به بهانه هشتم اسفندماه؛

روز امور تربیتی روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه شهیدان رجایی و باهنر

تهران (پانا) - پس از انقلاب اسلامی در هشتم اسفند 1358، با تدبیر شهیدان رجایی و باهنر، نهاد «امور تربیتی» در آموزش و پرورش با ساختار جدید و اهداف نظام اسلامی بنیان نهاده شد. این اتفاق زمانی شکل گرفت که مدارس کشور، بهترین میدان جذب نیرو برای انواع گروه‌های سیاسی شده بود.

کد مطلب: ۱۱۶۵۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
روز امور تربیتی روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه شهیدان رجایی و باهنر

مریم احمدی _ هشتم اسفندماه برای دست اندرکاران آموزش و پرورش بهار پربار قدرشناسی و معنویت افزایی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است. این روز برای مسئولان روزی نوستالژیک و سرشار از یادگاری‌‎های گرانبها از شهیدان و بهار پربار قدرشناسی و معنویت افزایی در درون دستگاه تعلیم و تربیت است.

به فرموده مقام معظم رهبری «این‏که من روى مسائل مربوط به دانش‏‌آموز و آموزش و پرورش و مسائل تحصیل و تربیت اینهمه تکیه می‎‌کنم و هرجا و با هرکسى که احساس کنم به نحوى با مسائل تعلیم و تربیت ربط دارد ارتباط برقرار می‎‌کنم و نظرم را می‎‌گویم، دنبال کار را می‎‌گیرم، به خاطر این است که من از آینده می‎‌ترسم.»

روز محبت و مهربانی، همان کلیدهای موفقیت و پویایی اندیشه در امر تربیت است؛ روز به ثمر نشستن تلاش صادقانه و پر از اخلاص توأم با نگاه آسمانی شهیدان عزیز رجایی و باهنر است که از درون این نگاه خدامحور در روزهای نخست انقلاب نهادی ارزشمند به نام امور تربیتی متولد شد و سربازان انقلاب اسلامی سفیر پیام انقلاب در مدرسه شدند و آموزه‌های دینی را برای ارتقای اخلاقی و سالم سازی اجتماعی و نیز گسترش نگاه انسان مدارانه در روش‌‎های تربیتی به کار گرفتند تا از روی نیمکت‎‌های مدارس افرادی پاک و مهذب و بصیر به تحولات جامعه و تبعیت پذیر از فرمان الهی به درون جامعه وارد شوند و مدیریت فردا را بر عهده بگیرند.

تأثیر نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش

نقش و تأثیر نهاد امور تربیتی در درون نظام آموزش و پرورش برای رساندن مفاهیم دینی، دفاع از ارزش‌‎ها، پاسداری از انقلاب و وارد کردن خردمندانه دانش‌آموزان به عرصه‎‌های متعدد فعالیت با ارائه الگویی شایسته و سازمان‎دهی منظم و متشکل در پروسه انقلاب غیرقابل انکار است.

این نهاد همچنین توانست با استعدادیابی منطقی و پیوند با مساجد و مراکز دینی و شخصیت‎‌های مذهبی، خلأ تشکل‎‌های سیاسی دینی در مدارس را به‎ درستی پر کند و در ترویج اندیشه ولایی، مصونیت اخلاقی و نیز همراه کردن اقشار با حرکت و مسیر انقلاب به‎ سوی تعالی کارهای خوبی انجام دهد و رسالت اجتماعی خویش را در این راستا به نحو شایسته ‎ای ایفا کند.

تربیت یافتگان این نهاد پویا با به‎ کارگیری قابلیت‎‌ها توانستند در آزمون‎‌های بزرگ کارهای بزرگ را انجام دهند که از جمله این عرصه‎‌های سخت و دشوار، عرصه پرشکوه دفاع مقدس بود که یادآور صحنه‎‌های بی‎ بدیل صفوف متشکل دانش‌آموزان هنگام عزیمت به جبهه‌ها با پیشانی‎ بندهای رنگارنگ و زمزمه‎‌های دعا، ذکر، تلاوت و حماسه‎‌های برجا مانده و دل‎نوشته‎‌هایی سرشار از عرفان و معرفت است.

تأسیس این نهاد، هوشمندی شهدای عزیز رجایی و باهنر را در ضرورت پی‎ریزی امور تربیتی نشان داد. لبخندهای زیبا، ماندگار و حاکی از رضایت امام عزیز (ره) که بر بازوان رزمندگان بوسه زد و آنچه که امروز با افتخار اوراق تاریخ این دیار را مزین و مرصع کرده است و عصر معاصر به آن می‌‎بالد و همه جهان را به اقتدار جمهوری اسلامی معترف و مبهوت کرده است، از مسیر صحیحی بود که با اتخاذ تربیت دینی در مدارس حاصل گشت.

مربیان این نهاد، الگوی مجسمی بودند که با رفتار خویش توانستند مهربانی، رفاقت، ایثار، همدلی و بسیاری از واژه‌‎های ارزشمند رایج را معنا بخشند و با هنرمندی به نوجوانان انتقال دهند و با این انتقال، تندیس‎‌هایی را به پهنه همه تاریخ در میادین شهر بنا کنند و چه بسیار دیدیم و شنیدیم از مربیانی که قبل از دانش‌آموزان خود به سوی ملکوت اعلی پر گشودند و شربت شهادت نوشیدند و این راه را و معبر فیض و رستگاری را برای دیگران گشودند. پیش قراول آنان شهدای عزیز مؤسس امور تربیتی، رجایی و باهنر بودند که در آتش خشم نفاق سوختند و با هم به‎ سوی رب اعلی پرواز کردند.

امور تربیتی با سازمان‎دهی دانش‌آموزان در گروه‎‌های امداد و نجات و کمک‎ رسانی به آسیب‎ دیدگان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و گسترش آموزش‌‎های امداد علاوه بر تکیه و ترویج نگاه انسان‎ دوستانه، از هدر رفتن بخشی از منابع انسانی و ظرفیت‌های اجتماعی جامعه ممانعت کرد و نسلی مجهز به دانسته‌های علمی و معتقد به باورهای دینی و مقید به ارزش‌های انسانی را به‎ خوبی برای ورود با سلامت و صلابت و آماده برای خدمت به فردای کشور مهیا کرد.

با درک مسئولان از این رسالت مهم و برای قدردانی از زحمات مربیان و حفظ دستاوردهای انقلاب و پاس‎داشت ارزش‎‌های مولود انقلاب و تکریم یادگار شهیدان در ترویج نگاه منطقی به مقوله تربیت دینی و اهمیت مضاعف آن برای اخلاقی کردن رفتار اجتماعی، در تقویم جمهوری اسلامی هشتم اسفند سالروز تأسیس امور تربیتی به نام روز تربیت اسلامی نامگذاری شده است.

مشارکت جمعی

نهاد امور تربیتی از بدو تأسیس، بنا بر ضرورت و با توجه به شناخت تفاوت‎‌های فردی دانش‌آموزان و نیازسنجی علمی، زایش‌‎های تشکیلاتی داشته است تا بتواند به مطالبات جامعه مخاطب پاسخی شایسته دهد که این تشکل‌‎ها و نهادهای درونی توانستند بخش اعظمی از مشکلات و مأموریت‎‌های دستگاه تعلیم و تربیت را به دوش گیرند و با صرف کمترین هزینه‎‌ها، کارها را به انجام برسانند و در هزینه‎‌ها و اعتبارات صرفه‎ جویی کنند و مشارکت جمعی را فراهم آورند.

فعالیت‌هاى آموزش و پرورش در زمینه تربیت دینى در مدارس از جمله آموزش قرآن، گسترش فرهنگ نماز، گسترش فرهنگ کتاب‌خوانى، گسترش فرهنگ ایثار، آشنایى با ولایت، تقویت خلاقیت و اصلاح کتاب‌هاى درسى در حوزه پرورشی انجام می‌گیرد که می‌توان این امور را اصلی‌ترین مأموریت دستگاه آموزش و پرورش دانست که ضرورتا نگاه عمیق تر و بیشتری به این حوزه را طلب می‎‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار