سهم بورس و اجاره‌بها در درآمد خانوارهای شهری چقدر است؟

تهران (پانا)- بررسی‌ آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد ۵۱.۴ درصد درآمد خانوار شهری در سال ۹۸ از محل درآمدهای متفرقه ناشی از افزایش اجاره بهای مسکن و تحولات بازار بورس بوده است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
سهم بورس و اجاره‌بها در درآمد خانوارهای شهری چقدر است؟

به گزارش ایرنا، متوسط درآمد اظهار شده سالیانه یک خانوار شهری در سال گذشته برابر ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۷) ۲۴.۴ درصد رشد داشته است.

درآمد خانوار از سه بخش درآمد حاصل از مشاغل مزد و حقوق‌بگیری، مشاغل آزاد کشاورزی و غیر کشاورزی و درآمدهای متفرقه تشکیل شده است.

منظور از درآمد متفرقه خانوار حقوق بازنشستگی، یارانه نقدی خانوار، برآورد اجاره‌بهای مسکن شخصی، درآمدهای بورسی، حساب سپرده بانکی، ارث و نظایر آن است.

بررسی آخرین آمار اعلامی مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال گذشته نشان می‌دهد که ۳۲.۵ درصد درآمد سالیانه از مشاغل حقوق‌بگیری به دست آمده است. همچنین ۱۶.۱ درصد درآمدهای سالیانه از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ۵۱.۴ درصد از محل درآمدهای متفرقه تامین شده است.

براساس این گزارش در سال گذشته درآمد حاصل از مشاغل مزد و حقوق بگیری ۲۱.۲ درصد، درآمد مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی ۱۷.۸ درصد و درآمد متفرقه ۲۸.۸ درصد در سطح شهری افزایش داشته است. طبق این آمار بیشترین افزایش درآمد، در بخش درآمدهای متفرقه بوده است که می‌توان آن را ناشی از افزایش اجاره‌بهای مسکن و تحولات بازار بورس در سال گذشته دانست.

متوسط درآمد سالیانه پولی دهک‌های درآمدی

خانواده‌ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه سالیانه در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌شوند. دهک نخست، کم درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند.

مجموع درآمد پولی سالیانه دهک نخست ۹ میلیون و ۳۵۱ هزار و ۷۰۰ تومان، دهک دوم ۱۷ میلیون و ۸۸۴ هزار تومان، دهک سوم ۲۲ میلیون و ۴۳۷ هزار تومان، دهک چهارم ۲۶ میلیون و ۸۴۶ هزار تومان و دهک پنجم ۳۱ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان است.

درآمد پولی سالیانه دهک‌های ششم، هفتم، هشتم، نهم و دهم نیز به ترتیب ۳۶ میلیون و ۷۳۴ هزار تومان، ۴۲ میلیون و ۵۰۹ هزار تومان، ۴۹ میلیون و ۴۶۱ هزار تومان، ۶۰ میلیون و ۶۸۷ هزار تومان و ۹۶ میلیون و ۷۰۸ هزار تومان است.

طبق آخرین داده‌های آماری مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، در سال ۹۸ در چهار دهک نخست درآمدی، بیشترین درآمد پولی سالیانه خانوار شهری از محل حقوق‌بگیری بخش خصوصی و تعاونی است. از دهک پنجم به بعد، بیشترین درآمد پولی از درآمدهای متفرقه بدون احتساب یارانه و کمک هزینه از جمله حقوق بازنشستگی، اجاره‌بهای مسکن شخصی و درآمدهای بورسی، سپرده بانکی، ارث و موارد دیگر است.

با توجه به این اطلاعات اهمیت معاملات بورس، سود حاصل از سپرده‌های بانکی و درآمد حاصل از اجاره‌بهای مسکن در زندگی افراد در دهک‌های مختلف آشکار می‌شود و باید این نکته را خاطرنشان کرد که با حذف این منابع درآمدی از زندگی، افراد تا چه میزان در دهک‌های درآمدی جابه‌جا خواهند شد.

تاثیر یارانه و کمک هزینه در درآمدهای دهک‌های مختلف

براساس این گزارش ۱۴.۶ درصد درآمد خانوار شهری واقع در دهک نخست و ۹ درصد درآمد خانوار شهری دهک دوم از محل یارانه‌های دولتی است.

همچنین ۱۹.۶ درصد درآمد خانوار شهری دهک اول و ۷.۱ درصد درآمد خانوار دهک دوم از محل کمک هزینه است.

مطابق این داده‌ها، هر فرد در دهک سوم سالیانه به طور متوسط از محل یارانه‌ها ۵۱۸ هزار تومان درآمد دارد که بیشترین درآمد یارانه‌ای است و در مقابل فردی که در دهک دهم قرار دارد، فقط ۳۲۱ هزار تومان درآمد از یارانه‌ها کسب می‌کند.

نکته جالب در این داده‌ها این است که در سال گذشته هر فرد در دهک اول و دوم به عنوان نیازمندترین افراد جامعه از نظر مالی در بین دهک‌های مختلف درآمد به ترتیب ۴۹۵ و ۵۰۲ هزار تومان درآمد داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار