نرخ هر کیلو مرغ ۲۱ هزار تومان

تهران (پانا)-مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی گفت که امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ۲۱ هزار تومان است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
نرخ هر کیلو مرغ ۲۱ هزار تومان

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد علی کمالی سروستانی مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی از افزایش قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم در خرده فروشی ۲۱ هزار تومان است.

وی متوسط قیمت هر قطعه جوجه یکروزه را ۳ هزار و ۷۵۰ تا ۴ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: قیمت جوجه در هفته گذشته به بالاتر از نرخ مصوب رسید و همواره با افت و خیزهایی در بازار روبروست.

کمالی سروستانی ادامه داد: همه ساله قیمت جوجه در این ایام افزایش شدیدی داشت، اما امسال به علت شرایط کرونا و استقبال مرغداران این گونه نیست‌.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت جوجه ریزی بیان کرد: بنابر آمار در دی ماه مجوز صدور ۱۲۵ میلیون قطعه جوجه ریزی صادر شد که ۱۲۰ میلیون قطعه وارد واحدهای مرغداری شد.

وی قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و گفت: با توجه به شرایط بیماری کرونا و تاکید وزارت بهداشت بر عدم تجمعات پیش بینی می شود که قیمت مرغ به دلیل کاهش مهمانی و دورهمی و نبود تقاضای چندان نوسان چشمگیری نداشته باشد‌.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه مرغ شب عید نداریم، گفت: با توجه به شرایط تولید و ازدیاد عرضه در برابر تقاضا نگران اُفت قیمت و زیان مرغداران هستیم.

این مقام مسئول قیمت هر کیلو ذرت دانه‌ای داخلی در بازار آزاد را ۳ هزار و ۸۵۰ تا ۳ هزار و ۹۰۰ تومان، کنجاله سویا را ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان و دان آماده را ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد.

به گفته وی، با استمرار نهاده با نرخ مصوب از طریق سامانه بازارگاه پیش بینی می‌شود که نوسان چندانی در بازار مرغ رخ ندهد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: گرچه بخشی از مشکلات مرغداران با تامین نهاده از طریق سامانه بازارگاه مرتفع شده است، اما ایراداتی است که نشات گرفته از بانک کشاورزی به عنوان عامل تهیه و مدیریت سامانه به لحاظ فنی و تکنیکی وجود دارد که متاسفانه خوب عمل نکرده است که با رفع مسائل بانکی و تزریق مرتب نهاده، مشکلی در بازار نخواهیم داشت.

این قعال اقتصادی درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به میزان جوجه ریزی، نگران مازاد تولید ایام پایانی سال در برابر تقاضا هستیم.

کمالی سروستانی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی فراتر از نیاز بازار است، گفت: جوجه ریزی واحد‌های مرغداری مازاد بر نیاز کشور است و همواره نگرانی‌هایی مبنی بر ازدیاد عرضه بیش از تقاضا وجود دارد که مرغداران همانند ابتدای امسال دچار خسران شوند.

وی با بیان اینکه سامانه بازارگاه ۴ کیلو نهاده به ازای هر قطعه مرغ در اختیار مرغدار می‌گذارد، گفت: با وجود آنکه تامین نهاده از طریق سامانه جوابگوی تنها ۴۰ روز نیاز مرغدار است، بنابراین این میزان جوابگوی تولید مرغ سایز است که کشتارگاه رغبتی به خرید آن ندارد و مرغدار هم‌چاره‌ای جز نگهداری مرغ خود برای مدت زمان طولانی در سالن ندارد.

کمالی سروستانی قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده حدود ۱۶ هزار تومان و مرغ گرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تا ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.

وی از انحصار در واردات نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: واردات ذرت و کنجاله سویا توسط ۱۰ تا ۱۲ نفر صورت می‌گیرد که با این وجود این افراد بازار را در دست خود گرفته اند، هر چند پشتیبانی امور دام نقش پررنگی در واردات دارد که این امر به تنظیم بازار کمک می کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه واردات نهاده با ارز دولتی فساد انگیز است، گفت: با وجود اختلاف ارز دولتی با آزاد، زمینه برای فساد مهیاست، به همین خاطر دولت با آزاد سازی نرخ ارز و تزریق یارانه به مصرف کننده باید جلوی این فساد را بگیرد، البته نباید شرایط به گونه‌ای باشد که هزینه‌های تولید برای تولیدکننده افزایش چشمگیری داشته باشد.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: اگر روند توزیع نهاده دامی مناسب باشد به علت کاهش قدرت خرید خانوار، نوسانی در بازار نخواهیم داشت.

کمالی سروستانی در پایان درباره آینده جوجه ریزی در شب عید گفت: با توجه به تامین نهاده با نرخ مصوب و انگیزه مرغداران به جوجه ریزی، پیش بینی می‌شود که ۱۲۰ میلیون قطعه مورد نیاز برای ایام‌پایانی سال جوجه ریزی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار