گفت‌وگو با متخصصان حوزه پزشکی درباره افزایش ابتلای کودکان به کووید۱۹

نشانه گیری کرونا روی کودکان و نوجوانان!

تهران (پانا) - در طول دو هفته اخیر، روند تعداد بستری‌شدگان گروه‌های سنی بین 5 تا 17 سال در استان تهران با یک شیب ملایم در حال افزایش است و متخصصان در این باره و بر لزوم حفاظت از کودکان و نوجوانان در مقابله با کرونا هشدار می‌دهند.

کد مطلب: ۱۱۵۶۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
نشانه گیری کرونا روی کودکان و نوجوانان!

به‌گزارش ایران، علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران هم چند روز پیش عنوان کرده بود که ما در تهران، با یک روند رو به رشد اما با شیب نسبتاً ملایم میزان بستری‌ها در گروه سنی کودکان و نوجوانان روبه‌رو هستیم و اگر چه قدر مطلق مرگ و میر در افراد زیر ۱۰ سال پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال نیز شاهد افزایش مرگ و میر بوده‌ایم.

در این ارتباط فرید ایمان‌زاده، رئیس بیمارستان کودکان مفید درباره افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در کودکان و نوزادان در طول چند هفته گذشته می‌گوید: «تحقیقاتی که در ابتدای شیوع کرونا صورت گرفته بود و عنوان می‌شد که کودکان و نوزادان به کووید19 مبتلا نمی‌شوند، در حال حاضر دیگر دقیق قابل اعتماد و اطمینان نیست و باید گفت کودکان زیر 5 سال همچون بزرگترها به این بیماری مبتلا می‌شوند.
در حال حاضر در ارتباط با کودکان و نوزادانی که به تب، سرفه، اسهال و استفراغ دچار می‌شوند، نخستین کار ما این است که برای تست کووید19معرفی می‌شوند، چراکه این علایم در کودکان نشانه ابتلا به کروناست. ما در چند روز گذشته بیش از 20 نوزاد زیر 28 روزه که به کرونا مبتلا شده‌اند در بیمارستان بستری کرده‌ایم که بسیاری از آنها هم بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان معمولاً از طریق والدین یا افراد بزرگسال به کرونا مبتلا می‌شوند، افزود: «کودکان بالای دو سال حتماً باید مانند بزرگترها از ماسک استفاده کنند و به تصور اینکه کودکان سیستم ایمنی قوی‌تری دارند یا اینکه به کووید19 مبتلا نمی‌شوند نباید آنها را به اماکن شلوغ و پرتردد، بیمارستان‌‌ها، عیادت از بیماران و اماکن پرخطر، آن هم بدون ماسک برد.
بررسی‌های ما نشان می‌دهد کودکان معمولاً از طریق یکی از اقوام یا آشنایان خود به کرونا مبتلا می‌شوند و افزایش 13 درصدی ابتلای کودکان و نوزادان نشان از این ادعا دارد. نکته آخر اینکه حتی کودکان سالم هم در مواجهه با کرونا احتمال ابتلا دارند و این نیست که بگوییم فقط نوزادان و کودکان با بیماری زمینه‌ای به کرونا مبتلا می‌شوند. پس باید تمهیدات جدی برای حفظ سلامت کودکان اندیشیده شود و باورهای غلطی که در این زمینه وجود دارد به کلی به فراموشی سپرده شود.»

اما افزایش رده سنی کودکان تنها عامل نگران کننده نیست، چراکه رده سنی زیر 40 سال هم تبدیل به دغدغه جدیدی شده است. ابتدای شیوع کرونا در کشور این موضوع بارها اعلام شد که افراد زیر 60 سال و حتی برخی از جوان‌ها هم نتوانسته‌اند در مقابل این ویروس مقاومت کنند.
محمد طالب‌‌پور، رئیس بیمارستان سینا درباره این موضوع به ما می‌گوید: «از چند ماه پیش آمارهایمان آنلاین شده است و هر ساعت منحنی و نمودارهای آماری مربوط به مبتلایان و بستری‌شدگان را بررسی می‌کنیم. ما روی سن و جنس تمرکز می‌کنیم و بر خلاف پیک اول که بسیاری از مبتلایان و جا‌باختگان افراد بالای 60 سال و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای بوده‌اند، در پیک‌های دوم و سوم تعداد مبتلایان و جانباختگان در افراد زیر 60 سال نیز افزایش پیدا کرده است.

باید بگویم درصد مواجهه و درگیری با بیماری در جوان‌ها افزایش پیدا کرده است و یکی از دلایل آن رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و بی‌اعتنایی به بروز نشانه‌های بیماری است. به عنوان مثال جوان 30 ساله‌ای که در همین نزدیکی بیمارستان ما کار می‌کرد و هیکل تنومندی هم داشت از ماسک استفاده نمی‌کرد و بعد از اینکه به کرونا مبتلا می‌شود و چند روزی هم سرفه داشته، باز هم به بیمارستان مراجعه نمی کند و در نهایت با وخیم‌تر شدن حالش به اورژانس ما مراجعه کرد و بعد از 48 ساعت فوت شد.»

وی در ادامه افزود: «اینکه فکر کنیم بیماری فروکش کرده، پس به سفر یا میهمانی و دورهم‌نشینی برویم کار پرریسکی است و باز هم تأکید می‌کنم مواجهه با فرد بیماری که علایمی ندارد خطر ابتلا را افزایش می‌دهد و توصیه دیگری هم برای مردم داریم، در صورتی که با هر علایمی همچون سرفه، تنگی نفس، اسهال و استفراغ روبه‌رو شدند حتماً به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنند، چراکه کنترل این بیماری در روزهای نخست تعیین‌کننده است و وقتی سیستم ایمنی بدن بخاطر دیر مراجعه کردن آسیب ببیند به این راحتی نمی‌شود بر بیماری فائق آمد، چرا که دیگر نمی‌شود جلوی سد شکسته را گرفت.»
دکتر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونای تهران هم ضمن تأیید افزایش تعداد مبتلایان در رده سنی کودکان و نوجوانان از بازگشایی مدارس در ابتدای بهمن ماه اظهار نگرانی می‌کند و می‌گوید: «در موج اول کرونا نگرانی خاصی در ابتلای کودکان و نوجوانان نداشتیم، ولی در موج‌های دوم و سوم شاهد افزایش ابتلای این رده‌های سنی بودیم. تعداد مراجعات و بستری این رده‌های سنی حاکی از این است که کودکان هم در مواجهه با کووید19 به آن مبتلا می‌شوند و بازگشایی مدارس می‌تواند در افزایش ابتلا در این افراد بسیار تأثیرگذار باشد.

خوشبختانه مرگ و میر در این سنین بسیار کم است، ولی در کل روند ابتلا و سن ابتلای افراد زیر 18 سال روند افزایشی به خود گرفته و این ادعا بر اساس آمار و اطلاعات است. ما بر اساس شواهد صحبت می‌کنیم. در حال حاضر تحقیق دقیقی روی ژنوم کووید 19 و رفتار آن بر روی سیستم ایمنی کودکان و نوجوانان صورت نگرفته است و مستنداتی قوی در این ارتباط وجود ندارد. البته گروه‌های بالینی در حال تحقیق و مطالعه هستند.
در کل باید گفت ژنوم ویروس و بخصوص ویروس‌های آنفلوانزا تغییرپذیر هستند و در ویروس کووید 19 که ادعا می‌شود دخالت انسانی در آن مشاهده شده نیازمند تحقیق دقیق‌تری است.»

شهناز آرمین، متخصص بیماری‌های عفونی کودکان هم درباره ابتلای کودکان به کرونا و تأثیرات آن بر روی این گروه سنی چنین می‌گوید: «وقتی بیماری وارد کشور شد ما اطلاعات زیادی از آن نداشتیم و بسنده می‌کردیم به اطلاعاتی که چینی‌ها منتشر می‌‌کردند.
آنها عنوان کرده بودند که کودکان یکی از گروه‌هایی هستند که کمترین ابتلا را به کرونا داشته‌اند، ولی با گسترش بیماری بخصوص از پیک دوم به بعد آمارها تغییر کرد و شاهد آن بودیم که کودکان و حتی نوزادانی که بیماری زمینه‌ای نداشتند به کرونا مبتلا شدند.
باید بگویم کودکانی که کرونا می‌گیرند شاید از نظر شدت علایم همانند بزرگسالان نباشند، ولی نوع آن گاهی متفاوت‌تر است. در حال حاضر برخی از کودکان مبتلا به کرونا دچار پروسه التهاب و درگیری چند ارگانی در بدن شان می‌شوند که گاهی بسیار خطرناک است.

متأسفانه در ابتدای ورود کرونا به کشور تعدادی از کودکانی که دارای بیماری زمینه‌ای همچون بیماری‌های کلیوی، سرطان و... بودند، به دلیل ابتلا به کووید19 از دنیا رفتند.
ما در حال حاضر همه علایمی را که کودکان و نوزادان دارند به دقت بررسی می‌کنیم و در صورت وقوع تب حتماً از آنها تست می‌گیریم. در پایان باید بگویم کودکان در چنین شرایطی باید در قرنطینه خانگی باشند و پروتکل‌های بهداشتی و مراقبتی برای آنها از سوی والدین مراعات شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار