تهیه‌کننده فیلم «یدو» در گفت و گو با پانا

جشنواره فیلم فجر برای فیلم اعتبار می‌آورد نه فروش بیشتر

مصباح: «یدو» به تعابیری فیلم کودک نیست / امیدواریم «یدو» خاطره «باشو غریبه ای کوچک» را تداعی کند/ ستاره پسیانی آنقدر در «یدو» خوب است که امیدوارم به حقش برسد

تهران (پانا) - تهیه‌کننده فیلم «یدو» امیدوار است نقش اول زن این فیلم بتواند به‌حق خودش در سینمای ایران برسد و سیمرغ جشنواره فجر را از آن خود کند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره فیلم فجر برای فیلم اعتبار می‌آورد نه فروش بیشتر

محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده فیلم یدو در گفت‌وگو با پانا درباره نحوه شروع همکاری این فیلم می‌گوید: «ابتدا آقای جعفری که از نویسندگان «یدو» بودند طرح را آوردند و چون این فضا یک فضای کمتر توجه شده‌ای در حوزه دفاع مقدس بود به ذهنم رسید بتواند اثرگذاری خوبی داشته باشد چون فیلم‌نامه جذاب بود و درنتیجه گپ و گفتی با کانون پرورشی و فکری کودک و نوجوان و موسسه فارابی داشتیم و با همکاری دوستان، این فیلم تولید شد.»
وی درباره تهیه فیلم در دو ژانر کودک و دفاع مقدس که فضای فیلم «یدو» نیز هست،افزود: «درباره اینکه فیلم «یدو» در ژانر کودک است یا خیر، باید بگویم این فیلم در تعاریفی به معنی اینکه فیلم کودکان باشد، نیست و فیلم بزرگ‌سالان است اما با نگاهی به حوزه کودک و نوجوان در مقوله جنگ است و با این نگاه وارد جشنواره شده است.»

جشنواره برای فیلم اعتبار می‌آورد نه فروش
مصباح درباره اینکه بازگشت سرمایه در فیلم‌هایی اینچنین تا چه اندازه می‌تواند دغدغه تهیه‌کننده باشد،یادآور شد: «قاعدتاً وقتی فیلمی ساخته می‌شود به بحث بازگشت سرمایه و فروشش هم‌فکر می‌شود. من معتقدم اگر کار به‌نوعی قصه‌گو باشد و یک قصه بتواند با جریان سازی مردم را جذب کند، قطعاً در گیشه هم موفق خواهد بود. ما معتقدیم یدو می‌تواند یک اتفاق مهم بعد از سالها در سینمای ایران را رقم بزند و مردم را با سینمای قصه محور آشتی دهد. این اتفاق سال‌های پیش با فیلم «باشو غریبه کوچک» رقم خورد و امیدواریم با «یدو» هم دوباره این اتفاق رخ دهد.»
مصباح درباره تأثیر جشنواره بر میزان دیده شدن و فروش یک فیلم در گیشه می‌گوید: «ازنظر اعتباری جشنواره می‌تواند روی فیلم مؤثر باشد زیرا یک گفتمان نخبگانی در جشنواره اتفاق می‌افتد اما بار اصلی فروش فیلم بستگی به کیفیت فیلم و وضعیت درام و قصه‌گو بودن فیلم دارد. فیلمی اگر خوب باشد جذب مخاطب رقم می‌خورد و به نظرم در مورد یدو این اتفاق خواهد افتاد و گیشه موفقی خواهد داشت.»

یدو در شرایط بسیار سختی ساخته شد
مصباح،تهیه‌کننده فیلم «یدو» در ادامه با اشاره به‌سختی های پیش رو برای ساخت این فیلم، گفت : «با توجه به اینکه فیلم در شرایطی تولید شد که کشور به دلیل شیوع کرونا در شرایط بسیار وحشتناکی قرار داشت و مخصوصا در خوزستان که در شرایط سختی بودیم، هم‌زمان دمای بالای هوا هم مزید بر این سختی‌ها می‌شد. در جزیره مینو و آبادان دمای هوای گرمی را آن‌هم در شرایط کرونا تجربه می‌کردیم. درنتیجه در محدودیت‌های شدید بهداشتی بودیم. قاعدتاً این شرایط هزینه‌های کار را بسیار بالا برد. در گرمای شدید خوزستان، مجبور به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم بودیم. ناگفته نماند در آن شرایط تعدادی از افراد ما زیر سُرُم می رفتند اما به کار خود ادامه می دادند ، بچه‌ها واقعا دغدغه مند و ایثارگرانه تلاش کردند. با توجه به اینکه پروژه سختی بود اما خروجی خوبی داشت. حس همدلی و همراهی بچه‌ها در خروجی کار اثر خوبی داشت.»

امیدوارم «پسیانی» در این فیلم به حقش در سینمای ایران برسد
تهیه‌کننده فیلم درباره نحوه انتخاب بازیگر برای این فیلم و میزان مهم بودن شهرت بازیگر می‌گوید: «بنای ما این بود که از بازیگر حرفه‌ای استفاده کنیم زیرا بار فنی کار با همین مساله جلو می‌رفت و از همان ابتدا گزینه اصلی ما خانم «پسیانی» بود و بسیار زیاد از این انتخاب راضی هستیم. ایشان یکی از متفاوت‌ترین نقش‌هایشان را ایفا کردند و امیدوارم این نقش به‌خوبی دیده شود. امیدوارم با این فیلم ایشان به‌حق خودش در سینمای ایران برسد و استنباطم این است که این اتفاق بیافتد.»
وی می‌افزاید: «در بخش‌های دیگر بازیگری باید از نوجوان‌های محلی استفاده می‌کردیم و به نظرم آنجا هم اتفاق خوبی رقم خورد و چند استعداد درجه‌یک کشف شدند. به نظرم این چهره‌ها هم از استعدادهای آینده سینمای ایران می‌توانند باشند.»

نباید مردم به ندیدن فیلم در سالن سینما عادت کنند
تهیه‌کننده فیلم «یدو» درباره نحوه اکران فیلم در شرایط کرونا و کمک‌های که رسانه در این مهم می‌تواند داشته باشد، می‌گوید: «با توجه به آنچه این روزها می‌بینیم، سینما کمترین خطر را در موضوع کرونا دارد زیرا اکنون بسیاری از اصناف فعالیت شان را از سر گرفته‌اند. علی‌رغم اینکه سینما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند جذب مخاطب داشته باشد اما عملا تعطیل است. اگر در این شرایط احساس امنیت برای مردم ایجاد شود، مردم به سینما می‌آیند.»
وی می‌افزاید: «ناگفته نماند جای نگرانی وجود دارد که مردم به دیدن فیلم از قاب تلویزیون و گوشی‌ها عادت کنند و تا سالها این عادت شود و دیگر به سینما برنگردند. درواقع باید این دغدغه باشد که ممکن است فضای دیدن فیلم در سالن‌های سینما را به‌راحتی نتوانیم داشته باشیم. پس رسانه‌ها باید مردم را جهت حضور در سینما تشویق کنند و طبیعی است که مسئولین هم باید شرایطی را فراهم کنند تا در حین توجه به‌سلامت، مردم به سینما بیاند.»

داستان فیلم یدو
داستان فیلم یدو مربوط به ماه‌های اول جنگ تحمیلی در آبادان و روایتگر اتفاق‌های آن دوران برای خانواده‌های آبادانی و کودکان و نوجوانان این شهر در روزهای محاصره آبادان است تا از این طریق بخشی از تاریخ دفاع مقدس به تصویر کشیده شود و نسل جدید آشنایی بیشتری نسبت به وقایع و اتفاقات آن دوران داشته باشد. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده، علی درخشنده مجری طرح و برنامه‌ریز، مهین عباس زاده و مهدی جعفری نویسندگان این اثر بلند هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار