مهدی ایمانی شهمیری: دغدغه سینمای شاعرانه را دارم/ جشنواره‌ فیلم کوتاه به زیرمتن‌ها می‌پردازد

تهران (پانا) - مهدی ایمانی شهمیری می‌گوید جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به زیر متن‌ها اهمیت می‌دهد و به همین دلیل جشنواره بسیار معتبری است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
مهدی ایمانی شهمیری: دغدغه سینمای شاعرانه را دارم/ جشنواره‌ فیلم کوتاه به زیرمتن‌ها می‌پردازد

مهدی ایمانی شهمیری، کارگردان، در گفت‌وگو باستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، درباره موضوع فیلم کوتاه«پریزاد» که در سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، حضور دارد، گفت: فیلم من درباره نوعی از بافت، به نام گلیچ است که در روستاهای مرزی سمنان و مازندران رواج داشته و این روزها رو به فراموشی است. این بافت پیشینه کهنی دارد و طبق یک افسانه محلی نسبتش به یک پری می‌رسد.
او درباره علت ساخت این فیلم اظهار کرد: موضوع پروپوزال دوره کارشناسی ارشد من، «بازنمایی سبک شاعرانه در فیلم» بود. به صورت معمول فیلم‌هایی که ریتم کند و قاب‌بندی‌های چشم‌نواز دارند را شاعرانه تلقی می‌کنیم. درحالی که طبق تعریف شعر، ساختار عروضی و قافیه و حتی در شعر نو ریتم و آهنگ وجود دارد و در دل هر شعری آرایه‌های ادبی و صور خیال را می‌بینیم. درنتیجه فیلمی شاعرانه تلقی می‌شود که این صور خیال را در تصویر بازنمایی کند.
ایمانی ادامه داد: مدت‌ها بود که دغدغه سینمای شاعرانه را داشتم و در اطراف خودم که ساکن شهمیرزاد هستم به این نوع بافت و افسانه برخوردم. در نتیجه تصمیم گرفتم این فضا را به وسیله سینمای شاعرانه به تصویر بکشم.
این کارگردان درباره حضور فیلمش در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، توضیح داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران، معتبرترین جشنواره به لحاظ بین‌المللی در ایران است. پس این جشنواره جدی گرفته می‌شود و آثاری که در جشنواره حضور دارند به خوبی دیده می‌شوند.
او درباره علت اعتبار این جشنواره نیز توضیح داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران، بهترین فیلم‌های کوتاه ایران را در درون خودش جمع‌آوری می‌کند. در این جشنواره کمتر فیلم ضعیف می‌بینیم و اغلب آثار سطح بالایی دارند و حتی در جشنواره‌های تراز اول جهانی نیز جایزه می‌گیرند.
ایمانی ادامه داد: ما دانشگاه‌های سینمایی مختلفی در کشور داریم. اما جالب است که اولویت اغلب فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها نیز ارسال آثارشان به جشنواره فیلم کوتاه است. این اتفاق به سیستم آموزشی انجمن سینمای جوان برمی‌گردد. چراکه متولی این جشنواره، انجمن است. در روش تدریس انجمن نیز دو رکن مهم داستانی یعنی ایجاد و استعاره توضیح داده می‌شود. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به زیر متن‌ها اهمیت می‌دهد و به همین دلیل است که جشنواره فیلم کوتاه بسیار معتبر است.
نمایش فیلم‌های سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران ۱ تا ۵ بهمن‌ماه ۹۹ صورت می‌گیرد. این رویداد به دبیری سید صادق موسوی ششم بهمن‌ نیز با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار