ساختن یک شهروند جهانی وظیفه خطیر امور تربیتی است

آباده –(پانا) فعالیت‌های امور تربیتی به عنوان عناصر سازنده در شکل گیری و رشد شخصیت دانش آموزان همواره دارای ارزش و موقعیت خاصی در نزد صاحبان آموزش و پرورش است. مربیان امور تربیتی به عنوان اصلی ترین سازندگان شخصیت دانش آموزان همواره با اجرای برنامه‌های متنوع سعی در بالا بردن توانایی‌های دانش آموزان دارند، تلاشگرانی که با صبر و استقامت فراوان در مسیر دشوار تربیت، سختی‌ها را با جان و دل پذیرا هستند، تا آینده سازان این مرز و بوم زر خیز در مسیر سبز و هموار زندگی قرار گیرند.

کد مطلب: ۱۱۶۸۳۶۴
لینک کوتاه کپی شد
ساختن یک شهروند جهانی  وظیفه خطیر امور تربیتی است

در همین راستا تلاش‌ها و فعالیت‌های متعدد حوزه پرورشی آباده ما را برآن داشت تا پای صحبت‌های معاون پرورشی و تربیت بدنی مدیریت آموزش و پرورش آباده بنشینیم.

قاسم خلیفه در مورد نقش امور تربیتی در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان به پانا گفت: دانش آموزان در کنار سواد علمی نیاز به اخلاقیات و رشد روابط اجتماعی دارند، برای به تکامل رساندن شخصیت دانش آموز باید به همه جوانب شخصیتی او توجه کرد و با توجه به علاقه و استعدادهای او برایش برنامه ریزی کرده و به انجام فعالیت‌ها تشویق کرد.

او ادامه داد: شخصیت دانش‌آموز زمانی تکامل می‌یابد که مسیر فعالیت‌های او به سمت قرب به خداوند برنامه‌ریزی شده باشد.

مسئول سازمان دانش‌آموزی آباده با اشاره به ویژگی‌های یک جوان رشد یافته از جمله هم‌گرایی، احترام به هم نوع، اجتناب از تکروی، مشارکت در فعالیت‌های گروهی و داشتن اعتماد به نفس بالا و اهداف عالی در زندگی، گفت: پرداختن به هنر روح نوجوان را تازه می‌کند و هنگامی که نوجوانی در کنار سواد علمی از آموزش‌های معنوی در زمینه‌های مختلف هنری و ورزشی برخوردار شود، این نوجوان در مسیر درست قرب خداوند قرار گرفته و می توان انتظار داشت تا چنین شخصیتی که همه استعدادها و علاقه‌های او در مسیر درست پیشرفت قرار گرفته در آینده نزدیک تبدیل به یک شهروند جهانی و دارای شخصیت تکامل یافته شود.

خلیفه، دورنمای آینده ایران را کشوری توسعه یافته و قدرتمندتر دانست و افزود: فردای ایران در اختیار جوانانی است که از اکنون برای ساختن فکر و پرورش معنوی خود اقدام کنند و این امر مهم وظیفه خطیر مربیان امور تربیتی است که با برنامه‌ریزی‌های صحیح و اقدام به موقع نوجوانان را در مسیر درست هدایت قرار دهند.

کانون‌ها به عنوان سازمان‌هایی که به دور از آموزش‌های رسمی مدارس و با اجرای برنامه‌های متنوع هنری و فرهنگی و مهارتی سعی در بالا بردن عزت نفس و افزایش توانمندی‌های نوجوانان دارند بخش دیگری از صحبت‌های معاون پرورشی و تربیت بدنی بود.

او کانون‌ها را سازمان‌هایی فرهنگی، ورزشی دانست که با توجه به علاقه و استعداد دانش‌آموز سعی در رشد همه جانبه روحی نوجوانان دارند. فعالیت‌هایی که با توجه به غیر رسمی و متنوع بودنشان بسیار مورد توجه خانواده ها و والدین قرار گرفته و در چند سال اخیر رضایت بیشتری را جلب کرده است.

مسوول سازمان دانش‌آموزی شهرستان آباده تعامل هماهنگ کانون‌ها با مدارس را یکی از برنامه‌های بسیار مفیدی دانست که باعث رشد برنامه‌های کانون، رضایت خانواده‌ها و استقبال بیشتر نوجوانان از این برنامه‌ها شده است.

خلیفه ضمن دعوت نوجوانان به شرکت در برنامه‌های کانون‌ها از آنان خواست تا در کنار سواد مدرسه‌ای بیشتر از گذشته به پرورش روح و معنویات خود اهمیت دهند و از فرصت‌های بی بدیل به وجود آمده در این سنین برای یادگیری مهارت‌ها و پرورش روح و جسم همزمان استفاده کنند تا در آینده مدیران موفق و دارای صلاحیت باشند.

والدین دانش‌آموزان نیز در مورد فعالیت‌های امور تربیتی در این گفت‌وگو شرکت کردند؛ بهاره یزدانبخش مادری که خود به عنوان مربی موفق کانون، سعی در شکوفایی روز افزون فرزندش دارد، انجام فعالیت‌های پرورشی توسط فرزندش را راهی موثر به سمت تقویت خود باوری و رشد اعتماد به نفس او می‌داند و اعتقاد دارد که باید بچه‌ها را در فعالیت‌ها و کارها شریک کنیم و حتی از آنها مشورت بگیریم و به گفته‌های منطقی آنان اهمیت دهیم.

او معتقد است: بچه ها چون فکر بازتری دارند در بسیاری اوقات از ما بهتر فکر می‌کنند، و لازم است تا با انجام فعالیت‌های پرورشی او را تلاشگر و کوشا بار آورده تا زمینه خودباوری او مهیا شود و در جوانی تبدیل به انسانی کامل شود.

شیوا احمدی با انتقاد از محدود بودن برخی فعالیت‌ها به دوره یا پایه‌ای خاص، و درخواست به برداشتن محدودیت‌های شرکت در انجام فعالیت‌ها، اینگونه فعالیت‌ها را به شرط اندازه و به جا بودن دارای تاثیر مثبت در رشد فکری و هدایت بچه‌ها در مسیر درست و انجام فعالیت‌ها را باعث ساماندهی ذهنی و فکری دانش‌آموزان دانست.

مونا عسکریان، مادری که خود سال‌هاست به عنوان مربی با انجام فعالیت‌های خلاقانه سعی در بالا بردن و رشد فکری نوآموزانش دارد، انجام فعالیت‌های فرهنگی و پرورشی توسط فرزندش را باعث رشد خودباوری و درک درست او از زندگی می‌داند و اعتقاد دارد که انجام این امور باعث رشد مسولیت‌پذیری در فرزندش شده است. آنچه دیده می‌شود دانش‌آموزانی پر تلاش و خلاق است که انجام امور و فعالیت‌های پرورشی باعث شده درک بهتری از سواد علمی خود پیدا کنند و روز به روز به توانایی‌هایشان افزوده می‌شود. حضور حداکثری این دانش آموزان در فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده از طرف حوزه پرروشی و تربیت بدنی، نوید دهنده آینده‌ای زیباتر و شهر و کشوری آبادتر برای ماست.

بر اساس سند تحول بنیادین، مقوله پرورش مقدم بر آموزش است و لازم است تا مسولان امر آموزش و پرورش نسبت به نهادینه کردن و برنامه‌ریزی برای این اصل مهم سند تحول بنیادین بیشتر از گذشته تلاش کنند، چرا که علم و سواد بدون داشتن اخلاق مناسب زمینه‌ساز جامعه‌ای فاسد و رشد نیافته است. امور تربیتی رکن اصلی و سازنده شخصیت بشریت است و لازم است تا با نگاهی نوین به این حوزه مقدس، زمینه ساز آینده‌ای زیباتر و اخلاق مدارتر از امروز برای فردای کشور عزیزمان باشیم.

گزارشگر: صدیقه جنتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار