ضرورت بهره‌گیری از تجارب و امکانات برای اتمام طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

تهران (پانا) - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار تدارک تمامی امکانات و تجارب موجود در کشور برای تکمیل طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه شد.

کد مطلب: ۱۱۵۵۴۹۶
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت بهره‌گیری از تجارب و امکانات برای اتمام طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در ادامه بازدیدهای سر زده خود از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه، روز گذشته (۲۷ دی ماه) از پروژه انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه بازدید کرد. در این بازدید نماینده مجری طرح و نماینده قرارگاه سازندگی خانم‌الانبیا به بیان آخرین وضعیت عملیات اجرایی باقیمانده از این طرح ملی پرداختند.

معاون رییس جمهوری در جریان این بازدید با برشمردن حساسیت و توجه ویژه رییس جمهوری پس از برگزاری مراسم افتتاح ۱۱ دی‌ماه سد کانی‌سیب به صورت وبینار در حضور او و دستور کتبی بر اتمام هر چه سریع‌تر عملیات باقیمانده حفاری مکانیزه تونل انتقال آب این پروژه، خواستار تدارک تمامی امکانات و تجارب موجود در کشور شد.

شایان ذکر است در حال حاضر مجموعه بخش‌های مختلف طرح انتقال آب از سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه به ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده و تنها ۱۴۵۰ متر از حفاری تونل ۳۶ کیلومتری این پروژه باقی مانده است.

در عملیات حفاری این تونل به قطر ۶.۵ متر و طول ۳۶ کیلومتر یکی از پیچیده‌ترین و متنوع‌ترین شرایط زمین‌شناسی حفاری مکانیزه تونل‌های بزرگ انتقال آب در سطح جهان در این پروژه در حال تجربه است؛ شرایطی که در برخی مقاطع با سختی سنگ‌های کوارتزی مواجه و اکنون در شرایط آبرفتی با مصالح درشت‌دانه شنی مواجه شده است. حفاری تحت فشار ۶.۵ بار ناشی از عبور از داخل آبخوان تحت فشار نیز باعث شده عوامل اجرایی پروژه همزمان با تلاش برای تسریع در اتمام حفاری، تمهیدات لازم جهت عبور بسلامت دستگاه از این محدوده را مدنظر داشته باشند.

در دوران شیوع کرونا کارکنان در پیک ایام کاری تا ماهانه ۲۳۰۰ نفر در قسمت‌های مختلف مشغول به فعالیت ۲۴ ساعته برای تامین ۶۲۳ میلیون مترمکعب از منابع آب مورد نیاز زیست محیطی دریاچه ارومیه بوده‌اند.

از ابتدای این طرح تاکنون ۲۴۵۰ میلیارد تومان برای عملیات اجرایی بخش‌های مختلف آن هزینه شده که ۵۹۵ میلیارد تومان آن تنها طی سال جاری پرداخت شده است. با پیگیری دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه مقرر شده است ظرف چند روز آینده ۷۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل عملیات باقیمانده تامین اعتبار انجام شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار