گمانه زنی انتخابات؛ از رسانه های اصلاح طلب تا رسانه های اصولگرا

تهران (پانا) - رسانه‌ها از دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا امروز ۱۴ اسفند ۱۳۹۹، گمانه‌زنی‌های تازه‌ای را درباره کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، مطرح کردند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
گمانه زنی انتخابات؛ از رسانه های اصلاح طلب تا رسانه های اصولگرا

روند همکاری میان جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرا برای انتخابات پیش‌رو نیز از دیگر محورهای مهم در گزارش‌ها و تحلیل‌های این رسانه‌ها بود.

رسانه‌های اصلاح‌طلب
افزایش شانس محسن رضایی برای انتخابات
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «نامزدهای اصلی غایب‌اند»، از اجماع اصولگرایان روی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت‌ خبر داد و نوشت: کاملا مشخص است که محسن رضایی، عزمش را برای آمدن جزم کرده اما از آنجایی که در سیاست ایران باب شده بیشتر نامزدها تا روزهای آخر ماجرا را به تعارف برگزار کنند، قصدش را رسمی و علنی مطرح نمی‌کند بلکه در لفافه شاید و اگر و وعده‌های انتخاباتی می‌پیچد تا شاید هم امتیازات بیشتری برای آمدن دریافت کند و هم مردم را نسبت به خودش مشتاق‌تر کند! آن هم درحالی‌که برخی شنیده‌ها حاکی از این است که جریان اصولگرایی هم نسبت به آمدن او بی‌میل نیست و احتمال اجماع روی آقا محسن بالاخره بعد از نزدیک به دو دهه در آستانه شکل‌گیری است. حتی برخی اخبار حاکی از این است که ائتلافی میان او و سعید محمد درحال شکل‌گیری است به این صورت که فرمانده فعلی قرارگاه خاتم ذیل محسن رضایی قرار گیرد. درحالی‌که اخبار از غیبت دو نامزد اصلی و مطرح انتخابات ۱۴۰۰ یعنی رؤسای دو قوه حکایت دارد، شانس فرمانده سابق سپاه از همه دوره‌های پیشین بالاتر رفته است.

جریان اصولگرا در پی مشارکت حداقلی
روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «جریان‌ حداقلی دنبال مشارکت حداقلی» به قلم
داریوش قنبری فعال سیاسی‌ اصلاح‌طلب، نوشت:
توصیف ویژگی‌ها و مشخصه‌های یک «جریان حداقلی» که در تلاش برای کاهش مشارکت مردم است، این طیف در کشور ما از نظر سیاسی وزن چندانی ندارد اما با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته، از آن صدای بلندتر و بیشتری در مقایسه با وزن واقعی‌اش شنیده می‌شود؛ این طیف پرسروصدا، مشارکت حداکثری را که مورد تاکید دلسوزان نظام است برنمی‌تابد و دنبال مشارکت حداقلی است تا با توجه به وزن کمی که دارد پیروز باشد. با وجود اینکه انقلاب و نظام ما با مشارکت وسیع مردم تعریف شده اما این عده دل خوشی از مشارکت گسترده ندارند؛ جریان حداقلی، متاسفانه خود را با پسوندهای انقلابی یا اصولگرا معرفی می‌کند و به‌ویژه این روزها تلاش دارد با طرح برخی مباحث، اهداف جناحی خود را محقق کند.

شورای وحدت به دنبال اجماع اصولگرایان
روزنامه «ابتکار» در خبری با اشاره به اینکه روحانیت اصولگرا برای انتخابات ۱۴۰۰ با سازوکار شورای وحدت وارد گود شده است و در تلاش برای ایجاد وحدت حداکثری در جریان راست است، به نقل از حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در پاسخ به این سوال که فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان به کجا رسیده است؟ نوشت: جامعه روحانیت به دنبال این است وحدت حداکثری را به وجود آورد و امیدواریم این اتفاق بیفتد مذاکراتی هم در حال حاضر در جریان است اما هنوز نهایی نشده است. رایزنی ها فقط با شورای ائتلاف و آقای حداد عادل و آقای ذوالقدر در حال انجام است.
مصباحی مقدم درباره کاندیدای مورد نظر جامعه روحانیت می‌افزاید: بنده قبلا اعلام موضع کردم مبنی بر اینکه اگر آقای رئیسی کاندیدا شود ما از ایشان حمایت خواهیم کرد.
ما قالیباف را نفی نکردیم منتهی اگر آقای رئیسی بیاید روی او اجماع می کنیم.

اصلاح‌طلبان با کاندیدای نیابتی وارد انتخابات نمی‌شوند
خبرگزاری «ایلنا» گفت‌وگویی را با جمیله کریمی دبیر جمعیت زنان مسلمان نواندیش منطقه فارس، منتشر کرد که در آن به نقل از کریمی می‌خوانیم: اصلاح‌طلبان با کاندیدای نیابتی وارد انتخابات نمی‌شوند. قرار نیست به هر قیمتی در انتخابات شرکت کنیم. طبق روال سال‌های گذشته رقیب سیاسی در زمان انتخابات درصدد است تا افرادی که در بدنه اجتماعی پایگاهی ندارند را به سوی کاندیداتوری سوق دهد تا به عنوان کاندیدای اصلاح طلبان در انتخابات مطرح شود که در این شرایط نیاز است تا اصلاح طلبان هوشیارانه مراقب این ترفندها باشند.

محسن هاشمی شانس تایید صلاحیت ندارد
تارنمای خبری و تحلیلی «نامه نیوز» گفت‌وگویی را با ناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب منتشر کرد که در آن قوامی در خصوص اسامی مطرح برای نامزدی اصلاح‌طلبان در انتخابات می‌گوید: محسن هاشمی شانس تایید صلاحیت ندارد. حمایت اصلاح‌طلبان از ظریف عقلانی نیست. فکر می‌کنم کسانی که می‌گویند ظریف محبوب است اصلا بین جامعه نیستند.
جهانگیری گفته اگر اصلاح‌طلبان اجماع کنند می‌آیم.
به نظر من احتمال اینکه اصلاح‌طلبان برای حمایت از آقایان جهانگیری و محسن هاشمی اقدام کنند، بسیار است، اما عقلانی نیست که از افرادی مثل ظریف یا زنگنه و ... حمایت کنند.

رسانه‌های اصولگرا
از ادعای انشقاق در اصلاح‌طلبان تا وحدت میان اصولگرایان
روزنامه «صبح‌نو» در گزارشی با عنوان «وحدت راست‌ سنتی و مدرن؟»، مدعی انشقاق در اصلاح‌طلبان و وحدت میان راست سنتی و مدرن شد و نوشت: حضور یا عدم حضور لاریجانی در انتخابات به‌عنوان نامزد، مهم‌ترین چالش انتخاباتی اصلاح‌طلبان است؛ اصلاح‌طلبانی که اگر به گزینه‌ای ائتلافی نظیر او «نه» بگویند، شانس پیروزی‌شان اندک و ستاره اقبال‌شان برای تداوم در قوه اجرایی کشور کم فروغ خواهد شد. با این حال عده‌ای دیگر از اصلاح‌طلبان، لاریجانی را هیچ جوره هضم نمی‌کنند و معتقدند برای حفظ هویت اصلاح‌طلبی، نباید تن به ائتلاف‌گرایی بدهند.
علی لاریجانی یکی از چهره‌هایی است که از او به‌عنوان نامزد اصلی و مطلوب بعضی احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی نام برده می‌شود. چندی پیش محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با ایرنا، درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از علی لاریجانی تاکید کرد: من جناب علی لاریجانی را شخصا و به صفت فردی انسان صالح و شایسته برای پذیرش مسوولیت ریاست جمهوری می‌دانم. در شرایطی که اصلاح‌طلبان را از معرفی نامزد ذاتی خود محروم کنند، طبیعی است به سمت تصمیمات دیگر و انتخاب از میان نیروهای دیگر برویم و کسی که مواضع رفتاری‌اش به ما نزدیکتر باشد مورد انتخاب قرار دهیم.

اهمیت شرکت در انتخابات از نگاه مردم
روزنامه «خراسان» نتایج نظرسنجی ایسپا درباره اهمیت شرکت در انتخابات را منتشر کرد و نوشت: بر اساس نظرسنجی ایسپا، بیش از ۵۰ درصد مردم معتقدند که شرکت در انتخابات در حل مشکلات کشور موثر است. در یادداشتی که روز گذشته معاون پژوهشی ایسپا در سایت این پژوهشکده منتشر کرده، آمده است: موعد برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ ایران در شرایطی نزدیک می‌شود که بخش‌هایی از جامعه ایران در معرض فشارهای اقتصادی و اجتماعی قرار دارند. اگرچه به نظر می‌رسد برخی از ایرانیان، ناامید از اثرگذاری تحولات سیاسی بر بهبود وضع زندگی‌شان، تنها ناظران منفعل فراز و فرودهای انتخاباتی‌اند اما نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بخش‌های قابل توجهی از جامعه ایران همچنان به تغییرات سیاسی که در بهار سال ۱۴۰۰ رخ خواهد داد با خوش‌بینی می‌نگرند و امیدوارند با تغییر دولت گشایشی در اوضاع و احوال فردی و جمعی حاصل شود.

نگاهی به کاندیداتوری احتمالی ظریف
تارنمای خبری و تحلیلی «جهان نیوز» گفت‌وگویی را با فیاض زاهد فعال اصلاح طلب منتشر کرد و نوشت: فیاض زاهد تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید، ظریف محبوب است و شانس بالایی در انتخابات ۱۴۰۰ دارد. با این تفاوت اساسی که او مجموعه‌ای از پرسش‌های جدی را نیز درباره ظریف مطرح می‌کند که به باور او ابتدا باید به آن پاسخ گفت. زاهد ازجمله به مواردی که زمزمه‌هایی از استعفای ظریف به گوش رسید اشاره کرده و می‌پرسد باتوجه به اینکه دست به استعفای ظریف خوب است، چگونه می‌تواند مقابل تندروهای داخلی مقاومت کند!

رییسی نامزد اصلی اصولگرایان
تارنمای خبری و تحلیلی «تابناک» به نقل از صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، نوشت: رئیسی نامزد اصلی اصول‌گرایان است. آن‌ها به دنبال فردی می‌گردند که بتواند اجماع ساز باشد، بین تمامی گروه‌های اصولگرا ـ چه معتدل و چه تندرو ـ در این رابطه همانطور که عرض کردم رئیسی تنها نامزدی است که از چنین توانایی در بین اصول گرایان برخوردار است.

انتقاد از حضور پرتعداد اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰
خبرگزاری «مشرق» در گزارشی با عنوان «پشت‌پرده پروژه ثبت نام فله ای اصلاح طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰/ دهن‌کجی به قانون و جمهوریت؛ رفتار پرتکرار افراطیون اصلاح‌طلب»، نوشت: طیف افراطیون اصلاح طلب نه دغدغه «مشارکت حداکثری» دارد و نه دغدغه «شایسته سالاری» و «رفع مشکلات مردم»؛ حیات افراطیون اصلاح طلب در جنجال، هیاهو و فضای غبارآلود است.
در ماه ها و هفته های اخیر تقریبا هر چند روز یکبار، گمانه زنی و یا خبر اعلام کاندیداتوری یک فعال اصلاح طلب در رسانه ها منتشر شده است. از عباس آخوندی و علی مطهری تا مصطفی کواکبیان و محمدرضا عارف و مصطفی معین و محمدعلی افشانی و اسحاق جهانگیری و ظریف و آذری جهرمی و محسن هاشمی و سید حسن خمینی و پزشکیان و محمد شریعتمداری و شهیندخت مولاوردی و حناچی و ابتکار و...
در میان اسامی مذکور اشخاصی هستند که به دلیل عملکرد بسیار ضعیف در دوره وزارت خود، چندین بار برای استیضاح به مجلس رفته و مشهور به سوءمدیریت و متهم به «ترک فعل» هستند و برخی اسامی نیز اشخاصی هستند که پیش از این در انتخابات مجلس یازدهم و انتخابات های گذشته ریاست جمهوری ردصلاحیت شده اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار