اصغر نعیمی: پژوهش را نمی توان در چارچوب هلی قراردادی تعریف کرد

تهران (پانا) - اصغر نعیمی معتقد است مسئله پژوهش قابل تفکیک نیست و باید در همه مواردی که به آن نیاز است جاری شود.

کد مطلب: ۱۱۵۶۸۹۱
لینک کوتاه کپی شد
اصغر نعیمی:   پژوهش را نمی توان در چارچوب هلی قراردادی تعریف کرد

به گزارش روابط عمومی چهارمین جایزه پژوهش سینمایی، اصغر نعیمی، کارگردان، نویسنده و منتقد سینمای ایران درباره لزوم پژوهش در آثار سینمایی و اهمیت آن گفت: مسئله پژوهش موضوعی نیست که بشود درباره کلیت سینمای ایران آن را درنظر گرفت، در واقع ما باید این نکته را در نظر بگیریم که چه فیلم یا اثری نیازمند پژوهش‌ است. ممکن است قصه‌ای برآمده از ذهن فیلمساز باشد و او ضرورتی برای پژوهش درباره موضوع فیلمش نبیند. حتی ممکن است یک اثر درباره موضوعی باشد که فیلمساز به آن اشراف دارد بنابراین نیاز به تحقیق و پژوهش درباره آن را زیاد احساس نمی‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت تحقیق و پژوهش در اثری که نیازمند این مقوله مهم است ، گفت: موضوع مهم پژوهش را نمی‌شود در چارچوب‌های قراردادی تعریف کرد چراکه این موضوع به رابطه احساسی فیلمساز با اثرش و همچنین نیاز و تعهدی که نسبت به فیلمنامه‌اش دارد برمی‌گردد. در واقع این بحث انتخاب فیلمساز است که با چه جهانی قرار است فیلمش را بسازد، که در این صورت ممکن است یک فیلمساز این نیاز را احساس نکند و از طرف دیگر فیلمسازی بگوید من برای ساخت اثرم نیاز به تحقیق و پژوهش طولانی مدت و یا حتی میدانی دارم.
نعیمی با تاکید بر اینکه نباید صرفا مسئله پژوهش را به فیلمنامه محدود کرد، اظهار داشت: طبیعی است که مسئله پژوهش اگر برای یک اثر لازم باشد به نتیجه بهتر و کیفیت نهایی آن نیز کمک می‌کند. در واقع تحقیق باعث شناخت بیشتر می‌شود و شناخت هم نتیجه‌ای مثبت خواهد داشت. البته باید این نکته را درنظر گرفت که هر اثری چه فیلمنامه و چه در شکل بصری وقتی نیازمند تحقیق و پژوهش باشد باید این مسئله درباره‌اش اتفاق بیفتد اما نباید آن را تنها به یک بعد محدود کرد، مثلا بگوییم تحقیق فقط در زمان نگارش فیلمنامه اتفاق بیفتد، حتی بازیگر یا فیلمبردار یک اثر هم ممکن است نیاز داشته باشند برای به ثمر رساندن کارشان با کیفیت بهتر و اصولی‌تر در حوزه خودشان تحقیق کنند تا به شناخت بیشتری برسند.
وی تامید کرد: مسئله پژوهش از نظر من قابل تفکیک نیست و باید در همه مواردی که به آن نیاز است جاری شود.
گفتنی است، اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی فروردین ماه ۱۴۰۰ برگزار می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار