حسین ایمانی جاجرمی*

احترام به قانون و انتظارات مردم از مقامات حکومتی

داوری دقیق و منصفانه درباره آنچه  در روز شنبه در خیابان انقلاب میان سرباز، مردم و یکی از نمایندگان مجلس گذشت نیازمند شواهد بیشتر است. با این حال اگر مبنا را بر آنچه مردم حاضر در صحنه روایت می‌کنند قرار دهیم می‌توانیم چند نکته مهم را در این ماجرا تشخیص دهیم.

کد مطلب: ۱۱۵۷۴۲۶
لینک کوتاه کپی شد

1- قوانین و مقررات برای تنظیم امور و برقراری انضباط اجتماعی در جامعه تصویب می‌شود. دور زدن قانون بویژه از سوی صاحبان قدرت در نگاه مردم جامعه با ارزش‌های قانونگرایی و عدالت منافات دارد و معلوم است که با دیدن صحنه‌های بی‌قانونی آن هم به شکل علنی عینی در فضای عمومی جامعه، صدای اعتراض‌شان بلند شود.

2- اجرای قانون در سطح معابر شهر با مأموران راهنمایی و رانندگی است و طبق قانون کسی حق ندارد برخلاف تشخیصی که آنها می‌دهند عمل کند. اتفاقاً بخشی از اعتراضات شنیده شده در فیلمی که از ماجرا در شبکه‌های اجتماعی پخش شده نشان می‌دهد که مردم از اینکه یکی از مأموران پلیس به سبب اعمال قانون مورد تعدی قرار گرفته است ناراحت هستند و نسبت به این مسأله اعتراض می‌کنند.

3- سربازی یک بنیان اخلاقی دارد که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کسانی که لباس مقدس سربازی را به تن کرده‌اند دارند خدمتی را به رایگان و بدون هزینه برای جامعه انجام می‌دهد. به نظرم مردم این موضوع را می‌دانند و احترام زیادی برای سرباز و سربازی قائل هستند. اما چند اتفاق در ماه‌های اخیر که پای افکار عمومی را به وسط کشانده نشان می‌دهند که این احترام در مواردی مورد خدشه از سوی برخی صاحبان قدرت قرار گرفته است و جامعه چنین برخوردهایی را تحمل نمی‌کند و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد. انتظار مردم این است که در زمانه روزهای سخت اقتصادی و کرونایی، مقامات و مسئولان کنار آنها باشند و در تحمل بار سنگین زندگی آنها، اگر مشارکت ندارند حداقل نشان دهند که شرایط را درک می‌کنند.

واقعیت این است که ارزش‌های جامعه بیش از گذشته به سمت عدالت و برابری شهروندی حرکت کرده است و اعتراض مردم در ماجرای اخیر هم به همین موضوع اشاره می‌کند. فاصله‌هایی که میان مردم و مقامات ایجاد شده است اگرچه ممکن است کارکرد حفاظتی داشته باشد اما فاصله اجتماعی را ایجاد می‌کند.

*جامعه‌شناس

منبع: ایران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار