امروز: پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 11:44 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

بررسی صدمات جبران‌ناپذیر تعطیلی مدارس بر سلامت روان دانش‌‌آموزان؛

چرا کودکان باید در محیط مدرسه باشند؟

چرا کودکان باید در محیط مدرسه باشند؟

1/23/2021 8:22:00 AM
1/23/2021 8:22:00 AM
شنبه 4 بهمن 1399 - 08:22
مدرسه‌مجازی در خانه‌های دانش‌آموزان مازندران

تهران (پانا) - تعطیلی مدارس و در پی آن از دست رفتن تعاملات محیط مدرسه و حمایت شبکه‌های عاطفی روزمره، می‌تواند عوارض سوء بسیاری در بلند‌مدت بر روان دانش‌آموزان داشته باشد.

مدرسه چیزی بیش از فرصت‌های آموزشی در اختیار دانش‌‌آموزان قرار می‌دهد؛ در حقیقت در مدرسه سلامت اجتماعی، عاطفی و روانی دانش‌‌آموزان در مدارس ارتقا پیدا می‌کند اما این روزها که همه‌گیری ویروس کرونا باعث تعطیلی مدارس شده است جامعه و نظام آموزشی با عوارض این تعطیلات طولانی روبه‌رو می‌شود.

دانش‌‌آموزان آسیب‌پذیرتر بیشتر از دیگران تحت تاثیر مشکلات این تعطیلی کرونایی قرار می‌گیرند. مدرسه برای کودکان کم‌سن‌ و سال امن ترین و با ثبات‌ترین بخش زندگی است؛ همچنین وابستگی‌هایی که بین برخی از دانش‌آموزان با معلمان و هم کلاسی‌هایشان ایجاد می‌شود، برای سلامت روان و زندگی بهتر آنان اهمیت به‌سزایی دارد. حال در صورت فقدان این حمایت‌های روانی، در درازمدت با پیامدهای منفی آن مواجه خواهیم بود که با ادامه تعطیلی مدارس این مشکل تشدید خواهد شد.

همچنین می‌دانیم که دلبستگی‌ها و تعلقات دوران مدرسه ارتباط مستقیمی با پیشرفت‌های تحصیلی آینده فرد دارد. کودکان به فرصت‌هایی برای بازی کردن و تعامل با دوستان خود نیاز دارند و این تجربه‌ها به رشد اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند. کودکان اقشار محروم و آسیب‌پذیر به دلیل زندگی کردن در خانه‌های کوچک، فقر و کمبود فضای مناسب برای بازی کردن در خارج از خانه، از رهگذر این بحران صدمه بیشتری خواهند دید.

کودکان باید در محیط مدرسه باشند؛ بی‌شک مواجه با عواقب تعطیلی مدارس در درازمدت بر کار روانشناسان آموزشی بسیار بیشنر خواهد بود. مدارس و اجتماع ما از این پس به روانشناسی و روانشناسان بیشتری برای رفع‌ و رجوع آثار سوء تعطیلی مدارس نیاز پیدا خواهد کرد. بسیاری از کودکان به حمایت‌های عاطفی روانشناسان آموزشی و معلمان نیاز دارند. حمایت از همه کودکانی که به نوعی بسته‌شدن مدارس صدمه دیده‌اند چالشی است که به منابع و برنامه‌ریزی‌های قابل توجهی نیازمند است.

مدرسه فقط کارکرد آموزشی ندارد بلکه کارکرد تربیتی، پرورشی، اجتماعی و روانی نیز دارد

برهمین اساس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در تمام دوران همه‌گیری کرونا بر آموزش حضوری تاکید داشته و دارد چراکه با آموزش حضوری، دانش‌آموز ارتباط گیری با همسالان خود را می‌آموزد، با مدرسه رفتن تعاملات فکری کودکان شکل می‌گیرد و این موضوع بر شخصیت او تاثیرگذار است.

حاجی میرزایی اظهار کرده است اولویت اصلی ما حضور در مدرسه است چرا که هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمی‌‌گیرد، اما اجباری هم برای حضور دانش‌آموزان در مدرسه نداریم زیرا دانش‌آموزان می‌توانند از امکانات دیگری که اعلام کرده ایم برای آموزش و یادگیری استفاده کنند.

وی خاطرنشان‌ کرده است: مطالعات بین‌المللی حاکی از این موضوع است که اگر زیرساخت‌های فنی، نرم افزاری و سخت افزاری برای آموزش غیرحضوری کامل بوده، دانش‌آموزان به ابزارهای لازم مجهز باشند، معلمان توانایی کامل برای آموزش در فضای مجازی داشته و توانایی لازم برای فراگیری آموزش‌ها را از مسیر مجازی داشته باشند و خانواده‌ها نیز انگیزه و توانایی برای کمک به تحصیل فرزندانشان را داشته باشند، آموزش با ۵۰ درصد کیفیت قابل دستیابی است اما استان‌هایی داریم که به این ابزارها دسترسی ندارند، بر این اساس مشکلات اقتضا می‌کند که به آموزش حضوری فکر کنیم.

حاجی میرزایی اضافه‌ کرده است: در بسیاری از کشورهای جهان مدارس نخستین مکانی بود که تعطیل شد، اما با توسعه آگاهی‌ها و ارزیابی‌ها، به‌تدریج درصدد بازگشایی مدارس خود هستند؛ امروز این سیاست در کشورهای زیادی حتی با میزان ابتلا و فوت بیش از کشورمان جریان دارد.

به گفته وزیر آموزش و پرورش مطالعات نشان می‌دهد تاثیر تعیین‌کننده‌ای بین بازگشایی و شیوع بیماری وجود ندارد، اما در عین حال مطالعات حاکی از این موضوع است که دور بودن دانش‌آموز از مدرسه با تبعات متعددی روبه‌رو است، زیرا مدرسه فقط کارکرد آموزشی ندارد بلکه کارکرد تربیتی، پرورشی، اجتماعی و روانی نیز دارد.

با توجه به اعلام وزارت بهداشت و پیگیری وزارت آموزش و پرورش، مدارس از اول بهمن ماه به صورت اختیاری بازگشایی شده است تا شاید بتوان علاوه بر تمام آموزش‌های مجازی و غیرحضوری که تاکنون از طریق مدرسه تلویزیونی و شبکه دانش‌آموزی شاد ارائه می‌شود، به ارتقای شخصیت دانش‌آموز با تعاملی که بین معلم و او اتفاق می‌افتد کمک کرد چرا که این موضوع می‌تواند بر جلوگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیز موثر باشد.

سلامت روان دانش‌‌آموزان تعطیلی مدارس صدمه مریم احمدی کرونا مدارس دانش‌آموزان وزارت بهداشت محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش همه‌گیری کرونا آموزش‌های مجازی و غیرحضوری
اخبار مرتبط
  • انجام گفتگوهای عمیق درباره فرهنگ ایثار در مدارس

  • بسته شدن پرونده استخدام حق‌التدریس‌ها و نهضتی‌ها تا پایان برنامه ششم

  • اتلاف منابع و عدم تحقق اهداف از نبود برنامه‌ریزی صحیح ناشی می‌شود

  • فرایند صدور پروانه ساخت محصولات غذایی و آشامیدنی به روز شد

  • بررسی پیشنهاد تعطیلی ۲هفته ای آموزش مجازی مدارس

  • تعطیلی مدارس فرصتی برای تغییر روش‌های آموزشی شده است

  • تحصیل دانش آموزان عشایری سیستان و بلوچستان زیر سایه کرونا

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • هیچ‌گاه با تهیه کننده برنامه «بچه محل» تماس نگیرید!

  • شناسایی 8270 بیمار جدید کرونایی؛ موارد بدخیم بیماری افزایش یافت

  • اسامی نفرات برتر در بخش دانش‌‌آموزی و فرهنگیان «جشنواره علوی» اعلام شد

  • زاهدی: جشنواره معلمان هنرمند برای توسعه فرهنگ اسلامی و انقلابی پیش بینی شده است

  • آیین اختتامیه «جشنواره فرهنگی و هنری علوی» امشب برگزار می‌شود

  • مشروب تقلبی دختر 12 ساله را به کام مرگ کشاند

  • جزئیات دستگیری یک خرابکار با جلیقه انتحاری در تهران+ تصاویر

  • حسرت پدر ابدی شد

  • در پویش «سپاس وزیر» شرکت کنید

  • بارش شدید برف و باران در 13 استان کشور

  • زلزله بزرگ خبر می‌دهد

  • خونسردی مقتول قاتل را عصبانی کرد

  • صفحه اول روزنامه‌های صبح روز چهارشنبه 6 اسفند99

  • خرید کرونا از بازار شب عید

  • معرکه‌گیران ترسناک

  • فینال جام حذفی بسکتبال با ویلچر مردان

  • حاجی میرزایی: سیاست ما در آموزش و پرورش آشنایی جامعه دانش‌آموزی با معارف و تعالیم امام علی است

  • رکورد دو 60 متر با مانع جهان شکست

  • رشد 50 درصدی ساخت بزرگراه در کشور

  • بارش شدید برف و باران در ۶ استان

  • تیزر هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی منتشر شد

  • کاهش بار ترافیکی به کرج با افتتاح فاز یک آزادراه غدیر

  • مرگ دردناک کودک در داخل ماشین لباسشویی!

  • 🎬دستگیری رضا عطاران در کانادا

  • بالا رفتن توقعات عاملی برای تعویق ازدواج جوانان!

  • هوای پایتخت در محدوده قابل قبول

  • حضرت علی(ع) الگوی تمام فضائل اخلاقی انسانی است

  • مژده لواسانی مجری اختتامیه جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی شد

  • گسترش خدمات نوین شهری با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان

  • ما و عروسک‌ها، جهان را به قدر توان‌مان شادتر و زیباتر کنیم

  • نشست توسعه طرح‌های حمایتی برای پناهندگان برگزار شد

  • ضرورت توقف شیمی درمانی در بیماران سرطانی مبتلا به کرونا

  • آغاز بهره‌برداری رسمی از آزادراه غدیر با دستور رئیس جمهوری

  • جزییات اختتامیه چهاردهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی اعلام شد

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم