توصیه‌های کرونایی؛ فن‌های مکشی در سرویس‌های بهداشتی باید روشن باشد

تهران (پانا) - رعایت نکات بهداشتی مهم‌ترین عوامل در پیشگیری از بیماری کرونا به شمار می‌رود و رعایت دستورالعمل‌ها می‌تواند منجر به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا شود.

کد مطلب: ۱۱۶۶۸۱۱
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های کرونایی؛ فن‌های مکشی در سرویس‌های بهداشتی باید روشن باشد

طبق اعلام ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا سه عامل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی دست‌ها مهم‌ترین عوامل در قطع زنجیره کرونا به شمار می‌رود اما جریانات هوا می تواند قطرات را جابجا کند که گاهی رعایت فاصله، پیشگیری کامل از انتقال بیماری را تامین نمی کند که توصیه می شود از ماسک نیز استفاده شود.

براساس شیوه نامه های بهداشتی وزارت بهداشت، استراتژی هایی که جهت کاهش انتقال ویروس از طریق تماس دست ها با محیط و سطوح آلوده به ویروس استفاده می شود، شامل گندزدایی سطوح با احتمال آلودگی و ضد عفونی کردن و شستن دست ها با آب و صابون پس از تماس با هر فرد یا اشیای مشکوک و در صورت دردسترس نبودن آب و صابون، ضد عفونی کردن دست ها است. همچنین، راهکارهایی که به منظور قطع زنجیره انتقال و مدیریت بیماری از طریق انتقال با قطرات تنفسی ارائه شده است، شامل رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، براساس آخرین اطلاعات و با توجه به شواهد موجود و نتایج مطالعات مشاهده ای، مدلسازی و شبیه‌سازی‌های انجام شده درخصوص نحوه انتشار ویروس کووید 19 گزارش شده است که ویروس کووید 19علاوه بر تماس با سطوح آلوده و قطرات تنفسی می توانند از طریق آلاینده‌های هوا از قبیل آئروسل‌ها (ذرات معلق در هوا) که به شکل هوابرد هستند، انتقال یابند.

قطرات تنفسی دارای قطر بالاتر از 5 میکرون هستند که در طی فاصله 2 متر ته نشین می شوند که با رعایت فاصله می‌توان از شدت مواجهه کاست. از طرف دیگر جریانات هوا می‌تواند قطرات را جابجا کند که رعایت فاصله، پیشگیری کامل از انتقال بیماری را تامین نمی‌کند که توصیه می‌شود از ماسک نیز استفاده شود.

- تهویه هوا و تهویه مطبوع به خصوص در فضاهای شلوغ، نقش مهمی در کیفیت هوای داخل و کاهش انتشار ویروس کووید 19 را دارند.

- در منازل باید ترجیحا تهویه طبیعی با استفاده از پنجره‌ها و درب‌ها فراهم شود.

- باید هوای منزل و فضاهای بسته 2.5 تا 6 بار در ساعت تعویض شود.

- بازگذاشتن پنجره‌های مقابل هم در ساختمان‌ها ضروری است.

- در صورت باز بودن پنجره‌های مقابل هم در ساختمان ظرف مدت زمان 5 دقیقه ،90 درصد آلودگی کاهش می‌یابد.

- فن‌های مکشی در سرویس‌های بهداشتی و توالت باید در هر وضعیتی روشن باشد و حتی المقدور، باید به طور مداوم فعال و درب توالت‌ها بسته باشند.

- اگر سیستم‌های تهویه مکانیکی (فن‌های مکشی) در منزل وجود نداشته باشد، بازکردن چند پنجره و دریچه قابل قبول است.

- سیستم‌های تهویه مطبوع باید تا حد امکان به طور مداوم فعال باشند.

- سامانه تلفنی ۴۰۳۰ پاسخگوی سوالات درباره کرونا است.

برای اعلام و گزارش عدم رعایت نکات بهداشتی با شماره تلفن 190 «سامانه پاسخگویی شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار