سیلی یک ملت از نماینده‌

تهران (پانا) -  سیلی که صدایش همه ‌جا پیچید. لنز دوربین‌ها روی صورت استخوانی و سرخ‌شده‌اش زوم کردند. کم‌سن‌ و سال است.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۵۵
لینک کوتاه کپی شد
سیلی یک ملت از نماینده‌

به‌گزارش شهروند، سر شیفت ایستاده؛ سر خط ویژه دروازه دولت. دناپلاس مشکی در مرز ممنوعه می‌زند روی ترمز. مجوز تردد ندارد اما گردن‌کلفتی می‌کند. «به من گفته ل…ی منم جوابشو دادم بهش گفتم بچه‌خوشگل.» راننده مرد بهارستانی خو‌ش‌رقصی می‌کند برای سرنشینی‌اش؛ راننده مجلسی‌آدم. جواب خوش‌رقصی‌اش می‌شود سیلی زیر گوش سرباز راهور. «خود نماینده مجلس پیاده شد زد تو گوشم. شاهد دارم، دوربین هم هست.»

مرد سیاست که دوربین‌ها می‌گویند هوس دورزدن قانون به سرش زده بود از درگیری بی‌خبر است و سیلی که صورت «حامد» را سرخ‌تر کرده را نفی می‌کند.

این نماینده در انکار عمل زشتش که حالا فضای مجازی را منفجر کرده به دشتی اردکانی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان، گفته درگیری فیزیکی‌ای با سرباز پلیس نداشتم. او به من توهین کرد ولی من به صورت فیزیکی با او درگیر نشدم! کاش این نماینده مردم بگوید به حکم کدام مأموریت مهم یا امدادرسانی حیاتی و به پشتوانه کدام تبصره و قانونی برای دورزدن ترافیک خط‌ ویژه را انتخاب کرده که هزینه‌اش تحقیر سربازی است بر سر خدمت.

مرد سیاست به چه حکمی؟

تکلیف خط ویژه را بند 49 ماده یک آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی مشخص کرده؛ مسیری که خط‌کشی با رنگ‌های متفاوت آن را از دیگران متمایز کرده و علایم و موانعی می‌گویند اینجا خط‌ ویژه است؛ خطی برای تردد وسایل نقلیه. البته خودروهایی با تابلو‌های ویژه. تابلوهایی که اتوبوس‌های پایتخت را مزین کرده‌اند تا اجازه عبور و مرور در این خط را به نام خود بزنند، البته بدون مجوز. خودروهای امدادی هم جزو مستثنا‌ها هستند برای تردد میان این خط‌های رنگی.

خط‌های رنگی وقتی تصمیم گرفتند پهن شوند کنار خیابان‌های باریک تهران قول‌وقرارشان بر تردد آمبولانس‌ها، خودروهای امدادی و آتش‌نشانی شد؛ به شرط داشتن مأموریت. در غیاب برگه مأموریت هیچ آمبولانسی میان این خطوط آژیر نمی‌کشد و چراغ گردان هیچ‌ اتش‌نشانی در آن نورافشانی نمی‌کند. قول‌وقرار خطوط رنگی پایتخت تا جایی محکم و استوار است که مانع ورود خودروهای پلیس و خدماتی هم می‌شود. حالا باید با تکیه بر این آیین‌نامه از این وکیل ملت پرسید چه امتیازی او را محق به عبور از خط ویژه کرده است؟ مرد سیاستی که با تخلف از قانون حالا خودش را مشهور کرده است.

حمایت اشتری

سردار اشتری، فرمانده کل ناجا، نخستین مقامی بود که به این حادثه واکنش نشان داد. او در پیامی ضمن حمایت از افسر وظیفه گفت: «در همان لحظات اولیه که از این اتفاق باخبر شدم به معاونت حقوقی ناجا و بازرسی دستور دادم تا به این موضوع به صورت ویژه رسیدگی کنند.»

او این را هم گفت که اگر این اتفاق رخ داده باشد، حتما از مأمور راهور خود حمایت می‌کنیم: «همه باید قانون را رعایت کنند و هیچ کس در مقابل قانون استثنا نیست و همه در مقابل قانون مساوی هستند.»

به گفته اشتری در موارد گذشته هر بی‌احترامی که به مأموران انتظامی به اثبات رسیده و حمایت محکمی انجام داده‌ایم و افرادی که خاطی بوده‌اند با آنها برخورد شده است.

سردار مهدی حاجیان، سخنگوی نیروی انتظامی، هم در واکنش به ماجرای سیلی دروازه دولت به رسانه‌ها گفت: « در صورت احراز تقصیر نماینده مجلس، نیروی انتظامی از حق کارکنان خود با جدیت دفاع خواهد کرد.»

اما بهارستان‌نشین‌ها هم به این حادثه واکنش‌های مختلفی داشتند و عموما در محکومیت رفتار زشت آقای نماینده جملاتی را در فضای مجازی منتشر کردند.

سیلی به امید مردم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، در واکنش به این حادثه در توییتی نوشت: «در برابر قانون همه مساوی هستند. مجلس به کسانی که به وظیفه قانونی خود عمل می‌کنند، افتخار می‌کند و اولین مدافع حقوق آنهاست. در حادثه اخیر، به محض شنیدن اولین گزارش‌ها، دستور بررسی دقیق ماوقع صادر شد؛ در صورت احراز تخلف، هیأت نظارت بر نمایندگان بدون مسامحه بررسی و برخورد قانونی می‌شود.»

روح‌الله نجابت، نماینده مردم شیراز در مجلس، در واکنش به این حادثه در حساب توییتریش نوشت: «شما به یک جوان سیلی نزدید، به اعتبار مجلس و امید مردم سیلی زدید! مجلس با کسی عقد اخوت نبسته و پشت مظلوم می‌ایستد.»

اما جدا از واکنش‌های منفی این حادثه که از بعدازظهر شنبه فضای مجازی و رسانه‌ای کشور را در نوردید، عده‌ای از چهره‌های سیاسی هم مواضع عجیبی به این ماجرا داشتند.

جریان مشکوک عنابستانی

مصطفی میرسلیم، نماینده مردم تهران، در حساب توییتری خود به این حادثه واکنش نشان داد. او در این باره نوشت: «جریان عنابستانی مشکوک به نظر می‌رسد. هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان باید با دقت رسیدگی کند، مبادا در ورای این جریان افرادی می‌خواهند مجلس را بدنام کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار