در وبینار «همکاری‌های تجاری ایران و چین» مطرح شد

با اظهارنظرهای غیرکارشناسی، روابط ایران و چین را متاثر نکنیم

تهران (پانا) -وبینار «همکاری‌های تجاری ایران و چین در سال 2020 و چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور در سال 2021 » از سوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین برگزار شد و در این نشست ضمن انتقاد از برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی درباره روابط ایران و چین، بر ضرورت شکل‌گیری افکار عمومی مثبت نسبت به چین هم در میان مردم و هم مسئولان تاکید شد.

کد مطلب: ۱۱۵۸۱۶۵
لینک کوتاه کپی شد
با اظهارنظرهای غیرکارشناسی، روابط ایران و چین را متاثر نکنیم

وبینار «همکاری‌های تجاری ایران و چین در سال 2020 و چشم‌انداز روابط اقتصادی دو کشور در سال 2021 » از سوی اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین برگزار شد.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن قدردانی از فعالیت‌های سفارت ایران در چین به خصوص از زمان شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: آقای کشاورززاده با این نگاه در سفارت مشغول به فعالیت شدند که فعالیت‎‌های سفارت تنها محدود به پشت میز نباشد و ظرفیت‌هایی که ایشان در این سفارت‌خانه به کار گرفتند در مقایسه با قبل بسیار فرق می‌کرد. اما متاسفانه با شیوع ویروس کرونا نتوانستیم از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کنیم.

او پنجاهمین سالروز روابط ایران و چین و بیستمین سال تاسیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین را به عنوان دو رویداد مهم در سال 2021 عنوان کرد.

حریری گفت: متاسفانه وقتی با فعالان اقتصادی پای صحبت می‌نشینیم، بروکراسی داخلی و نگاهی که در میان مسئولان دولتی برای توسعه روابط با چین وجود دارد، در صدر انتقادها قرار دارد. امیدواریم مسئولان اهمیت روابط ایران و چین را درک و برای توسعه آن تلاش کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به انتقاد از کارشکنی‌های رسانه‌ای پرداخت که علیه چین مشاهده‌ می‌شود و تاکید کرد فضای رسانه‌ای منفی شکل گرفته، می‌تواند روابط ایران و چین را تا مرز نابودی بکشاند.

او همچنین مهم‌ترین برنامه‌های اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین برای سال 2021 تشریح کرد.

بعد از آن، محمد کشاورززاده سفیر ایران در چین گفت:از آنجایی که روابط اقتصادی ایران و چین در معرض خطر تحریم‌ها قرار دارد، به همین دلیل بخش عمده‌ای از حجم تجارت ایران و چین محرمانه است و امکان اعلام عمومی آن وجود ندارد.

او ادامه داد: از سال 2016 روابط ایران و چین وارد فاز جدیدی شده است اما متاسفانه به دلیل برخی مسائل، انتظاری که می‌رفت بعد از سفر رئیس جمهور چین به ایران روابط دو کشور را وارد فاز جدیدی کند محقق نشد. تا اینکه در بهمن سال 97 شاهد سفر رئیس مجلس شورای اسلامی وقت به همراه هیاتی به چین بودیم که باید آن را نقطه عطفی در روابط ایران و چین بدانیم. تا جایی که با اصرار طرف‌های چینی، کمیسیون مشترک تجاری ایران و چین برگزار شد.

سفیر ایران در چین تصریح کرد: علی‌رغم شرایطی که به دلیل پاندمی کرونا ایجاد شد اما ارتباطات تجاری ایران و چین در حوزه‌های مختلف ادامه دارد و برنامه 25 ساله ایران و چین را تا سطح قابل قبولی دنبال کردیم.

او به تشریح کمک‌هایی پرداخت که از سوی دولت چین از زمان شیوع ویروس کرونا به ایران ارسال شد و افزود: برخی داروهایی که به ایران ارسال شدند به دلیل محدودیت‌هایی که در دسترسی به آنها وجود داشت نیازمند اقدمات ویژه‌ای بودند که از سوی سفارت انجام شد. به خصوص اینکه در همان زمان اجازه پروازهای خارجی داده نمی‌شود و به سختی می‌شد دستور مجوز پرواز چین به ایران را گرفت. با این حال با تلاش‌های صورت گرفته بیش از 50 پرواز به ایران صورت گرفت.

گشایش مسیر مبادلات بانکی ایران و چین از طریق بانک کانلون برای تامین اقلام مورد نیاز ایران در زمینه کرونا از مهمترین نکاتی بود که کشاورززاده به توضیحاتی درباره آن پرداخت.

او افزود: متاسفانه برخی از مسئولان داخل کشور، اطلاعات دقیقی از چین ندارند. طبیعی است، چراکه تغییر و تحولات این کشور در دهه‌های اخیر بسیار با سرعت بوده است. در حال حاضر، این کشور برنامه 4 ساله توسعه خود را برای 2025 با تمرکز بر بازار مصرف به اجرا درآورده و استراتژی‌های مناسب برای تحقق آن را مدنظر قرار داده است که افزایش مصرف‌گرایی با تمرکز بر طبقه متوسط از جمله این استراتژی‌هایی است.

کشاورزراده با بیان اینکه حجم تجارت خارجی چین 4 هزار و 600 میلیارد دلار است، اعلام کرد: در سال گذشته این کشور در حالی 144 میلیارد دلار جذب سرمایه داشته است که خود چین از جمله کانون‌های اصلی شیوع ویروس کرونا بوده است.

سفیر ایران در چین به تشریح حجم روابط تجاری ایران در سال گذشته میلادی پرداخت و تاکید کرد: یکی از نکاتی که باید در توسعه روابط خود با چین به آن توجه داشته باشیم این است که مذاکره برای توسعه روابط با چین، پروسه طولانی است و باید برای تحقق اهداف مورد نظر، صبر به خرج دهیم.

سفیر ایران در چین همچنین بر ضرورت ارایه اطلاعاتی فنی و تخصصی برای توسعه روابط و صادرات محصولات ایرانی به بازار چین تاکید کرد: محصولات لبنی برای صادرات به چین زمینه‌های بسیار خوبی دارد. بسیاری از محصولاتی که در ایران بازار مصرف آنها داغ است اما در چین بازار مصرف ندارند، به این دلیل که اصلا نمی‌شناسند؛ اما با ارایه اطلاعات تخصصی می‌توان زمینه صادرات آنها را به راحتی ایجاد کرد.

ضرورت برنامه‌ریزی مطلوب برای توسعه صادرات غیرنفتی از دیگر نکاتی بود که سفیر ایران در چین مطرح کرد و گفت: بازار چین مانند موشکی است که به فضا پرتاب شده و اگر امروز به فکر این بازار نباشیم، فرصت را به راحتی از دست خواهیم داد. به خصوص اینکه بازار این کشور بسیار متنوع است و مردم برای خرید برندها به‌راحتی هزینه می‌کنند.

او افزود: متاسفانه این اشتباه غلط در ما هست که فکر می‌کنیم همه دنیا ایران و محصولات آن را به خوبی می‌شناسند. به همین دلیل هیچ تلاشی برای معرفی محصولات ایرانی نمی‌کنیم.

سفیر ایران در چین، شکلات، شیرینی، مواد شوینده، لوازم آرایشی از جمله محصولاتی عنوان کرد که در بازار چین می‌تواند بازار مصرفی خود را به راحتی پیدا کند.

سفیر ایران در چین همچنین فناوری اطلاعات، تجهیزات دریایی، حمل و نقل دریایی، ماشین الات، تجهیزات کشاورزی، تجهیزات پزشکی، هوش مصنوعی، ربات‌ها، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی و .. را از جمله صنایعی معرفی کرد که در فهرست هدفگذاری چینی‌ها برای توسعه تا 2025 قرار گرفته است و از سوی فعالان اقتصادی ایران باید مورد توجه قرار گیرد.

کشاورززاده با اشاره به برنامه چین برای عرضه یوآن دیجیتال، تاکید کرد باید این نوع ارز دیجیتال مورد توجه دست‌اندرکاران نظام بانکی ایران قرار گیرد که فرصت بسیار خوبی برای تجارت در سطح خرد خواهد بود.

او همچنین به انتقاد از برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی در فضای رسانه‌ای پرداخت که علیه چین گفته می‌شود و روابط ایران و چین را متاثر می‌کند.

کشاورززاده افزود: به رغم همه فشارهای سیاسی که وجود دارد، اما روابط ایران و چین همچنان پویا مانده است. نباید با برخی نظرات و دیدگاه‌های غلط این روابط پویا را خدشه‌دار کنیم. به ویژه اینکه شرایطی که امروز ایران به دلیل تحریم‌ها مواجه است با قبل فرق می‌کند و بسیاری از کشورها از ترس آمریکا، ریسک تجارت با ایران را نمی‌پذیرند.

سفیر ایران در چین، در پایان به پاسخ سوالاتی پرداخت که از سوی حاضران در نشست مطرح شده بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار