مرتضی نبوی: مشکل در تبدیل سیاست‌ها به قانون است

تهران (پانا)- عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نهمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار، مشکل کشور را در تبدیل سیاست‌ها به قانون دانست و گفت اگر سیاست‌های کلی را تبدیل به قانون کنیم چرخه کشور به جریان می‌افتد.

کد مطلب: ۱۱۵۷۰۶۷
لینک کوتاه کپی شد
مرتضی نبوی: مشکل در تبدیل سیاست‌ها به قانون است

به گزارش اداره کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید مرتضی نبوی در نهمین پیش نشست همایش نظام مسائل اولویت دار کشور اظهار داشت: شاید به این مفهوم در ادبیات دنیا چیزی به نام سیاست کلی نداشتیم و نداریم و شاید بتوانیم ادعا کنیم قوی‌ترین ادبیات در این زمینه مربوط به کشور ما است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: مشکل در تبدیل سیاست‌ها به قانون است بهترین جایی که سیاست‌های کلی به نظام برنامه ریزی کشور وصل می‌شود، مجلس است اگر ما موفق بشویم سیاست‌های کلی را تبدیل به قانون کنیم چرخه کشور به جریان می‌افتد.

نبوی گفت: قاعده این است که قوه مجریه، قوانین مجلس را اجرا کند در فرمایشات مقام معظم رهبری است که می‌فرمایند مجلس از این نظر اهمیت دارد که راه را برای دولت می‌تواند ترسیم کند. دولت باید مجری مصوبات مجلس باشد اگر ما بتوانیم فقط سیاست‌ها را به موقع به قانون تبدیل کنیم، دستگاه‌های مختلفی برای نظارت بر اجرای آن وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال قوه قضاییه در قانون اساسی، مسوول حسن اجرای قوانین است غیر از نظارت‌هایی که به صورت مشخص برای مجلس هم در نظر گرفته شده است، اما اصولاً مسوول اجرای حسن قوانین قوه قضائیه است و ابزار آن هم بازرسی کل کشور است.

نبوی تاکید کردند: برخی‌ها معتقدند باید از صفر تا صد اجرای سیاست‌های کلی را مثلا از سطح یک دهستان تا در سطح کشور پیگیری کرد من معتقد هستم این گستردگی مانع از این است که نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی کارآمد باشد ما با حجم زیادی از سیاست‌ها مواجه هستیم که اصولاً این حجم زیاد باعث می‌شود رعایت آن در عمل کار سختی باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اصولاً سیاست کلی باید در پاسخ به این سه موضوع مهم باشد موضوع اول اینکه یک مساله ملی ایجاد می‌شود، موضوع دوم بحران موردی و سوم کشف فرصت‌های داخلی، خارجی و منطقه ای و استفاده از این فرصت‌ها است در نتیجه سیاست‌های کلی باید در این چارچوب باشند. یکی از مسائلی که رهبر انقلاب هم روی آن تاکید داشتند، بحث ساختار معیوب بودجه است، یک دفعه می‌بینم دولت ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه را توسعه داده است با این توجیه که در سال انتخابات هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه میزان از سیاست‌های کلی محقق شده است، عنوان کرد: ارزیابی دقیقی ندارم ولی فکر می‌کنم میزان کمی از سیاست‌ها محقق شده است و این موضوع به مجمع تشخیص مربوط می‌شود و کمی هم در مجلس باید برنامه ریزی انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار