مدرس موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گفت‌وگو با پانا

ستاره بهشتی : در موسیقی، مهارت مهمتر ازجنسیت یا پیر و جوان بودن است

تهران (پانا) - «ستاره بهشتی»، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه تهران و مدرس موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران با ابراز تأسف از حذف بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر در سال های گذشته بر حضور بامهارت موسیقی‌دان‌ها به جای توجه به سن و جنسیت و غیره در جشنواره تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۶۵۵۸۶
لینک کوتاه کپی شد
ستاره بهشتی : در موسیقی، مهارت مهمتر ازجنسیت یا پیر و جوان بودن  است

اختتامیه سی‌وششمین دوره از رسمی‌ترین رویداد موسیقایی کشور در حالی زیر سایه کرونا برگزار شد که این جشنواره همواره با حذف و اضافه های بسیاری درگیر بوده است. حذف و یا ازسرگیری برخی بخش‌های اصلی جشنواره، ازجمله بخش رقابتی یا بانوان، شاهدی بر این ادعاست که هر بار با جابه‌جایی مدیران و تغییر رویکردها، با شرایط متفاوتی مواجه شده است.
جشنواره موسیقی فجر برخلاف جشنواره فیلم فجر، در هیچ‌کدام از این دوره‌ها به فکر اضافه کردن بخش رقابتی نبود، تا دوره بیست و سوم که این مهم به سرانجام می‌رسد. این دوره از جشنواره به دبیری کامبیز روشن‌روان (موسیقی دان و آهنگساز)، در سه حوزه سنتی و تلفیقی،‌ کلاسیک و پاپ به‌صورت رقابتی برگزار شد و نخستین داوران آن هنرمندانی چون داوود گنجه‌ای، محمد سریر، داریوش پیرنیاکان و شاهین فرهت بودند.
جریان رقابتی بودن در جشنواره موسیقی فجر همچنان تداوم یافت تا اینکه در سال ۹۴ جایزهٔ «باربَد» شکل گرفت. این جایزه با نظر برگزارکنندگان جشنواره موسیقی فجر، از سی و یکمین دوره آغاز و مجموعاً در ۷ گرایش، ۱۶ جایزه «باربَد» اهدا می‌شد. هنرمندانی مانند اردشیر کامکار در بخش موسیقی ایرانی برای بهترین آلبوم، علیرضا قربانی بهترین خواننده، هوشنگ کامکار بهترین آهنگساز، همایون شجریان و طهمورس پورناظری موسیقی ایرانی باکلام، شهرداد روحانی بهترین آلبوم موسیقی کلاسیک وغیره در این سال ها موفق به کسب جایزه «باربَد» شده‌اند.
ولی دیری نپایید که جایزه «باربَد» به انضمام بخش بانوان در دوره سی‌وچهارم به دبیری «شاهین فرهت» از جشنواره موسیقی فجر حذف شد. «شاهین فرهت» آن زمان (سال ۹۷) درباره حذف این جایزه در جمع خبرنگاران عنوان کرده بود که در جریان این تصمیم نبوده و اطلاعی از جایزه باربد ندارد ولی «باید بدانیم که جشنواره با رقابت تفاوت دارد و اگر این جایزه خوب بود می‌توان در دوره‌های بعدی آن را اضافه کرد.»

حذف بخش رقابتی از جشنواره موسیقی کار درستی نبود
«ستاره بهشتی»، عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه تهران و مدرس موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در گفت و گو با پانا با ابراز تأسف از حذف بخش رقابتی جشنواره فجر در سال‌های گذشته عنوان کرد: «متأسفانه بخش رقابتی جشنواره را منحل کردند و این با فلسفه جشنواره جور در نمی آید. خوشبختانه امسال جایزه «باربد» برگشت اما امسال از برخی از هنرستانی‌ها و دانشگاهی دعوت کرده‌اندو با اینکه رقابت وجود داشته باشد، متفاوت است. امیدوارم این بخش روزی به جشنواره بازگردد.»
بهشتی افزود: «از اینکه باوجود شرایط کرونا جشنواره موسیقی فجر این دوره هم برگزار شد، خرسندم اما اگر می‌خواهیم جوانان را تشویق کنیم تا برای ارائه کارهای شان بیایند جای آن جشنواره فجر نیست بلکه باید یک فستیوال مستقلی برای این قشر در نظر گرفت. درگذشته بخشی با عنوان استعداد درخشان داشتیم که با سردبیری آقای ریاحی بود و یک حالت رقابتی بود که بهترین کیفیت هم ارائه می‌شد که حذف شد. هم‌زمان با آن جشنواره موسیقی جوانان ایران را هم داشتیم که با سردبیری و حمایت آقای اسدی انجام می‌شد و بسیار فوق‌العاده است که از موسیقی سنتی و نواحی کلاسیک، بخش‌ها و رده‌های سنی مختلف راداریم که باهم رقابت کرده و بسیار خوب است.»

در جشنواره فجر بر مهارت تأکید کنیم نه پیر و جوان بودن
بهشتی با اشاره به فستیوال‌های جهانی موسیقی عنوان کرد: «در جشنواره فجر بخش رقابتی بسیار کمک‌کننده است اما اینکه در جشنواره حضور جوانان را داشته باشیم باید تجربه و کیفیت کار بالا باشد تا به جشنواره برسند و فلسفه جشنواره همین است مانند جشنواره‌های بین‌المللی اروپا و آمریکای شمالی، اصرار به این نیست که همه باشند بلکه تأکید بر این است که همه باید عالی باشند. به همین دلیل این دو موضوع را نباید باهم قاطی کرد و خوب است جوانان در جشنواره‌ها دیده شوند اما در موضوع خودشان و آن هم جشنواره جوانان باشد.»
او عنوان کرد: «اینکه همه بیایند و رقابت کنند، کیفیت جشنواره پایین می‌آید اما هرکسی کارش خوب باشد باید در این جشنواره حضور داشته باشد. من معتقدم اگر می‌خواهیم نسل جدید را تشویق کنیم؛ مانند جشنواره جوان که واقعاً سال‌هاست این کار را انجام می‌دهد، جشنواره فجر دوباره می‌تواند این دیدگاه را داشته باشد اما اکنون همه را به سمت فروش سی دی برده‌اند و نگاه‌هایشان تغییر کرده است و حیف است.»

جشنواره آنلاین نمی‌گذارد فرهنگ موسیقی برای قشر خاصی بماند
این مدرس موسیقی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درباره برگزاری آنلاین جشنواره گفت: «برگزاری آنلاین جشنواره ازاین‌جهت خوب است که ممکن است بسیاری فرصت حضور در جشنواره فجر به دلیل مشغله را نداشته باشند و به‌راحتی در خانه می‌توانند در اجراهای مختلف حضورداشته باشند. این اتفاق خوبی است و اگر هم قرار است بعدازاین حضوری باشد، پیشنهاد می‌کنم جشنواره آنلاین باشد وگرنه فرهنگ موسیقی همیشه برای قشر خاصی می‌ماند. اگر می‌خواهیم فرهنگ و هنر عالی گسترش پیداکرده و به افراد و نسل‌های مختلف برسد، باید آن را در دسترس قرار دهیم. اکنون دنیا مجازی است و در دسترس همه هست و بهترین حالت ممکن همین برگزاری آنلاین کنسرت‌هاست.»

نگاه جنسیتی به موسیقی را قبول ندارم
ستاره بهشتی در رابطه با حضور بانوان در عرصه موسیقی عنوان کرد: «من معتقدم نباید موسیقی را جنسیت زده نگاه کنیم. من خودم را هنرمند می‌دانم سن و جنس و غیره را جدا نمی‌کنم زیرا وقتی هنر را می‌خواهیم روی صحنه بیاوریم باید به‌عنوان هنرمند حضورداشته باشم.»
او افزود: «فردی که خوب ساز می‌زند پس همان حرف اول را می‌زند، حالا رنگ و جنس و سن مهم نیست. پس ‌کار هنری باید خوب ارائه شود و نمی‌توانیم قالب بزنیم و اصلش این است که کار درست انجام شود. من خوشحالم در ایران این موقعیت وجود دارد و ما هنرستان دختران و پسران را داریم و این یعنی هنر حرف اول را می‌زند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار