کارگردان "زالاوا" در گفتگو با پانا:

ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم

تهران (پانا) - ارسلان امیری، کارگردان و نویسنده فیلم "زالاوا" از اهمیت نقش تخیل در نوشتن سخن می‌گوید و روایت می‌کند که آنچه در کودکی برایش جذابیت داشت این بود که چگونه موضوعی خیالی را برای اطرافیان مطرح می‌کند و به باور دیگران می‌نشیند. 

کد مطلب: ۱۱۶۰۱۱۲
لینک کوتاه کپی شد
ارسلان امیری: در بچگی دروغگوی خوبی بودم

ارسلان امیری، کارگردان فیلم «زالاوا» در گفت و گو با پانا درباره زمان ساخت فیلمش بعد از چندین تجربه فیلم‌نامه‌نویسی و تدوین گری می‌گوید: «من فیلم اولم را خیلی سال پیش می‌خواستم بسازم، مثلاً 20 سال پیش و در همان سنی که علاقه‌مندان سینما دوست دارند فیلم بسازند اما من چون نسبت به خودم سخت‌گیرتر بودم و دوست داشتم فیلمی بسازم که شناسنامه خودم باشد، نیاز به کسب تجربه بیشتری داشتم و ناخودآگاه این‌چنین شد که تجربه‌های نویسندگی و تدوین و غیره را ابتدا کسب کردم. ناگفته نماند که این مسیر را خیلی حساب‌شده نمی‌توان جلو رفت.»


تجربه مسیر ساخت فیلم اول را راحت‌تر می‌کند
ارسلان امیری می‌افزاید: «طبیعی است که وقتی فیلم‌ساز جوانی بدون تجربه، فیلمی بسازد طبیعتا نمی‌توان چندان به آن امیدوار بود مگر اینکه چندین فیلم کوتاه هم داشته باشد. برای من این‌گونه بود که این شانس را داشتم در چندین تله‌فیلم و فیلم سینمایی نقشی به‌عنوان فیلم‌نامه‌نویس یا تدوین گر داشته باشم. این شانس با من بود و همین تجربه کمک کرد تا فیلم اولم را راحت‌تر بسازم.»

در بچگی دروغگوی خوبی بودم
امیری در ارتباط با ایده اولیه شکل‌گیری فیلم‌نامه «زالاوا» می‌گوید: «یکی از علایق همیشگی من قصه‌گویی بوده و هرکجا دورهمی یا مجلس خودمانی و دوستانه‌ای داشتیم، قصه‌گویی می‌کردم. آنچه برایم جذابیت داشت باور آدم‌ها بود. درواقع اینکه چطور من موضوعی خیالی را می‌گویم و دیگران باور می‌کنند. در بچگی دروغ‌گوی خوبی بودم و دروغ‌هایم را می‌توانستم به‌گونه‌ای بگویم که اطرافیانم باور کنند. این باور کردن‌ها برای من مساله جالبی شد.»


باور آدم‌ها دستمایه قصه‌نویسی من شد
وی می‌افزاید: «تجربه جالبی که درگذشته برایم وجود داشت ماجرای یک قصه است که سینه‌به‌سینه بین اجداد من روایت می‌شد. ماجرای فردی که جنی را تسخیر کرده بود و به خانواده‌اش خدمت می‌کرد. این همان تم "باور" است و اطرافیان به‌گونه‌ای این داستان عجیب را روایت می‌کنند که گویی باورش کرده‌اند. این مساله که چه می‌شود تا داستان به باور بنشیند و بعدها چه تأثیر و چه درامی دارد، دستمایه‌ای شد برای اینکه من قصه بنویسم. آنچه آرام‌آرام در ذهن من شکل گرفت این بود که چطور یک باور نادرست و خرافه می‌تواند درام ایجاد کند.»

دوست داشتم فیلمم را با واکنش مردم محک بزنم
وی درباره برگزاری جشنواره فجر سی و نهم بدون حضور مردم می‌گوید: «من خوشبختانه بازخورد مخاطبانم را در فضای مجازی می‌گیرم و اکنون دیگر نیازی به حضور چهره به چهره با مخاطب نیست. درواقع در دایرکتم نظراتشان را می‌گویند و به‌گونه‌ای نظراتشان در شبکه‌های مجازی به گوش من می‌رسد، اما برای من واکنش مردم به فیلم «زالاوا» مهم بود، چون فیلم برای مردم و درباره مردم است و دوست داشتم به سالن‌های سینما بروم و نفس به نفس با مردم صحبت کنم. این فیلم ژانری است و کمتر در سینمای ایران به سراغ فیلم‌های ژانری رفته می‌شود. ازاین‌جهت مایل بودم حالا که کار خوبی انجام‌شده و یک گروه درجه‌یک و خوب به من کمک کردند، این هوای تازه را بارأی و واکنش مردم محک بزنم که این بخش دریغ شده است. البته کامنت ها می‌آید و می‌بینیم نظر مردم چیست اما این مهم درک نمی‌شود زیرا این درک با حضور فیزیکی ممکن می‌شد.»

زالاوا در زمان طولانی و تعداد معدود سینما اکران شود
ارسلان امیری، کارگردان فیلم «زالاوا» درباره نحوه اکران فیلمش می‌گوید: «بسیار دوست دارم فیلم من بجای اینکه در زمان کوتاه در تعداد زیادی سینما به نمایش گذاشته شود، در معدودی سینما اما در طولانی‌مدت اکران شود. زالاوا فیلمی مخاطب پسند و ژانری است و برای مردم ساخته‌شده و امیدوارم در چرخه اکران همه امکان تماشای فیلم را پیدا کنند.»
وی درباره اهمیت حضور سوپراستار در فیلم‌هایش می‌گوید: «سوپراستار در این فیلم به‌اندازه فیلم‌های دیگر نیست اما در فیلم «زالاوا» سه ستاره درخشان هستند که سوپراستارهای آینده هستند و باید به آن‌ها فضایی برای تبلیغات داده شود تا این موج تازه بازیگران تازه‌نفس درجه‌یک هم دیده شوند. در این فیلم عواملی که کارشان بیش از سطح استاندارد سینمای ایران است، همکاری داشتند. از گریم درجه‌یک گرفته تا طراحی لباس بسیار خاص است و فیلم‌برداری درجه‌یک داریم. همچنین فیلم‌برداری که سال‌ها تجربه کرده و حالا به این فیلم بین ژانری آمده است و باید چندین ژانر باهم ترکیب شود و مراقب باشد هیچ لحن، نور و رنگ و کمپوزیسیون فیلم، انسجامش را از دست ندهد و همه این‌ها نیازمند یک اکران خوب است تا مردم با آن ارتباط گسترده بگیرند تا این اتفاق بیافتد.»


نوجوان‌ها میل به دیده شدن دارند نه علاقه به بازیگری
ارسلان امیری با مخاطب قراردادن نوجوانان و دانش آموزان علاقه‌مند به بازیگری و سینما می‌گوید: «به نظر من نوجوان‌ها اول بنشنند و درسشان را بخوانند و وارد دنیای بازیگری نشوند. متأسفانه نوجوانان وقتی به سینما فکر می‌کنند اولین جنبه برایشان بازیگری است. نوجوانانی که عاشق بازیگری هستند، بدانند این بازیگری نیست که عاشقش هستند بلکه آن‌ها مایل‌اند که دیده شوند و ازاین‌جهت به سراغ بازیگری می‌روند و بدانند شاید لازم باشد کار دیگری انجام دهند. می‌توانند این میل ذاتی دیده شدن را در فضایی که استعداد دارند، ببرند تا واقعا دیده شوند. پیشنهاد می‌کنم داستان بخوانند و فکرشان را آماده و تربیت کنند. دنیای خیال و قصه‌پردازی کمک می‌کند بعدها هر رشته‌ای که انتخاب می‌کنند در آن خلاقیت داشته باشند و خلاقیتشان شکوفا شده و مسیرشان را در هر حرفه‌ای پیدا کنند، آن را خلاقانه پیگیری کنند.»

"زالاوا" فیلمی به کارگردانی ارسلان امیری و تهیه‌کنندگی روح‌الله برادری و سمیرا برادری و نویسندگی ارسلان امیری، آیدا پناهنده و تهمینه بهرام است که توانسته به جمع 16فیلم منتخب جهت داوری در سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راه یابد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار