بپذیرند و از دکتر جان بابایی نیز می خواهم که در این زمینه کمک کند تا بتوانیم آنها را در قالب یک پروژه ملی ادامه دهیم و داروی ضدلخته جدید را سریع تر با تدوین راهنماهای بالینی با توجه به مضایق اقتصادی کشور، در اختیار همه قرار دهیم.

وی افزود: الان شرایط اقتصادی بسیار سختی داریم. اگر رنجی که در این ایام در کنار مدیریت کووید19 با مضایق ارزی، مالی و تحریم ها می کشم را بازگو کنم، خیلی از شماها شاید زار زار به حال این برادر کوچک تان، گریه کنید به همین دلیل هر یک سنتی که می خواهیم هزینه کنیم باید کاربرد آن را در جایگاه خودش تعریف کنیم. خیلی وقت ها خیلی از منابع را درست هزینه نمی کنیم. تقاضا دارم که با گایدلاین، این خدمات را در کشور توسعه دهیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: از دکتر نوحی و اساتید مرکز قلب شهید رجایی می خواهم که در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، کمک کنند. اگر سبک زندگی مردم را نتوانیم تغییر دهیم، ورزش همگانی را نتوانیم جا بیندازیم و اگر تغذیه و استرس و مواردی که آغازگر گرفتاری های جسمی و اجتماعی است را نتوانیم حل کنیم، هر روز باید ته این رودخانه، زخمی و جنازه جمع کنیم.

نمکی گفت: تقاضا دارم که همکاران ما در مرکز قلب شهید رجایی، متولی آموزش همگانی و آموزش از راه دور برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی مبتنی بر فهم گروه ها و طبقات مختلف جامعه شوند و ما هم در این زمینه، بودجه کافی را تامین می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که مرکز قلب شهید رجایی به عنوان یک مرکز مرجع برای کل منطقه در آینده مطرح شود همانگونه که امروز مطرح است و نظیر آن را در خیلی از مناطق دنیا نداریم. تقاضای من این است که مرکز قلب شهید رجایی نقش رهبری قلب و عروق کشور را گسترده تر از این به شکل دوراپزشکی برای مراکز درمانی کشور، ایفا کند.

وزیر بهداشت اظهار داشت: امسال علیرغم درگیری با کووید19 نه تنها در این باتلاق نماندیم بلکه با لطف و مرحمت الهی، توانستیم به عنوان یکی از درخشان ترین سالهای قبل و بعد از انقلاب، در توسعه زیرساخت ها تلاش کنیم. امسال حدود 11 هزار تخت بیمارستانی راه اندازی می کنیم.

وزیر بهداشت گفت: بیش از هزار پروژه بهداشتی اعم از خانه بهداشت، مرکز جامع سلامت امسال به بهره برداری رسید و یا افتتاح می شود. این افتخاری است که در این ایام پرهیاهوی مدیریت کووید19 نصیب ما شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار