طرح خوانا؛ تحولی بزرگ در آموزش دانش آموزان دو زبانه

تقویت همزمان مهارت خواندن، نوشتن، حرف زدن و گوش دادن مهمه ترین امر در طرح خوانا است/ تقویت هر یک از این مهارت‌ها موجب تقویت دیگری می‌شود

زاهدان (پانا) - سرگروه مدیران آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان چابهار گفت در بسته تحولی طرح خوانا خیلی از موارد برای یادگیری مهارت های زندگی دانش آموزان در نظرگرفته شده که خود تحولی بزرگ را در آموزش مخصوصا برای دانش آموزان دو زبانه به همراه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۱۵۵۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح خوانا؛ تحولی بزرگ در آموزش دانش آموزان دو زبانه

فاطمه مختاری که یکی از مدرسان استانی طرح خوانا در سیستان و بلوچستان است در گفت و گو با پانا اظهار کرد: در این طرح مهارت ها به شیوه بسیار خوبی متناسب با سن دانش آموزان آموزش داده خواهد شد.

سرگروه مدیران آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان چابهار با اشاره به موقعیت این شهرستان و دو زبانه بودن بیشتر دانش آموزان تصریح کرد: اجرای صحیح این طرح می‌تواند رویکرد آموزشی را به سمت و سویی سوق دهد که دانش آموزان در خواندن، شنیدن، نوشتن و حتی صحبت کردن به مرحله قابل قبولی دست یابند.

این کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی ادامه داد: تحقیقات بسیار زیادی در سنوات گذشته در زمینه‌های آموزشی و فرهنگی و تدریس انجام داده‌ام ولی در بسته طرح خوانا خیلی از موارد برای یادگیری مهارت های زندگی دانش آموزان در نظرگرفته شده که خود تحولی بزرگ را در آموزش به همراه خواهد داشت.

مختاری افزود: آنچه در طرح خوانا مهم است تقویت همزمان چهار مهارت خواندن، نوشتن، حرف زدن و گوش دادن است که تقویت هر یک از این مهارت‌ها موجب تقویت دیگری می‌شود و در آموزش دانش آموزان دو زبانه به معلمان کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: احتمالا طرح خوانا در سال آینده در دوره پیش دبستانی اجرا خواهد شد و اهمیت دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه زمانی کاملاً مشخص است.

این مدرس دانشگاه فرهنگیان خاطر نشان کرد: زمانی که دانش آموز مهارت‌های زندگی را به خوبی آموزش ببیند می‌توانند مسئولیت‌پذی بهتری در جامعه و خانواده داشته باشد و رفتار مناسب تری در اجتماع از خود نشان دهند.

وی با اشاره به اینکه یادگیری مهارت‌های چهارگانه از جمله نیازهای اساسی کودک است، افزود: یکی از برنامه های سند تحول بنیادین، نهادینه کردن فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی در بین دانش آموزان است و اگر طرح خوانا به درستی اجرا شود گامی بزرگ در اهداف سند تحول بنیادین خواهیم برداشت.

فاطمه مختاری اظهار امیدواری کرد که با آموزش دانش آموزان به صورت تلفیقی و کاربردی و در قالب فعالیت‌هایی چون داستان نویسی، قصه گویی، نمایش، دانش آموزان بتوانند ارتباط کلامی متناسب با سن و فراتر از آن در زندگی ابراز احساسات بهتر و رفتار اجتماعی مناسب‌تری را نشان دهند.

وی گفت: در طرح خوانا قرار است دانش آموز بتواند خواندن را فراتر از روخوانی و نوشتن را فراتر از رونویسی و صحبت کردن را فراتر از ارتباط کلامی و گوش دادن را فراتر از شنیدن یاد بگیرد اگر این اهداف اجرا شود می توانیم دانش آموزانی را آموزش دهیم که با آداب زندگی به بهترین نحو ممکن آشنا شوند و روی پای خودشان بایستند و از بسیاری از آسیب های اجتماعی در آینده مصون بمانند.

عضو انجمن رویش مهر شهرستان چابهار خاطرنشان کرد: جدیدترین یافته‌های علمی نشان می‌دهد که اگر دانش آموز در محیط مدرسه مشارکت خوب داشته باشد می تواند تلفیق مهارت‌های زندگی را در اجتماع نشان دهد و در مقاطع بالاتر راهی هموار و یادگیری آسان برای دانش آموز رقم خواهد خورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار