امانی تهرانی:

حضرت علی(ع) الگوی تمام فضائل اخلاقی انسانی است

تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت که خدا را شاکریم که در سرزمینی زاده شده ایم که ولایت مداری و عشق به ولایت ائمه(ع) یکی از اصول اساسی، اعتقادی و از باورهای دینی ما ایرانیان است.

کد مطلب: ۱۱۶۶۴۲۲
لینک کوتاه کپی شد
حضرت علی(ع) الگوی تمام فضائل اخلاقی انسانی است

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل شورای عالی آموزش و پرورش، محمود امانی طهرانی در مراسم بزرگداشت ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر که با حضور کارکنان مرد دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد. با تبریک ولادت با سعادت حضرت علی(ع) و روز پدر گفت: ولادت ائمه (ع) یک موقعیتی است که در دو بعد برای انسان برکت دارد، یکی عرض ارادت و مودت نسبت به ائمه (ع) که سرمایه اصلی انسان است هم در دنیا و هم در آخرت و دوم موقعیتی است برای کسب معرفت نسبت به این اولیا الهی. منشا مودت و محبت، معرفت است.

وی افزود: امام حسین علیه سلام می فرماید« المعروف بقدرالمعرفت» (احسان باید به اندازه معرفت باشد) این جمله در تمامی زمانها جاری و ساری است، ائمه(ع) منبع لایزال الهی هستند، ظرف معرفتی ما نسبت به اهل بیت(ع) متفاوت است، هر کس به اندازه ظرف خود از این منبع فیض الهی بهره می برد.

وی با اشاره به اینکه معرفت نسبت به اهل بیت چگونه حاصل می شود، افزود: بخشی از این معرفت، زاییده بخش دیگر است یعنی قدم های اولیه ای که انسان برای کسب معرفت بر می دارد او را به معرفت های بیشتر و کسب دانش و شناخت عمیق تر نسبت به ائمه اطهار(ع) رهنمون می کند.

امانی اظهار داشت: امیرالمومنین(ع) فردی است که دشمنان وی در طول تاریخ بیشترین سعی و تلاش خود را کردند که انسانها معرفت و شناخت نسبت به او پیدا نکنند و سعی کردند بیشترین سانسور را در قبال ایشان اعمال کنند.اما با وجود این همه تلاش ها و کوشش ها آنها نتوانستند جلوی نورافشانی این چراغ نورانی الهی را بگیرند بلکه درخشنده تر و فروزنده تر از گذشته چراغ راه انسانهای کامل وآزاده، ظلم ستیز، با معرفت و جستجوگر راه حق و حقیقت شده است.

وی با اشاره به اینکه حضرت علی(ع) منبع انوار الهی است، افزود: امیرالمومنین(ع) در جایی متولد شده است که تاکنون هیچ بشری در آنجا متولد نشده است و این اراده و خواست خدای متعال است که انسانی برگزیده و صاحب کمالات و صفات الهی در مکانی متولد شود که خاستگاه شریعت خاتم در زمین است.

امانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) نه تنها الگوی جوانمردی، شهامت و شجاعت که الگوی تمام فضائل اخلاقی انسانی است، اظهار داشت: هیچ کسی نتوانسته است شان دنیوی حضرت امیر(ع) را ترسیم کند؛ زاویای وجودی ایشان از جمله علم، دانش، قضاوت، مذهب، عبادت و.. در عالی ترین مرتبه و جایگاه نسبت به بندگی پرودگار یکتا قرار دارد و پس از پیامبر هیچ انسانی نتوانسته است به این درجه از کمال و قرب الهی برسد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه رمز کمال انسان در عبودیت الهی را باید از علی(ع) آموخت، تصریح کرد: از لحاظ نظامی و دلیری انسانی شجاع، مقتدر و بی نظیر است که به نحو احسن از فنون و رموز نظامی استفاده می کند، گویی سالها در دانشکده افسری کسب علم و دانش کرده است.

امانی خاطرنشان کرد: از لحاظ مشی مواجهه با امور اجتماعی و حکومت داری، جز بر پایه عدل و انصاف و مساوات قدمی بر نمی دارد و نمی خواهد از راه های ناصواب به اهداف خود دست یابد، بلکه تنها مسیر رسیدن به اهداف خود را کسب رضای خدا می داند و راه راست و درست را مسیری می داند که خداوند متعال مشخص و معین کرده است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از جنبه های وجودی حضرت علی(ع) که کمتر به آن توجه شده است، بنیان های علمی، فکری و معرفتی حضرت علی(ع) است، تمام علومی که بشر در باب دین شناسی، انسان، هستی شناسی و خداشناسی نیازمند آن بود با روش و شیوه مناسب در اختیار انسانها گذاشته است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه علم، دانش ، اخلاق و رفتار علی(ع) بی نظیر و مثال زدنی است، بیان داشت: در تمامی زمینه ها از جمله علوم شناختی و معرفتی، مذهبی، کتابت، حدیث و ... شاگردانی را تربیت کرد که هر کدام به تنهایی وافی علوم مختلفی بودند و توانستند گره های مختلفی را از کار انسانها باز کنند.

وی افزود: خدا را شاکریم که در سرزمینی متولد شده ایم که خاستگاه مهر، مودت، محبت و ارادت آنان نسبت به اهل بیت است، ایرانیان در جهان امروز برای مکتب اهل بیت(ع)، عزت، اقتدار و... را به ارمغان آورده اند و با تمام توان از ولایت و مکتب اهل بیت دفاع می کنند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه مودت و ارادت ایرانیان نسبت به اهل بیت(ع) مثال زدنی است، گفت: خدا را شاکریم که در سرزمینی زاده شده ایم که ولایت مداری و عشق به ولایت ائمه(ع) یکی از اصول اساسی اعتقادات و باورهای دینی آنان است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار