فاز نخست تلویزیون تئاتر ایران افتتاح شد

تهران (پانا) - فاز نخست تلویزیون تئاتر ایران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافر آستانه دبیر سی و نهمین جشنواره تئاترفجر، مجید فروغی مدیر روابط عمومی معاونت هنری، رضا بصیرت مدیر عامل انجمن هنرهای نمایشی و جمعی از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی به بهره برداری رسید.

کد مطلب: ۱۱۵۶۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
فاز نخست تلویزیون تئاتر ایران افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر، سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: باید قدردان تمام کسانی بود که در 6 ماه اخیر تمام وقت خود را صرف راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران کرده اند. راه اندازی این تلویزیون ارمغان ارزشمندی برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم به شمار می رود.

او افزود : پس از شیوع بیماری کرونا، در تمام شئون زندگی مان تجربه های متعددی کردیم و تلاش کردیم با وجود محدودیت ها از فرصت های موجود بهترین استفاده را بکنیم و راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران حاصل نگاه فرصت طلب به هنر است.

معاون هنری ادامه داد: با حمایت از راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران تلاش کرده ایم تا فرصت وبستر جدیدی را برای نمایش ایران فراهم آوریم تا ضمن گسترش مخاطبان تئاتر، ظرفیت های ناشناخته تئاتر را نیز در کشور شناسایی و در صدد شکوفایی آن ها باشیم و در راستای توسعه هنر تئاتر در ایران تلاش کنیم.

حسینی در ادامه سخنانش با اشاره به اهمیت و ضرورت مستند نگاری گفت: یکی از دستاوردهای راه اندازی تلویزیون تئاتر ایران، توجه به مستند نگاری و جلوگیری از نابودی گنجینه هنری کشور است. با راه اندازی این تلویزیون گام های بلندی در جهت توسعه مطالعه و پژوهش در حوزه هنرهای نمایشی کشور برداشته ایم.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: شیوع کرونا موجب شد تا در تدارک گسترش امکانات تئاتر باشیم و تلویزیون تئاتر ایران نیز در همین راستا راه اندازی شد . همچنین برای فازهای بعدی این پروژه از جمله سازوکارهای قانونی مربوط به عرضه آثار و استانداردهای ضبط با کیفیت فیلم نمایش ها با همکارانمان در سازمان سینمایی وارد تعامل و گفت وگو شدیم و تا این لحظه از حمایت های همکاران مان دراین سازمان بهره برده ایم.

به گفته آشنا؛ همزمان با برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر؛ فاز دیگری از تلویزیون تئاتر ایران به بهره برداری خواهد رسید و در ایام جشنواره تئاتر فجر و جشنواره تئاتر عروسکی، به مخاطبان خدمات ارائه خواهد کرد.

او افزود: همچنین با هدف بهره مندی از ظرفیت های فضای مجازی برای ارائه آثار، «پروژه حمایت از تولید آثار برای عرضه در فضای مجازی» در دستور کار قرار گرفت که پس از انتشار فراخوان، گروه های نمایشی از این پروژه استقبال خوبی کردند و در حال حاضر 56 اثر در مرحله ارزیابی است که بخش عمده این تقاضاها از استان ها به دبیرخانه پروژه رسیده است. برای حمایت از این گروه ها نیز بودجه حمایتی تا سقف 30 میلیون در نظر گرفته شده است. در حوزه مستندسازی فعالیت های پیشین نیز تاکنون بخش عمده ای از اطلاعات و اسناد نمایش های اجرا شده تالارهای سنگلج، هنر و تئاتر شهر گردآوری شده و به زودی خروجی این فعالیت در دسترس قرار می گیرد تا علاقه مندان بتوانند از این منابع استفاده کنند.

رضا بصیرت رییس انجمن هنرهای نمایشی گفت: پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی فعالیت ها، یکی از مهم ترین راهکارهای حمایتی، راه اندازی سامانه تلویزیون تئاتر ایران است. برای راه اندازی این سامانه به کمک همکارانمان، امکانات سایر کشورها را در این حوزه بررسی کرده ایم و از تیرماه سال جاری فرایندهای اجرایی آغاز شد.

او افزود: همان گونه که سایت ایران تئاتر، مرجع مناسبی برای دنبال کردن تمام رویدادها و اتفاقات تئاتری ایران است، این ضرورت وجود داشت که مرجع کاملی نیز برای ارائه مستندات تصویری تئاتر کشور وجود داشته باشد و این سامانه با هدف حمایت از تولیدات نمایشی کشور راه اندازی شد.

رییس انجمن هنرهای نمایشی ادامه داد: برای راه اندازی این سامانه تلاش کرده ایم تا با مدیریت درست هزینه این پروژه بزرگ را به مرحله اجرا برسانیم.

او در ادامه با قدردانی از تیم راه اندازی سامانه تلویزیون تئاتر ایران گفت: امیدوارم تلویزیون تئاتر ایران در آینده بتواند با افزایش ظرفیت های خود به بالندگی و شکوفایی برسد و سهم مهمی در ارتقاء هنرهای نمایشی ایران داشته باشد.

در ادامه فرح خواه گفت: پروژه تلویزیون تئاتر ایران یکی از پروژه های مهم حوزه هنر کشور است که آینده روشن و خوبی دارد. این تلویزیون ظرفیتی کم نظیر از منابع تئاتر ایران خواهد بود از این رو تلاش کرده ایم برای دامنه و سرویس دهی سامانه محدودیتی قائل نشویم.

او افزود: شیوه سرویس دهی این سامانه را به گونه ای طراحی کرده ایم تا در برخی مناطق که سرعت اینترنت پایین تر است نیز بتوانند از امکانات این سامانه بهره ببرند. پلتفرم این تلویزیون برای استفاده موبایلی نیز راه اندازی شده است.

در ادامه ملکی با اشاره به امکانات سامانه تلویزیون تئاتر ایران گفت: این سامانه از بخش های متنوعی تشکیل شده است و تاکنون آرشیو قابل توجهی از اختتامیه های جشنواره های تئاتر فجر، عروسکی، آیینی سنتی، سمینارها و نشست های تخصصی نمایش روی سامانه بارگذاری شده و باقی محتواها نیز در مرحله بارگذاری است. این سامانه در 4 فاز طراحی شده است و در حال حاضر فاز نخست این سامانه به مرحله بهره برداری رسیده است.

آدرس سامانه «تلویزیون تئاتر ایران» https://tv.theater.ir/ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار