جای خالی معماری خیابانی

تهران (پانا) - به‌گفته رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان متاسفانه در حال‌حاضر معماری خیابانی در چهره شهرهای ایران دیده نمی‌شود.

کد مطلب: ۱۱۶۶۰۰۱
لینک کوتاه کپی شد
جای خالی معماری خیابانی

به‌گزارش ایسنا، زهره ترابی شامگاه دیروز (۴ اسفندماه) در نشست خبری به مناسبت روز مهندس، اظهار کرد: در سازمان نظام مهندسی ساختمان، گروه پایش طراحی نما و سیمای ساختمان تشکیل شده و از آنجایی که نما و سیمای ساختمان محصول مولفه‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است، ساخت و ساز در هر شهری کد ژنتیکی و DNA خاصی دارد که به تولید اشکال معماری و مکانی منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گروه پایش معماری استان‌ها را به تناسب تقسیم‌بندی جمعیتی مورد بررسی قرار داده و موضوع ساخت و ساز و نما را در آن آسیب‌شناسی می‌کند، ابراز کرد: نما عنصری از معماری است که فقط متعلق به صاحب ساختمان نبوده، بلکه جزو چهره شهر بوده و در اختیار شهروندان قرار دارد، به همین منظور طراحان باید به جنبه‌های پیرامونی ساختمان نیز توجه کنند.

رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، تصریح کرد: متاسفانه در حال‌حاضر بسیاری از شهرهای ایران به جز محورهای تاریخی، معماری خیابانی ندارد و این مشکل به دلیل نبود دستورالعمل طراحی به وجود آمده است؛ چراکه بدون دستورالعمل طراح با خودمحوری قصد در بروز خلاقیت‌هایش دارد و ایده‌های شخصی خود را پیاده کرده و در نتیجه چهره آشوب‌زده در شهر ایجاد می‌کند.

وی در مورد شهر سلطانیه که به عنوان پایگاه جهانی شناخته شده است، بیان کرد: در این شهر مرکز مطالعات معماری ایرانی - اسلامی راه‌اندازی شده و قرار است فعالیت‌هایی در این خصوص انجام شود.

ترابی با اشاره به اینکه تهران نخستین شهری بود که موضوع ورود به بحث نما را آغاز کرد و کمیته نما در آن تشکیل شده است، عنوان کرد: در این کمیته چک‌لیست‌هایی ارائه می‌شود که به هر نمایی اجازه ساخت و ساز نمی‌دهد و محورهای خاصی برای طراحی بر اساس دستورالعمل‌های این بخش ارائه می‌کند.

نایب‌رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان زنجان ادامه داد: بر همین اساس در استان زنجان مصوبه کمیسیون ماده ۵ در خصوص تشکیل کمیته نما اخذ و با دانشگاه زنجان نیز قراردادی منعقد شده است و دستورالعمل‌هایی را به ‌منظور طراحی نما تدوین کردند و در اختیار شهرداری و راه و شهرسازی قرار داده‌اند و گروه تخصصی نظام مهندسی ساختمان نیز اقداماتی را در این راستا از جمله ارائه تعرفه طراحی نما بر عهده دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار