امروزه موضوع درختکاری در بالاترین سطوح مسائل زیست محیطی قرار دارد

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی فرهنگی منطقه۲، موضوع درختکاری را به عنوان جدیدترین مولفه موثر که در امنیت ملی کشور ها درحال بررسی است، عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۸۲۰۲
لینک کوتاه کپی شد
امروزه موضوع درختکاری در بالاترین سطوح مسائل زیست محیطی قرار دارد

به گزارش پانا امروز ۱۳ اسفند مراسم گرامیداشت روز درختکاری در کانون فرهنگی تربیتی قدس تحت عنوان نهال هم عهدی کاشت چند نهال، با حضور یوسف مزارعی؛ معاون امور اجتماعی فرهنگی منطقه۲، عباس باستانی؛ رییس سازمان دانش آموزی شهر تهران، محسن طالبی؛ مدیر آموزش وپرورش منطقه و حضرتی معاونت پرورشی و تربیت بدنی برگزار شد.

یوسف مزارعی معاون امور اجتماعی فرهنگی منطقه۲ گفت: امروزه موضوع درختکاری در بالاترین سطوح مسائل زیست محیطی قرار دارد که به عنوان جدیدترین مولفه موثر در امنیت ملی کشور ها درحال بررسی است. و موضوعی با این اهمیت طبیعتا موضوعی است که قبل از هر کسی آموزش و پرورش باید به این موضوع بپردازد. حساسیت و وضعیت گرمایش و آلودگی هوا و مسائل مختلف حوزه ی زیست محیطی از مسائلی هستند که آموزش و پرورش حتما باید به آنها توجه ویژه ای داشته باشد.
وی در ادامه با توجه به اینکه هر نهال به یاد یک شهید کاشته شده است افزود: این مراسم پیوندی است از اهمیت درختکاری و مسائل زیست محیطی و گرامیداشتن یاد و خاطره ی شهدای گرانقدر این سرزمین.

عباس باستانی رییس سازمان دانش اموزی اداره کل شهر تهران، درختکاری را همانند پرونده باز انسان بعد از مرگ عنوان کرد و گفت: حدیثی از پیامبر اکرم روایت شده که از ایشان در رابطه با ارزش و ثواب درختکاری پرسیدند و ایشان در پاسخ، ثواب درختکاری را در ردیف تعلیم و دانش و ساخت مسجد بیان کردند.

باستانی در ادامه از آثار درختکاری یاد کرد و گفت: درآمد حاصل از درختکاری حلال، درخت و محصول آن همانند صدقه هستند و پاداش اخروی دارند.

محسن طالبی مدیر آموزش وپرورش منطقه۲ با تاکید بر اهمیت کاشت درخت و توجه به فضای سبز گفت: امروزه نیاز اساسی کلان شهر هایی مثل تهران این است که درختان نه تنها حفظ شوند بلکه توسعه پیدا کنند به خصوص با توجه به رشد فزاینده ی آلاینده های شهری و نیاز به منابع تولید اکسیژن.

وی افزود: اگر تدبری در آیات قرآن کنیم مصادیق زیادی را مشاهده می کنیم که به مومنین توصیه می کند در کاشت درخت و حفظ و صیانت از آن کوشش کنند. در روایتی داریم که امام علی (ع) در دوران ۲۵ سال عزلت و خانه نشینی، ۶۰ هزار درخت مثمر کاشته بودند و عموما هم آیات قرآن هر جا که می خواهد قدرت خداوند را برای انسان به زبان ساده و ملموس بیان کند از رشد گیاهان و درختان مثال می آورد.

این اهمیت از این جهت است که چرخه ی پیچیده ی انسان های متمدن و متفکر روی زمین از همین نهال درخت شروع می شود و فرآیند را که در نظر بگیریم در نهایت مثل همین درخت است.ان شاالله که در صیانت و نگهداری از موجودی و داشته های طبیعی خود کوشا و تلاشگر باشیم و همچنین بتوانیم مثل سابق با حرکات نمادین در این عرصه پیشرفت داشته باشیم.
طالبی در ادامه گفت: از معصوم روایت داریم که حتی اگر شما در منزل خود بر سفره غذا نشسته اید این را برای خانواده خیرات در نظر بگیرید. مهم آن نیت و نفس عمل است، حرکت خوب و مثبت درختکاری یکی از بی آلایش ترین حرکت هایی است که می توانیم در این جهت نام ببریم و چقدر خوب است این ایده ی عزیزان در معاونت پرورشی منطقه که هریک از این نهال ها شناسنامه ای را به نام یک شهید بزرگوار از ابتدای انقلاب تا مدافعین حرم و همچنین سردار بزرگ شهید قاسم سلیمانی دارا هستند.

هر بار که از اینجا عبور کنیم به یادمان می آید که این بخش نهالستان رزمندگان است و نهال هایی که در اینجا غرس شده هر کدام یادآور رشادت ها و ایثارگری های یک شهید است. این مراسم یک حرکت نمادین برای این است که اهمیت این موضوع برای ما یادآوری شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار