آسیب های کرونا به صنف خشکشویی و بیکاری اعضای این صنف

تهران(پانا) - رئیس اتحادیه صنف خشکشویی و لباسشویی با بیان این مطلب که تاکنون کرونا بسیاری از فعالان این صنف را بیکار کرده است، گفت کرونا سبب شده نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد تیراژ افت داشته باشد، این در حالی است که تاکنون مواردی از ابتلا یا فوت فعالان خشکشویی بر اثر کرونا وجود نداشته است.

کد مطلب: ۱۱۵۶۴۲۴
لینک کوتاه کپی شد
آسیب های کرونا به صنف خشکشویی و بیکاری اعضای این صنف

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و پایش آثار اقتصادی کرونا ابوالفضل رجب‌زاده، اظهار کرد: به دلیل شرایط اقتصادی متاثر از کرونا و نابسامانی‌های اقتصادی، صنف خشکشویی در سال جاری نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افت تیراژ داشته است. این درحالی است که محیط خشکشویی‌ها به دلیل حرارت بالا و استفاده از مواد شوینده، عاری از ویروس کرونا است، اما تعطیلی‌ها و شرایط سخت اقتصادی این شغل را از رونق انداخته است.

وی توضیح داد: با شیوع کرونا و آغاز سال نو تصمیم گرفتیم خشکشویی‌ها را تا پایان عید نوروز تعطیل کنیم اما با توجه به ادامه فاصله‌گذاری‌های اجتماعی این تعطیلی خود خواسته، اجباری شد. این درحالی بود که به گفته پزشکان، ویروس فقط چند ساعت روی لباس زنده می‌ماند و در شرایطی که لباس، پتو، پرده و سایر وسایلی که برای شست‌وشو به خشکشویی آورده می‌شود، علاوه بر اینکه با مواد شوینده قوی شست‌وشو می‌شوند، حرارت بالای ۸۰ درجه را می‌بینند و چند روزی را هم در واحد صنفی می‌مانند تا تحویل مشتری داده شوند، بنابراین ویروسی در آن باقی نمی‌ماند. اما این تعطیلی‌ها و عدم حمایت از فعالان این حوزه در کنار شرایط سخت اقتصادی که سبب شده اقشار خاصی از خشکشویی استفاده کنند که این موضوع، ادامه کار را برای همکاران ما سخت کرده است.

رجب زاده ادامه داد: در حال حاضر وقتی مردم غم نان دارند به فکر خشکشویی نمی‌افتند و فقط برخی افراد مانند پزشکان مشتری ثابت ما هستند. همین پزشکان که در صف مقدم مبارزه با کرونا هستند مدت‌ها قادر به استفاده از خدمات ما نبودند و برخی مجبور شدند از خدمات آنلاین استفاده کنند که بارها شاهد شکایت از خدمات نامطلوب در این زمینه بودیم.

رجب‌زاده با بیان اینکه با ادامه شیوع کرونا مردم تمایل بیشتری به استفاده از خدمات و کسب‌وکارهای نوین داشتند، تصریح کرد: اتحادیه هیچ گونه مسئولیتی نسبت به کسب‌وکارهای اینترنتی در صنف خشکشویی قبول نمی‌کند. زیرا این کسب‌وکارها معلوم نیست شست‌وشو را کجا و با چه موادی انجام می‌دهند و مدارکی داریم که برخی از این واحدها در باغ لباس‌ها را می‌شویند و برخی هم لباس‌های معمولی را با لباس‌های بیمارستانی یکجا تمیز می‌کنند که در این باره نامه‌نگاری‌هایی با دستگاه‌های مختلف انجام شده، اما بی‌نتیجه مانده است. در چنین شرایطی این مردم هستند که متضرر شده‌اند و بابت هزینه‌ای که پرداخت می‌کنند خدمات مناسبی را دریافت نمی‌کنند و امکان پیگیری شکایت هم ندارند.

وی در پایان گفت: ماه‌ها تلاش کردیم تا خشکشویی‌ها در گروه شغلی نخست قرار بگیرند و باز باشند، این همه تلاش و بیکاری چند ماهه در حالی رخ داده است که تاکنون مرگ و میری بر اثر کرونا یا اخباری در رابطه با ابتلا به بیماری در این صنف نداشته‌ایم.

با تصمیم ستاد ملی کرونا، پروتکل‌های جدی‌تری از ابتدای آذرماه به مدت ۲ هفته در شهرهای قرمز اجرا شد؛ محدودیت‌هایی که با هدف به حداقل رساندن «تجمع‌ها» و «ترددها» اعمال شد.

این تصمیم‌های جدید در جلسه روز شنبه، ۲۴ آبان ماه در ستاد ملی مقابله با کرونا اتخاذ و بر اساس آن سطوح هشدار در 3 مرحله نارنجی، زرد و قرمز تقسیم‌بندی شد.

بر همین اساس در سطح هشدار قرمز تنها مشاغل خدماتی سطح یک و یک‌سوم کارکنان دولت تعطیل نیستند و بقیه مشاغل تعطیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار