تاثیر مثبت کاهش نرخ ارز بر قیمت کالاهای اساسی

تهران ( پانا) - معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ریزش نرخ ارز، گفت این شیب نزولی بازار ارز، قیمت کالاهای مصرفی را تا یک ماه آینده کاهش می‌دهد.

کد مطلب: ۱۱۵۶۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تاثیر مثبت کاهش نرخ ارز بر قیمت کالاهای اساسی

به گزارش ایرنا، طی هفته گذشته نرخ ارز در شیب نزولی قرار گرفت و بیش از چهار هزار تومان کمتر از ارزش خود را در مقایسه با ماه های گذشته از دست داد. موضوعی که موجب شد تا قیمت سکه و طلا نیز با افت قیمت همراه شوند.

این کاهش نرخ به سرعت بر بازار خودرو، لوازم خانگی و حتی گوشی‌های تلفن همراه نیز تاثیر گذاشت تا با کاهش بسیار زیادی قیمت‌گذاری شوند اما این کاهش هنوز در قیمت کالاهای مصرفی و روزانه مردم اثر نداشته است.

بر همین اساس معاون دفتر برنامه‌ریزی تامین، توزیع و تنظیم بازار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تاثیر نرخ ارز بر کالاهای مصرفی از قانون چسبندگی قیمت ها تبعیت می کند و با تاخیر اتفاق می افتد.

«سعید صارمی» افزود: قیمت کالاها عموما ناشی از نرخ مواد اولیه در بورس است که کاهش نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر آن دارد و تولیدکنندگان می‌توانند هزینه کمتری برای آماده سازی محصولات خود کنند.

وی تاکید کرد: به عنوان مثال قیمت مواد اولیه بسته بندی با کاهش نرخ ارز، کاهش می یابد و تولیدکنندگان با قیمتی کمتری اقدام به خرید کالاهای مورد نیاز خود می کنند که به تبع آن مجموع هزینه تولید کاهش می یابد و در نهایت بر روی کالاها نیز تاثیر می گذارد که روندی زمان‌بر محسوب می شود.

روند نزولی نرخ دلار از اوایل هفته گذشته شتاب گرفت، به طوری که از کانال ۲۶ هزار تومانی به سوی نرخ‌های پایین‌تر حرکت کرد.

نرخ ارز در روزهای اخیر با توجه به افزایش امیدواری در خصوص صادرات نفت و دسترسی به منابع مالی کاهشی شده است زیرا هفته گذشته نیز «عبدالناصر همتی» رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که ایران توانسته گشایش هایی در فروش نفت داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار