رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی وزارت صمت :

2 میلیارد و 600 میلیون تُن ذخیره قطعی سنگ آهن وجود دارد

تهران (پانا)- رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی وزارت صمت با اشاره به اهمیت حوزه اکتشاف در کاهش هزینه‌ها، بر ضرورت شناسایی ذخایر پنهان معدنی جهت تامین مواد اولیه صنایع معدنی در سال‌های آینده تاکید کرد و از به روزرسانی نقشه‌ها و داده‌های اکتشافی کشور خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۶۶۹۰۷
لینک کوتاه کپی شد
2 میلیارد و 600 میلیون تُن ذخیره قطعی سنگ آهن وجود دارد

به گزارش وزارت صمت، علیرضا شهیدی فعالیت‌های اکتشافی را یکی از وظایف اصلی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور دانست و با اشاره به تدوین اطلس منابع معدنی کشور در اواخر دهه 80 گفت: در دهه ،80 تهیه زون‌های 20 گانه اول و دوم با تمرکز بر روی 14 عنصر و با مقیاس 1:100.000 انجام شد و حدود 945 هزار کیلومتر از مساحت کشور مورد مطالعه قرار گرفت و در اوایل دهه 90 به منظور افزایش دقت کارهای اکتشافی، بحث تلفیق و مدل‌سازی را روی نقشه‌های زمین شناسی، نقشه‌های ژئوشیمی، ژئوفیزیک زمینی، ژئوفیزیک هوایی، نقشه‌های آلتراسیون و روی تصاویر ماهواره‌ای با دقت بیشتری انجام شد که منجر به کاهش مساحت اکتشاف و در نتیجه کاهش ریسک فعالیت و قیمت سرمایه گذاری شد.

رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، هدف‌گذاری ژئوفیزیک هوایی را در حدود 2 میلیون و 750 هزار کیلومتر خطی اعلام کرد و اظهار داشت: تا کنون در حدود 640 هزار کیلومتر خطی یعنی 155 هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پایه ژئوفیزیک هوایی کشور بر اساس الگوهای جهانی است، تاکید کرد: خوشبختانه سازمان موفق شد فرایند این کار را بومی ‌سازی کند و در حال حاضر تمامی مراحل از برداشت تا مدل‌سازی (برداشت، پردازش، تفصیل، تلفیق و مدل‌سازی) درداخل سازمان و توسط کارشناسان ایرانی انجام می‌شود که به عنوان یک لایه اطلاعتی خوب جهت اکتشاف ذخایر پنهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بر اساس توضیحات رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، تصویربرداری ژئوفیزیک هوایی در حال حاضر از ارتفاع 40 متری ثابت و خطوط پروازی 200 تا 250 متری است و مقیاس تصاویر گرفته شده در حدود یک بیست‌وپنج هزارم است که دقت آن 10 برابر نسبت به آخرین نقشه تهیه شده، افزایش پیدا کرده است.

شهیدی یکی از مهم‌ترین دستاوردهای سازمان در یک سال گذشته را تقویت ارتباط با بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: و در حال حاضر با شرکت‌های خصوصی مطرح در سطح کشور ارتباط و همکاری خوبی شکل گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت اکتشاف برای صنایع معدنی، یکی از دغدغه‌های صنایع معدنی را تامین سنگ به عنوان خوراک اولیه عنوان کرد و افزود: در کشور در حدود 2 میلیارد و 600 میلیون تُن ذخیره قطعی سنگ آهن وجود دارد و برداشت سالیانه حدود 95 تا 100 میلیون تُن است. بنابراین در صورت استمرار این روند، کمتر از دو دهه آینده ذخایر فعلی به اتمام می‌رسد، لذا برای استمرار زنجیره تامین مواد اولیه شرکت‌های فولاد سازی، شناسایی و اکتشاف ذخایر پنهان اهمیت پیدا می‌کند که همکاری خوبی با برخی از شرکت‌های معدنی در این زمینه شکل گرفته که نتایج خوبی هم داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار