شورای برنامه ریزی درسی دوره پیش از دبستان سازمان پژوهش آغاز به کار کرد

تهران (پانا) - اولین جلسه شورای برنامه ریزی درسی دوره پیش از دبستان با دستورکار بررسی جزئیات پیش نویس چارچوب راهنمای برنامه درسی دوره پیش از دبستان برگزار شد؛ این شورا قرار است به موازات گروه پیش از دبستان دفتر تالیف به تولید یک راهنمای دیگر برای دوره پیش از دبستان بپردازد.

کد مطلب: ۱۱۶۴۶۷۲
لینک کوتاه کپی شد
شورای برنامه ریزی درسی دوره پیش از دبستان سازمان پژوهش آغاز به کار کرد

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حسن ملکی، رئیس سازمان در شورای برنامه ریزی درسی دوره پیش از دبستان با بیان اینکه اهمیت دوره پیش از دبستان به قدری بدیهی است که نیاز به استدلال ندارد گفت: یک گروه دوره پیش از دبستان در دفتر تالیف داریم، ضمن آنکه که در آنجا هم شورایی در حال انجام فعالیت‌هایی است اما به نظر رسید باید یک شورای موازی آن شورا که کاملا آشکار و تعریف شده است داشته باشیم تا بتوانیم به جای یک راهنمای برنامه درسی در سازمان، دو راهنمای برنامه درسی به جامعه ارائه دهیم.

وی افزود: این کار مبنای قانونی دارد و در سندتحول بنیادین مسئله چندتالیفی مطرح شده است. به عنوان مسئول سازمان این اختیار را دارم که درباره هر دوره و عنوان درسی این کار را انجام دهم که البته مسبوق به سابقه است و برای درس مدیریت خانواده و سبک زندگی پایه دوازدهم هم این کار را کرده ایم و دونوع کتاب داریم که هر دو مورد تایید دفتر تالیف بوده و موازی همدیگر در استان های مختلف در حال تدریس هستند. تالیفات استان شناسی هم متفاوت هستند و هر استانی برای خود کتابی دارد.

ملکی با بیان اینکه این حرکت در دوره پیش از دبستان یک حرکت غیرعادی نیست و کاملا قانونی و روشن است گفت: تنها تفاوت در این است که دوره پیش از دبستان دوره رسمی است ولی اجباری نیست. دوره رسمی یعنی وزارت آموزش و پرورش در برابر آن مسئولیت دارد و باید برای آن محتوا تولید کند به گونه ای که هرکجا خواستند به این دوره بپردازند، دست خالی نباشند و با وضع مقررات و مسائل گوناگون مانند دوره های دیگر ساماندهی کند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی افزود: این دوره مدتی در کشور ما در مظلومیت به سر برده است و با دوره پیش از دبستان به عنوان فرزند ناتنی برخورد کرده اند. اجباری نبودن دوره مذکور باعث شده اهمیت آن چندان دیده نشود. چند نفر از منظر اعتقادات به این دوره می نگرند؟ چون اجباری نیست مورد اعتنای کافی نیز قرار نگرفته است و از سوی دیگر مدتی در اختیار بهزیستی بود و مناقشاتی در این زمینه با آموزش و پرورش وجود داشت و مشخص نبود متولی این دوره کیست.

وی با اشاره به اینکه از آن سو پای یک عده افراد تاجرمسلک، اقتصاد طلب و دنیا طلب هم به این دوره باز شده و دیده بودم محتواهایی تولید کرده اند که رنگ و لعاب دارد اما محتوای متناسب جمهوری اسلامی و آرمان های ما ندارد اظهار کرد: این عوامل باعث شده این بار به طور اساسی و عمیقی به این دوره بپردازیم. رویداد اخیری که اتفاق افتاد این مسئله را ضروری تر و مهم تر می کند که همین تاسیس سازمان ملی تربیت کودک است که چندی پیش اساسنامه آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

ملکی ادامه داد: در مجموع تهیه محتوای آموزشی برای تمام دانش آموزان از دوره پیش از دبستان تا سال آخر به این سازمان مربوط میشود و هرکجا بخواهند این نقش را تضعیف کنند غیرقانونی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اکنون آنچه خروجی این شورا خواهد بود تهیه یک راهنمای برنامه درسی و نهایتا بسته تربیت و یادگیری است که باید با نگاه تحولی تولید شود گفت: امروز تمام برنامه های درسی ما در سازمان با رویکرد تحولی در حال تدوین هستند. وسیله تحقق این رویکرد تحولی، فطرت گرایی توحیدی است. کل دوره های تحصیلی ما تحت این چتر فکری، فلسفی و رویکردی برنامه ریزی درسی انجام می دهند و این دوره هم مبتنی بر همین رویکرد باید باشد.

وی ادامه داد:عصاره کلام در این رویکرد این است که در منظومه تصمیمات ما خورشید، فطرت کودک است یعنی هدفگذاری محتوا، تجارب تربیتی، روش‌های پیشنهادی، شیوه های نظارت و ارزشیابی، صلاحیت‌های حرفه معلمی، محیط تربیت و یادگیری همه باید در برابر این سوال جواب روشن داشته باشند که آیا این تصمیم باعث پرورش استعدادهای عالی فطرت می شود یا خیر؟

ملکی با بیان اینکه فطرت پروری ماموریت و مسئولیت اصلی پیامبران الهی، دین اسلام و اولیای تربیتی است گفت: البته این گفته به این معنا نیست که باب بسته ای را ایجاد می کنیم و رابطه خود را باعلم روانشناسی و تجارب بین المللی می بندیم، بلکه جهت گیری ما به این سمت است و برای طراحی برنامه درسی مبتنی بر فطرت محوری باید از همه تجارب علمی و جهانی و متفکران و نخبگان استفاده کنیم تا این مسیر به صورت شفاف و بدون مسئله پیش برود. هیچ کدام نمی خواهند جای همدیگر را بگیرند. در واقع می خواهند دو راهنمای برنامه درسی تولید کنند که بر اساس آن بسته های یادگیری تولید خواهد شد و مسیر شفاف و روشن است.

در ادامه این جلسه اعضای حاضر در این شورا به اظهار نظر و بحث پیرامون طراحی راهنمای برنامه درسی دوره پیش از دبستان پرداختند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار