امروز: جمعه 3 اردیبهشت 1400 - 17:55 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا فرهنگی

رسیدگی فوری به گزارش‌های مردمی از تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر

رسیدگی فوری به گزارش‌های مردمی از تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر

3/3/2021 3:45:00 PM
3/3/2021 3:45:00 PM
چهارشنبه 13 اسفند 1399 - 15:45
ساترا

تهران (پانا) - آیین رونمایی از سامانه نوین پایش مردمی «ساپرا» با حضور نمایندگانی از قوه قضاییه، مرکز ملی فضای مجازی و کارشناسان سواد رسانه‌ای، در ساترا برگزار شد.

به گزارش ساترا، علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا در ابتدای این مراسم در خصوص این سامانه اظهار کرد: رونمایی از سامانه ساپرا اتفاق مهمی در بحث فعال‌سازی ابزارهای تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر است.
وی افزود: تعداد محتواهایی که روزانه در رسانه‌های صوت و تصویر بارگذاری می شود بسیار زیاد است و امکان اینکه یک سازمان یا رگولاتور بتواند تمام این محتوا را پایش مداوم کند، وجود ندارد.
سعد تاکید کرد: سامانه ساپرا این امکان را به کاربران می دهد که در صورت مشاهده هرگونه تخلف در رسانه های صوت و تصویر فراگیر را از طریق این سامانه به ساترا گزارش دهند و ساترا نیز در اسرع وقت پیگیر حقوق کاربران خواهد بود.
وی در خصوص اهمیت رگولاتوری و تنظیم‌گری در حوزه فضای مجازی اظهار کرد: تحقیقات در سال 2019 در انگلستان نشان می دهد که 70 درصد کاربران بزرگسال فضای مجازی مطالبه ورود نهاد تنظیم‌گر به حوزه فضای مجازی را دارند. این آمار در سال 2018، حدود 60 درصد بوده است که نشان می دهد مطالبه کاربران فزاینده بوده است.
معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد حفاظت و صیانت از فرهنگ و ارزش های فرهنگی در فضای مجازی یک مطالبه و دغدغه جهانی است.
سعد با بیان اینکه روزانه شاهد بارگذاری تعداد بالایی از محتوا روی پلتفرم‌ها هستیم، تاکید کرد: این حجم از محتوا اگر با نظارت و حمایت کاربران همراه نباشد عملا ساماندهی و پایش این حوزه و رسیدن به یک فضای مجازی سالم ممکن نخواهد بود.
توجه به اصل محرمانگی در سامانه ساپرا
احمد آذرسا، سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در اداره کل دو رویکرد اساسی وجود دارد؛ رویکرد اصلی «هم‌تنظیم‌گری» است. بر این اساس، ما با همکاری و کمک سازمان های مردم نهاد و اقشار و افرادی که در این حوزه موثر هستند به عنوان یک واسطه بین حاکمیت و مردم عمل خواهیم کرد تا یک فضای مجازی پاک را با همراهی کاربران ایجاد کنیم.
وی رویکرد دیگر را «تنظیم‌گری اجتماعی» دانست و با بیان اینکه این رویکرد ما را مستقیما به کاربران وصل می کند، اظهار کرد: در بحث تنظیم‌گری اجتماعی ما به دنبال بستری بودیم که ما را به کاربران متصل کند. امروز سامانه ساپرا این بستر را فراهم کرده که کاربران در ایجاد یک فضای مجازی پاک مشارکت کنند.
سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا با تاکید بر اینکه در خصوص ضرورت ایجاد سامانه های پایش مردمی در دنیا بسیار بحث شده است، گفت: سامانه دریافت گزارش‌های نهاد رگولاتوری آفکام در انگلیس و فاروس در فرانسه دو نمونه بارز سامانه پایش مردمی در دنیا هستند. ما سعی کردیم ساپرا تخصصی‌تر و جامع‌تر طراحی شود.
آذرسا در ادامه افزود: سامانه ساپرا انحصارا در حوزه صوت و تصویر فراگیر است و تلاش شده به گونه‌ای طراحی شود که زبان و لحن آن برای کاربر خانگی قابل فهم باشد. در کنار آن فضای کاربری مجزایی را طراحی کردیم که مختص ناظران ویژه است.
وی در خصوص این بخش توضیح داد: این بخش مختص متخصصین حوزه فضای مجازی است که می توانند یک رده بالاتر از کاربر خانگی با ما مشارکت کنند. گزارش های دریافتی از ناظران ویژه به دلیل تخصصی که در این حوزه دارند در فرایندی متفاوت رسیدگی می شود لذا در زمانی بسیار کوتاه تر رسیدگی خواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه اصل مهم در این سامانه محرمانه بودن گزارش های دریافتی و ضروری نبودن درج اطلاعات شخصی کاربران است، اظهار کرد: ساترا بعد از دریافت گزارش، ابتدا تخلفات به رسانه مورد نظر ابلاغ می شود، در صورت اصلاح از سوی سایت، به کاربر در این خصوص اطلاع داده می شود در غیر این صورت، با کمک قوه قضاییه سعی می کنیم قانون به درستی اجرا شود.
سرپرست اداره کل توسعه شبکه تنظیم‌گران اجتماعی ساترا همچنین تاکید کرد: آنچه در این سامانه برای ما اهمیت دارد عبارت است از تخلفات محتوایی، نقض مالکیت فکری، محتواهای جعلی، تخلفات تبلیغات و...

آمادگی قوه قضاییه برای همکاری با ساپرا
در ادامه این جلسه، احمد هنری شعبانی، مدیرکل مشارکت های مردمی و سرمایه اجتماعی قوه قضاییه اظهار کرد:
در اوایل سال جاری دستورالعمل مشارکت نهادهای مردمی از سوی ریاست محترم قوه قضاییه ابلاغ شد و در دستور کار معاونت پیشگیری از وقوع جرم قرار گرفت. من معتقدم رونمایی از سامانه ساپرا کاملا در راستای اجرای این دستورالعمل است، چراکه از ظرفیت گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی و انجمن های علمی بهره خواهد برد.
وی افزود: در قوه قضاییه یک سامانه ارتباط مردمی وجود دارد به عنوان سامانه «سجام» که حدود 200 هزار دیده بان در آن تعریف شده اند که کد شناسایی دارند و کاملا محرمانه بودن آن لحاظ شده است. از این رو قوه قضاییه و معاونت پیشگیری از وقوع جرم این آمادگی را دارند که گزارش های رسیده از طریق سامانه ساپرا به صورت برخط به سامانه سجام مرتبط شود و از این بستر رسیدگی صورت گیرد.
ساپرا به مثابه سپر دفاعی خانواده ها در برابر آسیب های مجازی
حسین حق پناه، متخصص سواد رسانه ای و معاون کودک و نوجوان موسسه تبیان نیز که به نمایندگی از سازمان های مردم نهاد در این جلسه حضور داشت، اظهار کرد: ما امروز در یک جنگ نابرابر در فضای رسانه های جدید قرار داریم. قربانی اصلی این جنگ کودکان و نوجوان هستند و نوک پیکان آسیب ها را خانواده ها متحمل می شوند.
وی با تاکید بر اینکه سامانه پایش مردمی ساپرا قرار است به نوعی سپر دفاعی خانواده ها در برابر این آسیب ها باشد، گفت: از این رو می توان این سامانه را به نوعی اورژانس اجتماعی مجازی در حوزه رسانه های صوت و تصویر فراگیر دانست که خانواده ها می‌توانند در صورتی که در حوزه تربیت رسانه ای فرزندان خود با مشکل یا تخلفی مواجه شدند از طریق این سامانه مطرح کنند.
حق پناه در پایان رونمایی از سامانه ساپرا را یک گام مهم در جهت تحقق تقویت رسانه ای در خانواده و صیانت از کودک و نوجوان در فضای مجازی دانست.
گفتنی است سامانه پایش مردمی پیشتر به صورت آزمایشی فعال بوده است و از امروز به صورت رسمی از طریق آدرس sapra.ir به شکایات کاربران رسیدگی می‌کند.

ساترا علی سعد سامانه ساپرا
اخبار مرتبط
  • دست پُر رسانه‌‎های صوت و تصویر فراگیر در نوروز 1400

  • اشتراک فیلم و سریال در رسانه‌های کاربرمحور منوط به احراز هویت کاربر

  • برخورد سختگیرانه ساترا با رسانه‌های منتشرکننده محتوای کودک‌آزاری

  • صنعت صوت و تصویر مجهز به فناوری نشود، از دست می رود

  • کمک به آسیب‌دیدگان فضای مجازی در جدیدترین همکاری ساترا و فمپ

  • «فیلیمو» کنار کشید؛ پخش مصاحبه علی کریمی با «تی وی تاک» منتفی شد

  • ساترا توقیف «تی‌وی تاک» با حضور جادوگر را تکذیب کرد

  • علی کریمی ممنوع‌التصویر شد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • نحوه برگزاری ارزشیابی پیشرفت تحصیلی تربیتی نوبت دوم سال تحصیلی 1400-1399

  • چگونگی برگزاری امتحانات پایانی دانش‌آموزان

  • آخرین وضعیت باران کوثری در بیمارستان

  • اشکان منصوری درگذشت

  • بازی با جان کودکان با خرید یک اسباب بازی نامناسب!

  • نوعروسی که پای خود را اوایل ازدواج از دست داد

  • شمار قربانیان کرونا از 68 هزار نفر گذشت

  • معرفی تیم منتخب هفته سوم لیگ قهرمانان آسیا؛ سوپر من پرسپولیس تنها نماینده ایران شد

  • اعلام جدیدترین رتبه‌بندی استان‌ها در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

  • شبنم قلی خانی بازیگر«یک آشنایی ساده» شد

  • از قیمت طلا و سکه چه خبر؟

  • با کودکی که کلمات نامناسب را تکرار می کند چطور رفتار کنیم؟+ اینفوگرافیک

  • کشف 3 قبضه سلاح جنگی و شکاری غیر مجاز در تهران 

  • روند صعودی کرونا؛ شهرهای قرمز افزایش یافت

  • چگونه شیشه عینک را تمیز کنیم

  • هشدار دبیرکل سازمان ملل درباره فاجعه گرمایش زمین

  • نگهداری گیاهان در آب؛ اینفوگرافیک

  • محاسبات AFC بر مبنای نامه خودشان هم درست نبود

  • واکنش معاون دفتر رئیس‌جمهوری به تقطیع صحبت‌های روحانی

  • ارتش و سپاه همچون ید واحده موجب ناامیدی دشمن شده‌اند

  • رسمی؛ میزبان یورو 2021 تغییر کرد

  • شمارش معکوس برای ثبت نام در آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد

  • مهلت ارسال آثار به مسابقه «فرهنگ فضای مجازی، رفتار هوشمندانه و سواد رسانه ای» تمدید شد

  • بحران برای نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا؛ تست کرونا یک بازیکن و یک مربی مثبت شد

  • مراحل انجام خوداظهاری در سامانه ملی املاک و اسکان

  • وزیر برق عراق به تهران سفر می‌کند

  • کاهش ۵۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در یک هفته اخیر

  • مقصد جدید آندره‌آ استراماچونی مشخص شد

  • آیت‌الله موحدی کرمانی: هجمه رسانه‌ای به حاج حسن آقا 100 درصد محکوم است

  • اعلام آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران

  • باند بزرگ قمار در مشهد متلاشی شد

  • رشد 24 درصدی فروش سفته و برات در تهران

  • انتشار راهنمای عملی روزه‌داری در بیماران دیابتی

  • شکست جدید برای النصر مقابل ایرانی‌ها

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم