در گفت‌وگو با پانا:

بیگدلی: مذاکره شرایط را به نفع ایران تغییر می‌دهد

تهران (پانا) - یک کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است که جو بایدن بدون جلب رضایت کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به برجام برگردد و با ایران وارد مذاکره شود.

کد مطلب: ۱۱۵۶۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
بیگدلی: مذاکره شرایط را به نفع ایران تغییر می‌دهد

علی بیگدلی، تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا درباره سیاست‌های احتمالی جو بایدن، رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران، یادآور شد: «آقای بایدن در مبارزات انتخاباتی خود اعلام کرد که حاضر به مذاکره با ایران است، در این راستا برخی دیگر از مقامات آمریکا نیز به نحو مختلف بیان کردند که یا "نیازمند زمان هستیم" یا برای ایران "بسته پیشنهادی" داریم.»

وی به "ادبیات غیرسیاسی" بعضی مقامات ایرانی اشاره کرد و افزود: «اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه "ما مذاکره نمی‌کنیم" از سوی برخی در داخل ایران شنیده می‎شود که به عقیده من این گونه نظرات غیرسیاسی به شمار می‌آید. بسیاری از مقامات ارشد ایران اعتقاد دارند که بدون مذاکره نمی‌شود مشکلات را حل کرد. از طرفی برخی مقامات دیگر گفته‌اند که به هیچکدام از مسائل دیگر نخواهیم پرداخت.»

این تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه شرایط امروز منطقه نسبت به سال 2015 تفاوت پیدا کرده است، گفت: «حضور اسرائیل در کشورهای عربی و خصومت آنان با جمهوری اسلامی، شرایط را برای ایران و حتی بایدن سخت و با مشکل روبه‌رو کرده است. چراکه رئیس‌جمهور آمریکا بدون جلب نظر و رضایت آنان امکان ندارد با ایران به توافقی کلی دست یابد.»

وی در ادامه به پیشنهادات آمریکایی‌ها درباره برجام اشاره کرد و افزود: «ایالات متحده به غیر از موضوع هسته‌ای ایران مسائل جانبی ادعایی همچون رعایت حقوق بشر در داخل، کنترل موشکی، عدم دخالت ایران در منطقه و عدم کمک‌های تدارکی و تجهیزاتی به گروه‌هایی که از نظر آمریکا تروریست به حساب می‌آیند را پیشنهاد داده است.»

بیگدلی با بیان اینکه همه موضوعات به وجود آمده شرایط را برای طرفین پیچیده کرده است، گفت: «در عین حال نباید فراموش کرد که برجام و مسائل دیگری که به ایران مربوط می‌شود جزو اولویت‌های اول و دوم بایدن نیستند زیرا او با مشکلات فراوان داخلی مواجه است.»

این کارشناس مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: «با توجه به شرایطی که در منطقه حاکم است بایدن ناچارا باید شرایط را سروسامان دهد؛ چراکه وضعیت امروز منطقه به نفع آمریکا نخواهد بود و در مقابل ادامه شرایط اقتصادی برای ایران هم قابل دوام نیست. بنابراین مذاکره تنها راه باقی مانده برای طرفین است.»

وی درباره عدم مذاکره ایران با آمریکا توضیح داد: «مقامات ایرانی می‌دانند که اگر وارد مذاکره با ایالات متحده شوند، آمریکا انتظارات دیگری هم دارد، اما به عقیده من مذاکره نکردن به معنای فرار از زیر بار مسئولیت است قطعا با مذاکره می‌توان شرایط را به نفع خودمان تغییر داد.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی به اقدامات مجلس یازدهم و تعیین ضرب‌الاجل برای لغو تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: «شرایط امروز با سال 2015 تفاوت کرده و بسیاری از مسائل پیچیده شده است. زیرا در برجام اول، سه ضلع ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا نقش داشتند و مانند الان در منطقه تا این حد مدعی وجود نداشت.»

بیگدلی در این باره اضافه کرد: « اکنون این مثلث به مربع تبدیل شده و در یک ضلع دیگر آن کشورهای عربی و رژیم اسرائیل قرار دارند. بنابراین جو بایدن در صورت بازگشت به برجام نیازمند اجماع‌سازی و کسب رضایت کشورهای مورد اشاره درباره ایران است. بنابراین اقدامات تهدیدآمیز اخیر مجلس یازدهم می‌تواند منجر به ارجاع پرونده جمهوری اسلامی از سازمان انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل شود که قطعا کار را برای ما سخت خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار