آموزش و پرورش در هفته‌ای که گذشت؛

از تحول در تشکیلات پیشتازان تا تاکید بر تشکیل سازمان صنفی نظام معلمی

تهران (پانا) - افتخارآفرینی فیلم «یدو» از ساخته‌های کانون پرورش فکری، معرفی نسخه بازمهندسی‌شده تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان، طرح تشکیل سازمان صنفی نظام معلمی و تعویق آزمون‌ها و المپیادهای علمی از اخبار مهم آموزش و پرورش طی هفته اخیر هستند.

کد مطلب: ۱۱۶۴۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
از تحول در تشکیلات پیشتازان تا تاکید بر تشکیل سازمان صنفی نظام معلمی

در آغاز این هفته وزیر آموزش و پرورش با ارسال پیامی توییتری از اتفاقاتی که منجر به بی‌حرمتی به رئیس جمهور کشور در روز راهپیمایی 22 بهمن امسال شده است ابراز ناخرسندی کرد و گفت که دستاوردهای ارزشی انقلاب در میان سکوت جمعی از انقلابیون تخریب می‌شود.

طی روزهای اخیر، در پی رونمایی از طرح بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان که باحضور حاجی میرزایی انجام شد، نشستی باحضور روسای استانی سازمان دانش‌آموزی برای معرفی نسخه جدید تشکیلات دانش‌آموزی برگزار شد. با توجه به اطلاعاتی که در این نشست مطرح شد، تشکیلات پیشتازان به زودی دستخوش تحولات بزرگی در همه عرصه‌ها، از لباس‌ها، نمادها و نشان‌ها تا برنامه‌های تشکیلاتی و فعالیت‌های مهارتی خواهد شد.

آخر این هفته با پایان یافتن مهم‌ترین رویداد سینمایی دستگاه تعلیم و تربیت یعنی جشنواره فیلم رشد شاهد نشستن لبخند رضایت بر لبان دست‌اندکاران حوزه فرهنگی هنری آموزش و پرورش بودیم؛ لبخندی که حاصل برگزاری موفقیت‌آمیز جشنواره فیلم رشد و همچنین موفقیت فیلم سینمایی «یدو» ساخته مهدی جعفری و تولیدشده در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که هفته پیش در جشنواره فیلم فجر افتخارآفرین شد و پنج سیمرغ بلورین از جمله سیمرغ بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرده است. این هفته در مراسمی که باحضور حاجی میرزایی برگزار شده بود از عوامل سازنده فیلم سینمایی «یدو» تجلیل شد.

بعد از اینکه سازمان ملی استعدادهای درخشان از تعویق افتادن المپیادها و آزمون‌های مقدماتی آن خبر داد، مرکز سنجش آموزش و پرورش برنامه زمانبندی برگزاری آزمون‌ها و المپیادها را رسما اعلام کرد. هفته گذشته نیز خبری مبنی بر نامشخص بودن زمان برگزاری آزمون‌های ورود به مدارس سمپاد منتشر شده بود که باعث سردرگمی دانش‌آموزان داوطلب ورود به این مدارس و خانواده‌های آنها شد. هنوز زمان برگزاری آزمون‌های ورود به مدارس استعدادهای درخشان مشخص نشده است.

این هفته یکی از نمایندگان دوره پیشین مجلس شورای اسلامی بر تشکیل فوری سازمان صنفی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی معلمان کشور به منظور حمایت از خواسته‌های قانونی این قشر تاکید کرد. حمایت میرزاده که از اعضای کمیسیون آموزش مجلس پیشین بود به ناتمام ماندن طرح تشکیل سازمان نظام معلمی در مجلس دهم اشاره کرد و گفت که این موضوع ازطریق کمیسیون آموزش مجلس یازدهم یا درقالب لایحه می‌تواند مورد پی گیری وان شاالله تصویب قرار گیرد.

ابلاغ دستورالعمل اجرایی ارائه خدمات آموزشی و تربیتی فوق‌برنامه در مدارس دولتی، اظهارات حاجی میرزایی درباره سند 2030، معرفی نسخه جدید و بازمهندسی شده فعالیت تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان از طرف سازمان دانش‌آموزی و تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فرهنگی هنری «فردا» از دیگر خبرهای مهم حوزه آموزش و پرورش طی هفته گذشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

ابراز تاسف وزیر آموزش و پرورش از توهین به رئیس جمهور در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی

در پی حوادثی که منجر به توهین به رئیس‌جمهور در راهپیمایی جشن پیروزی انقلاب در 22 بهمن‌ماه امسال شد، محسن حاجی میرزایی ‏در پیامی نوشت: «نمی‌توان تاسف عمیق خود را از آنچه در اصفهان‌ با توهین به منتخب ملت رخ داد، کتمان کرد. در سالروز پیروزی انقلاب اینچنین دستاوردهای ارزشی انقلاب در میان سکوت جمعی از انقلابیون تخریب می شود. به کجا چنین شتابان؟» این هفته بسیاری از مسئولان دولتی و صاحب نظران سیاسی از این رویداد ابراز ناخرسندی کردند.

تعویق زمان برگزاری المپیادهای علمی 1400

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان از تمدید مهلت ثبت نام و واریز وجه و تعویق زمان برگزاری آزمون های المپیادهای علمی 1400 خبر داد.

به دلیل صادر نشدن مجوز ستاد ملی مدیریت همه‌گیری کووید 19، همچنین مراجعه‌های مکرر اولیا و مدیران مدارس حاکی از اینکه به دلایل مختلف دانش‌‌آموزان زیادی موفق به ثبت‌نام نشده‌اند یا درخواست انجام ویرایش ثبت‌نام خود را دارند، مقرر شد در سامانه ثبت‌نام از روز شنبه مورخ25 بهمن 99 تا سه‌شنبه 28 بهمن 99 امکان ثبت‌نام مجدد، ویرایش و پرداخت هزینه فعال شود.

بر اساس این گزارش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به سه نکته مهم دیگر نیز اشاره کرد؛

امکان ثبت‌نام دانش‌آموزان رشته معارف اسلامی در المپیاد اقتصاد و مدیریت فراهم شده است.

روز جمعه 15 اسفند 99 تا چهارشنبه مورخ 20 اسفند 99 آزمون‌های مرحله اول در سراسر کشور برگزار می‌شوند.

ثبت‌نام به شرط پرداخت هزینه قطعی شده و کارت ورود به جلسه صادر خواهد شد و موارد پرداخت‌نشده بعد از پایان مهلت پرداخت حذف می‌شوند.

برنامه زمانبندی آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی به استان‌ها ابلاغ شد

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، برنامه زمانبندی آزمون‌‌ها و دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی را به استان‌ها و مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ابلاغ کرد.

با توجه به تاخیر در صدور مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری المپیادهای علمی سال 1400، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، طی بخشنامه‌ای برنامه زمانبندی آزمون‌ها و دوره‌های آموزشی المپیادهای علمی را به استان‌ها و مرکز امور بین الملل و مدارس خارج از کشور ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه؛ مراحل آزمون، زمان و نحوه ثبت، مدارک مورد نیاز داوطلبان، تاریخ برگزاری آزمون‌های مرحله اول و دوره‌های المپیادها اعلام شده است.

دستورالعمل اجرایی ارائه خدمات آموزشی و تربیتی فوق‌برنامه در مدارس دولتی ابلاغ شد

در راستای اجرای فعالیت 8-5 بازنگری و اصلاح دستورالعمل اجرایی نحوه ارائه خدمات آموزشی و پرورشی فوق‌برنامه، ذیل برنامه شماره 6 بازنگری مقررات و آیین‌نامه‌ها (با تأکید بر آیین‌نامه اجرایی مدارس) با رویکرد کاهش تمرکز و افزایش اختیارات ارکان مدرسه جهت برنامه‌ریزی و ارائه خدمات فرهنگی، هنری، اجتماعی، آموزشی و ورزشی تا پایان سال دوم برنامه ششم توسعه از زیر نظام راهبری و مدیریت تربیتی برنامه ابلاغی سال1399 دستورالعمل اجرایی ارائه خدمات آموزشی و تربیتی فوق‌برنامه در مدارس دولتی ابلاغ شد.

طرح بازمهندسی تشکیلات پیشتازان معرفی شد

نشست هم‌اندیشی تبیین طرح بازمهندسی تشکیلات دانش‌آموزی پیشتازان باحضور مدیران، معاونان و روسای استانی سازمان دانش‌آموزی روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه ۹۹ در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اسماعیل بحری‌زاده، قائم مقام سازمان دانش‌آموزی، نسخه بازمهندسی شده تشکیلات پیشتازان را با جزییات کامل معرفی کرد. سپس علی نقی یزدان‌پناه مشاور معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی درباره کمیته‌های فنی و سلسله مراتب تشکیلاتی در طرح جدید تشکیلات توضیح داد و پیشنهاداتی درباره آثار و نتایج درجات و مدال‌های تشکیلاتی در حیات حرفه‌ای مربیان و دانش‌آموزان مطرح کرد.

وی گفت: البته ما نباید به دنبال دریافت پاداش مادی در ازای دریافت این درجات و مدال‌ها برای اعضاء باشیم. پاداش دانش‌آموزی که نشان‌های شایستگی را کسب کرده است تبدیل شدن به انسانی توانمند، فروتن، متوازن، متعادل و مجهز به توانمندی‌های فردی و اجتماعی خواهد بود. ما به دنبال ایجاد پاداش مادی برای نشان‌ها و درجات نیستیم. ولی تلاش باید کرد که برای همکاران فرهنگی و اعضا اقداماتی انجام شود و امتیازاتی پیش بینی شود.

اردشیر دهقانی معاون فعالیت‌های دانش‌آموزی سازمان نیز در همین خصوص گفت: در حوزه مربیان و مدرسان به دنبال عوامل انگیزشی برای مربیان هستیم بنابراین اتفاقی نمی‌افتد اگر منابع محدودی برای این نشان‌ها درنظر بگیریم. این موضوع را می‌توان از طریق شورای عالی آموزش و پرورش و ارزیابی و عملکرد پیگیری کنیم و برای آن تمهیداتی درنظر بگیریم تا دانش‌آموزان و مربیان ما با کارت‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد از مزایا و تسهیلات برخی اماکن برخوردار شوند.

بحری‌زاده قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی در ادامه گفت: این طرح انشاالله مورد حمایت مسئولان قرار گیرد و از هر فکر و اندیشه ای برای پخته‌تر شدن طرح استقبال می‌کنیم.

پایان رقابت 170 فیلم با معرفی برگزیدگان پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

پنجاهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با اعلام برگزیدگان در پنج بخش، مستند بلند، مستند کوتاه، داستانی بلند، داستانی کوتاه و پویانمایی به کار خود خاتمه داد.

در بخش دانش‌آموزی دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول بخش دانش‌آموزی به فیلم داستانی «خاطره می‌سازیم» به کارگردانی ملیکا آقایی و در بخش معلمان فیلم‌ساز، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند «مهمان» به کارگردانی میلاد اسماعیلیان و دانیال اسماعیلیان اهداء شد.

در بخش دانشجومعلمان، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به فیلم مستند «موج اول» به کارگردانی زهرا مسلمی‌پور و در بخش فیلم‌های بلند داستانی، تندیس زرین و جایزه نقدی در این بخش به فیلم داستانی بلند «پیله و پروانه» به کارگردانی محمد صالحی‌نژاد اهدا شد.

در بخش پویانمایی بین‌الملل، تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم «قدم یازدهم» به کارگردانی مریم کشکولی‌نیا از ایران؛ تندیس سیمین و جایزه نقدی فیلم «بادهای پائیزی، بادهای بهاری و دو کبوتر» اثرصادق جوادی اهداء شد.

در بخش فیلم‌های داستانی کوتاه، تندیس زرین به فیلم «سرآغاز» اثر«ساندیپ کومار ورما»از هندوستان؛ تندیس سیمین و جایزه نقدی به فیلم «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی از ایران و دیپلم افتخار و جایزه نقدی «سفیدپوش» اثر رضا فهیمی تعلق گرفت.

در بخش مستند کوتاه، تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم مستند کوتاه «نادره‌کار» به کارگردانی منوچهر مشیری اهداء شد.

در بخش مستند بلند، تندیس زرین و جایزه نقدی به فیلم مستند بلند «یک کاج، صد گنجشک» به کارگردانی سید هاشم مرتضویان، اهدا شد.

حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام حمید محمدی، تنی چند از دیگر مسؤولان آموزش و پرورش و اهالی هنر در مراسم اختتامیه حضور داشتند.

از عوامل سازنده فیلم «یدو» تقدیر شد

در آیینی که با حضور محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد از عوامل و دست اندرکاران فیلم «یدو» تقدیر شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام لحظه های انسان با فراگیری توام است و یادگیری اصلی ترین عنصر زندگی انسان ها برای زندگی کردن و پیدا کردن خود است، اظهار کرد: فیلم هایی مانند «یدو» به انسان کمک می‌کند تا خود را بهتر بشناسند. اگر فیلم بتواند حال ما را بهتر، درک ما را عمیق تر، و نگاه ما را به پدیده های پیرامون دیگر حساس کند، موفقیت بیشتری کسب کرده است.

شایان ذکر است، «یدو» تازه‌ترین فیلم سینمایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به کارگردانی مهدی جعفری بهترین فیلم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شناخته شد و ۵ سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار این رویداد بزرگ سینمایی ایران را به خود اختصاص داد.

فیلم «یدو» در شب به‌یادماندنی اهدای جوایز برترین‌های سینمای ایران در سال ۱۳۹۹ در بخش «سودای سیمرغ» جشنواره، موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلم، بهترین صدابردار، بهترین صداگذاری، بهترین فیلمبرداری و دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم «یدو» در راستای مشارکت راهبردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی تولید شده است.

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره فرهنگی هنری «فردا»

سی و نهمین جشنواره فرهنگی هنری «فردا» ویژه فرهنگیان و دانش‌آموزان امسال با توجه به شیوع و همه گیری ویروس کرونا، در فضای مجازی و در بستر شبکه شاد برگزار خواهد شد. زمان ثبت‌نام و بارگذاری آثار در جشنواره فرهنگی هنری فردا و جشنواره فرهنگی هنری کانون‌های فرهنگی تربیتی تا ۳۰بهمن ماه جاری تمدید شد.

بر اساس این گزارش، این جشنواره در تمامی مراحل مدرسه، منطقه/ شهرستان، استان و کشوری در سال جاری به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. کانال @ fardafestival در شبکه شاد برای اطلاع رسانی اخبار و برنامه های جشنواره مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حاجی میرزایی: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست

محسن حاجی میرزایی در دومین روز از پنجمین دوره توانمندسازی مدیران و مربیان قرآنی سراسر کشور که از طریق شبکه شاد پخش شد اظهار داشت: آموزش و پرورش با اندیشه و شنوایی انسان ها مرتبط است. رمز تفاوت شخصیت انسان ها در کیفیت دیدن، شنیدن و اندیشیدن است. در واقع مهم ترین هدف تعلیم و تربیت پرورش افرادی مستقل و با مسئولیت است. سند ۲۰۳۰ مبنای عمل در کشور ما نیست؛ زیرا انسانی باید پرورش یابد که تمدن نوین اسلامی را پایه گذاری کند.

ضرورت تشکیل سازمان صنفی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی فرهنگیان

سید حمایت میرزاده سخنگوی پیشین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس روز سه شنبه در یادداشتی از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش خواست همزمان با پیگیری بودجه سال آینده این وزارتخانه، وحدت نظر و تقریب نگرشی تمام دست اندرکاران مربوط درمورد رتبه بندی معلمان ایجاد شود و با رفع ابهامات و عملیاتی کردن و صدور احکام معلمان و تعیین جایگاه افراد، تحولی اساسی درآموزش وپرورش صورت گیرد.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تشکیل فوری سازمان صنفی نظام معلمی را ضروری دانست و تاکید کرد: تشکیل سازمانی صرفا صنفی و غیرسیاسی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی فرهنگیان همانند بسیاری از سازمان های نظام صنفی مشابه در سایر حوزه ها به جهت داشتن جایگاه قانونی، بسیار ضروری است.

در بخشی از یادداشت میرزاده درباره ضرورت تشکیل فوری سازمان صنفی نظام معلمی آمده است:

«همچنان که مستحضرید فضای مجازی فرصتی بس بجا و شایسته برای مشارکت دادن همکاران شاغل و بازنشسته در تمامی زمینه ها اعم از برنامه ریزی، تصمیم گیری و... بوده و بستری بسیار مناسب برای تعامل میان آن وزارت خانه وزین و همکاران فهیم است. که در صورت عدم مدیریت صحیح، هرروز به طرق مختلف و پراکنده وسازمان دهی نشده، به نمایندگان مجلس وبرخی ازمدیران کشور پیام ها و درخواستهایی ارسال می شود که در بسیاری از موارد به دلیل عدم بازخورد وپی گیری، موجب دلسردی فرهنگیان عزیز و ایجاد شائبه بی توجهی به درخواست های مسلم شان می شود.

همچنین به دلیل شناسنامه دارنبودن ونامشخص بودن متولی این نوع پیام ها وفراخوان ها، امکان تبادل نظر با نمایندگان واقعی این عزیزان وترتیب اثردادن به خواست انها محقق نمی شود. هر چند تلاش ها و فعالیت های شبانه روزی برخی افراد وگروهها درفضای مجازی وحقیقی که انصافا جهت پی گیری مطالبات عزیزان شاغل وبازنشسته از هیچ کوششی دریغ ننموده وباتحمل مشکلات و صرف هزینه های شخصی توانستند کاری کنند کارستان، ستودنی وشایسته قدردانی است اما بااین وصف تشکیل سازمانی صرفا صنفی و غیرسیاسی نظام معلمی به عنوان نماینده واقعی فرهنگیان همانند بسیاری ازسازمان های نظام صنفی مشابه درسایرحوزه ها به جهت داشتن جایگاه قانونی، بسیار ضروری می باشد. شایان ذکراست طرح تشکیل این سازمان درمجلس دهم مطرح گردیده و متاسفانه ناتمام مانده که با عنایت آن جناب ازطریق کمیسیون محترم آموزش مجلس یازدهم یا درقالب لایحه می تواند مورد پی گیری وان شاالله تصویب قرارگیرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار