در گفت و گو با پانا

مسعود خاکباز: هدف اولیه انیمیشن کاپی کاهش پسماندها و تفکیک آنها از یکدیگر است

تهران (پانا) –- مسعود خاکباز، نویسنده مجموعه انیمیشنی «کاپی دوست زمین» از نگارش این پروژه و پرداخت آن به آموزش مدیریت پسماندها به کودکان والدین آن ها گفت.

کد مطلب: ۱۱۵۶۷۵۹
لینک کوتاه کپی شد
مسعود خاکباز: هدف اولیه انیمیشن کاپی کاهش پسماندها و تفکیک آنها از یکدیگر است

مسعود خاکباز نویسنده مجموعه انیمیشنی «کاپی دوست زمین» که پیرامون حفاظت از محیط زیست و مدیریت پسماندها ساخته شده است، در گفت و گو با پانا درباره طرح اولیه این انیمیشن و دلیل پیوستن خود به این گروه گفت:
من زمانی به گروه اضافه شدم که ایده این انیمیشن شکل گرفته بود و از لحظه ای به پروژه پیوستم که نگارش آن باید آغاز می شد. دلیل اصلی پیوستن من به این پروژه این بود که دغدغه محیط زیست و تفکیک پسماندها را دارم و زمانی که پیشنهاد این پروژه داده شد، خیلی استقبال کردم و دوست داشتم در آن حضور داشته باشم.
وی با اشاره به اینکه این انیمیشن برای همه گروه های سنی ساخته شده است، توضیح داد: تمام تلاشمان این بود که این انیمیشن برای تمام اقشار جامعه با هر طرز فکری ساخته شود.
او اضافه کرد: سعی کردیم انیمیشنی بسازیم که هم بچه ها لذت ببرند و هم بزرگسالان. البته به طور اتوماتیک انیمیشن برای بچه ها جذاب است و بیشتر آن ها در انیمیشن ها، محو فضاسازی و رنگ و لعاب کار می شوند تا موضوع، اما امیدوارم بزرگترها را هم بشود جذب این انیمیشن کرد.
وی با اشاره به اینکه فضای مجازی کار را برای جذب مخاطب بزرگ سال سخت کرده است، توضیح داد: فضای مجازی با ساخت بعضی انیمیشن ها که اخلاقی هم نیستند، سطح سلیقه مخاطبان را پایین آورده، ولی ما سعی کردیم کاری شریف، با اخلاق و درست بسازیم و امیدوارم بتوانیم گروه سنی بزرگسالان و والدین را هم جذب کنیم.
خاکباز در پاسخ به این سوال که هدف از ساخت این انیمیشن چه بوده و تمرکز اصلی او به عنوان نویسنده در چه نقطه ای بوده است، گفت: هدف از ساخت سری ماجراهای کاپی، آشنایی مردم با مقوله مدیریت پسماندها و به ویژه پروژه کاپ (کاهش پسماندها) در شهر تهران بوده است.
او اضافه کرد: در این سال ها و در این زمینه، کارهای فرهنگی زیادی تولید شده، ولی متاسفانه خیلی کم شاهد پذیرفتن و عمل کردن به آن در جامعه هستیم. امیدوارم حتی اگر ذره ای هم شده، با تولید این کار توجه مردم را به این مساله جلب کنیم و بتوانیم کاری کنیم که به موضوع پسماندها که از اهمیت بالایی هم برخوردار است اهمیت داده و تفکیک زباله را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در نوشتن این انیمیشن، تمرکز خود را بر روی پیام های اصلی که به مخاطب داده می شود گذاشته است، ادامه داد: با این که در این انیمیشن پیام های مختلفی مطرح می شود، اما هدف اصلی این است که مردم بتوانند اولیه ترین کارِ کمک به محیط زیست که کاهش پسماندها و تفکیک آنها از مبداء است را آموزش دیده و انجام دهند و امیدوارم «کاپی» نقطه شروع خوبی برای این هدف مهم باشد.
این نویسنده، درباره دلیل تولید کم آثار، در حوزه مدیریت پسماند نیز توضیح داد: انیمیشن، کاری گران و ساخت آن خیلی هزینه بر است؛ بنابراین اکثر سرمایه گذاران و تولیدکنندگان ریسک این کار را نمی کنند که وارد حیطه آموزشی شوند به خصوص در موضوع پسماند و محیط زیست و ترجیح می دهند در کارهایی مشارکت کنند که بازگشت مالی خوبی داشته باشد. فکر می‌کنم به همین دلیل است که آثار در این زمینه کم ساخته می شود.
او ادامه داد: شهرداری ها و خیلی از ارگان های دولتی می توانند متولی این کار شوند و در حال حاضر هم پروژه کاپ در حال ساخت است. البته این‌که بتوانیم در انیمیشن های تولیدی ایجاد جذابیت کنیم، باعث می شود که در نهایت این کارها مشتری خودش را پیدا کند. من فکر می‌کنم ارگان هایی که وارد این کارها می شوند باید کمی هم به جذابیت آثار دقت کنند و فقط به فکر پیام دادن در آثارشان نباشند. به نظرم اول باید به فکر جذابیت و جذب مخاطب باشند و در لایه های زیرین پیام ها را منتقل کنند. در این صورت است که تولیدات بیشتر شده و پیرو آن، استقبال هم بیشتر خواهد شد.
نویسنده «کاپی دوست زمین» درباره پیش بینی تاثیر این انیمیشن آموزشی نیز عنوان کرد: ما الان در مرحله آزمون و خطا هستیم؛ چون این نمونه کارها به خصوص برای مخاطب کودک و نوجوان خیلی کم ساخته شده و کارهایی هم که ساخته شده اند به نظر من آثار خیلی شریفی نبوده اند. ولی کاپی از آن دسته انیمیشن هایی است که یک خانواده با خیال راحت می تواند برای کودکانشان به نمایش بگذارد.

وی در پایان با اشاره به اینکه این انیمیشن در بین کودکان و خردسالان موفق ظاهر خواهد شد، بیان کرد: بچه ها با دیدن زیبایی و رنگ های جذاب این کار، جذب آن می شوند و پیام های حاضر در آن را هم منتقل می‌کند. در نهایت امیدوارم بتوانیم طیف بزرگتر را هم جذب کنیم.

او افزود: من فکر می‌کنم «کاپی» و مجموعه انیمیشنی آن در آموزش و فرهنگی سازی مدیریت پسماند در میان گروه کودک موفق ظاهر خواهد شد و امیدوارم این کار به خوبی دیده شود و بچه ها از آن استقبال کرده و ما بتوانیم نقشی در آموزش آن ها داشته باشیم.
مجموعه انیمیشن «کاپی دوست زمین» در حال حاضر مراحل میانی ساخت و تولید خود را سپری می‌کند و قرار است از نیمه اول بهمن ماه سال جاری از سیما و شبکه های اجتماعی پخش شود.

امیرحسین اشرفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار