امروز: چهارشنبه 6 اسفند 1399 - 21:31 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

گزارش مرکز پژوهش‌ها از موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

گزارش مرکز پژوهش‌ها از موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش

1/25/2021 4:30:00 PM
1/25/2021 4:30:00 PM
دوشنبه 6 بهمن 1399 - 16:30
سند تحول بنیادین

تهران (پانا) - مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به بررسی موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخت.

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «موانع اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» آورده است:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف ایجاد تحول در همه ساحت‌ها و ارکان نظام آموزش و پرورش مبتنی‌ بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسید. بر اساس فصل هشتم این سند، سیاستگذاری کلان و نظارت راهبردی بر اجرای سند بر عهده شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، تصویب سیاست‌های اجرایی بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش و اجرای سند نیز بر عهده وزارت آموزش و پرورش با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط می‌باشد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطالعه بازه زمانی ۹ سال گذشته از تصویب سند تاکنون، نشان می‌دهد که سند تحول در اجرا با چالش‌های بسیاری مواجه بوده است، نظارت راهبردی بر اجرای سند تقریباً صورت نگرفته، سند در بازه‌های زمانی پنج‌ساله ترمیم و بازنگری نشده، شش زیر نظام اجرایی سند در بازه زمانی یکساله مقرر در فصل هشتم سند تصویب نشدند و در حوزه قانونگذاری نیز تقریباً هیچ قانونی درخصوص اجرای سند به تصویب نرسید.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس می‌افزاید: مهم‌ترین موانع و چالش‌های اجرای سند تحول شامل عدم پیش‌بینی ضمانت اجرایی سند تحول بنیادین، عدم تنقیح قوانین و مقررات آموزش و پرورش متناسب با سند تحول بنیادین، عدم تصویب قوانین پیش‌بینی شده در سند تحول بنیادین، کوتاهی دولت در ارائه لوایح لازم در این خصوص به مجلس، عدم ارائه طرح‌های قانونی در راستای سند تحول توسط مجلس شورای اسلامی، عدم تهیه نقشه راه برای همکاری سایر نهادها و دستگاه‌ها، تأخیر هشت‌ساله در تهیه زیرنظام‌های سند تحول بنیادین، عملیاتی نبودن زیرنظام‌ها و عدم تهیه شاخص‌های عملیاتی کمی‌وکیفی قابل رصد، سنجش و ارزیابی، هستند.

براساس این آسیب‌شناسی، در گزارش مرزک پژوهش‌های مجلس پیشنهادهایی جهت ایجاد تحول در آموزش و پرورش با محورهای تعیین وظایف شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، شورای‌عالی آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی درخصوص اجرای سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش ارائه شده است.

متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش مجلس سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش
اخبار مرتبط
  • قانون شوراها یک قانون راهگشا است

  • مددی: تربیت باید در تمام ابعاد و در راستای ساحت‌های سند اتفاق بیافتد

  • برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی، هنری معلمان هنرمند

  • دسترسی حداکثری به آموزش کیفی مهمترین اولویت مجموعه تعلیم و تربیت کشور است 

  • جلسه هماهنگی بازدید وزارتی از استان زنجان برگزار شد

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • حقایق ترسناکی که هیچگاه فاش نشدند

  • غربالگری و تست کرونا در مرکز بهداشت شرق اهواز

  • هیچ‌گاه با تهیه کننده برنامه «بچه محل» تماس نگیرید!

  • شناسایی 8270 بیمار جدید کرونایی؛ موارد بدخیم بیماری افزایش یافت

  • حریف دوستانه تیم ملی فوتبال ایران در نوروز 1400 معرفی شد

  • علی کریمی ممنوع‌التصویر شد

  • اوقات فراغت غیرفعال، نسل هزاره سوم را با اضافه وزن، چاقی و ناهنجاری های اسکلتی مواجه کرد

  • زاهدی: جشنواره معلمان هنرمند برای توسعه فرهنگ اسلامی و انقلابی پیش بینی شده است

  • آیین اختتامیه «جشنواره فرهنگی و هنری علوی» امشب برگزار می‌شود

  • حاجی میرزایی خبر داد: تعیین تکلیف بیش از 100 هزار همکار فرهنگی

  • رفتار آماتور اما پول حرفه‌ای؛ بحران مهدی قائدی و استقلال پیچیده شد

  • افزایش تعداد مبتلایان به کرونا؛ 91 بیمار دیگر جان باختند

  • مشروب تقلبی دختر 12 ساله را به کام مرگ کشاند

  • مهلت ثبت‌نام در ششمین دوره جشنواره ابن‌سینا تا پایان فروردین ماه 1400

  • توزیع هوشمند ۸ هزار تبلت و سیم‌کارت بین دانش‌آموزان تحت پوشش بهزیستی

  • جزئیات دستگیری یک خرابکار با جلیقه انتحاری در تهران+ تصاویر

  • همایش بین المللی مطالبات حقوقی-بین المللی دفاع مقدس

  • دوره ضمن خدمت هنرهای آوایی و نمایشی در کانون فرهنگی و تربیتی لقمان کاشمر

  • فرسودگی 75 درصد موتورسیکلت‌های کشور

  • واعظی: کنش‌های بین‌المللی کشور را بر مبنای خوشامد این و آن طراحی نمی‌کنیم

  • عرف: در برخورد با تخلفات انتخاباتی تعارف نداریم

  • جهانگیری: فرهنگستان‌ها راهکارهای مقابله با کرونا را بررسی کنند

  • یک کارشناس مطرح کرد‌: احتمال کاهش قیمت در بازار مسکن

  • سخنان اخیر وزیر بهداشت درباره کارکنان بهشت زهرا، بی احترامی به آنها نبود

  • معرفی برگزیدگان نخستین جشنواره «نخستین جشنواره تئاتر تجربی مختص»

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 7 اسفندماه

  • فراخوان جشنواره شعر آیینی «عین علی» منتشر شد

  • نتانیاهو به دروغ‌های تنفربرانگیز متوسل شده تا به ایران‌هراسی دامن بزند

  • معرفی نامزدهای بخش ویژه جایزه شعر خبرنگاران

  • مسعود روشن پژوه مجری «نوروز در راه است» شد

  • تشدید برخورد با ساخت و ساز غیرمجاز در ایام نوروز و انتخابات

  • تولید انواع واکسن کرونای ایرانی در نیمه نخست 1400

  • خنثی شدن یک عملیات تروریستی در غرب کشور

  • «نادر سلیمانی» مهمان ویژه‌برنامه «دست در دست» می شود

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم