80 درصد آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های شمال به دلیل خطای انسانی بوده است

تهران (پانا) - به گفته فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری طبق بررسی‌های صورت گرفته، علت ۸۰ درصد از ۲۱ فقره آتش‌سوزی جنگل‌های استان طی ۲۴ ساعته گذشته خطای انسانی بویژه بی‌توجهی گردشگران بوده است.

کد مطلب: ۱۱۵۵۱۸۰
لینک کوتاه کپی شد
80 درصد آتش سوزی‌های اخیر جنگل‌های شمال به دلیل خطای انسانی بوده است

به‌ گزارش ایرنا،‌ سرهنگ مجید ذکریایی با اعلام این که آتش سوزی‌ها در جنگل های شهرستان های سوادکوه ، نکاء ، رامسر و بابل رخ داده است ، افزود که با اطلاع رسانی بموقع جنگل نشینان و همکاری نیروهای امدادی یگان منابع طبیعی ، محیط زیست ، نیروهای مردمی اعم از بسیج و محلی ها آتش تمامی مناطق خاموش شده است.

وی با انتقاد از بی توجهی گردشگران در خاموش نکردن آتش پس از استفاده از آن در تهیه غذا و چای ، گفت : از آن جایی که شرایط آب و هوایی و برگ های خشک ناشی از این گرما برای افزایش و گسترش آتش فراهم بوده است ، آتش سوزی خسارت بیشتری را به عرصه های جنگلی و مرتعی استان وارد کرده است.

ذکریایی آمار عرصه های خسارت دیده از آتش سوزی‌های اخیر را اعلام نکرد ولی گفت : این میزان بی توجهی نسبت به منابع طبیعی و محیط زیست مازندران در حالی است که هواشناسی و مدیریت بحران استان در هر مرحله از نوسانات جوی و افزایش دمای هوا با انتشار اطلاعیه و اخطاریه ، در باره رعایت نکات ایمنی هنگام تفریح و سیاحت در جنگل و مراتع اطلاع رسانی می کنند.

وی افزود : هواشناسی و اداره کل منابع طبیعی مازندران طی ۴۸ساعت گذشته نسبت به وزش باد گرم و بالا رفتن نسبی دمای هوا و خطر آتش سوزی هشدار داده و از طرق مختلف اطلاع رسانی کرده بودند ، اما متاسفانه برخی از گردشگران به این هشدارها توجه نمی کنند.

هواشناسی مازندران اواسط هفته جاری در پی متاثر شدن استان از نفوذ جریانات جوی جنوبی و وزش باد گرم که از دیروز بویژه در مناطق کوهستانی و ییلاقی وزیدن گرفته بود ، نسبت به افزایش دمای هوا و احتمال آتش سوزی هشدار داده بود.

دمای هوای مازندران دیروز پنجشنبه در گرم ترین زمان در بعضی مناطق به بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد بالای صفر رسیده بود. امروز جمعه هم دمای هوای رامسر به ۲۸ درجه و سوادکوه به ۲۶ درجه بالای صفر رسید. کارشناسان هواشناسی این میزان گرمای هوا را در نخستین ماه فصل زمستان برای مازندران کم سابقه توصیف کردند.

گرمای پاییزی و زمستانی در مازندران با توجه به وجود برگ خشک درختان در داخل جنگل ، این عرصه طبیعی را با خطر آتش سوزی مواجه می کند. وزش باد گرم نیز هرگونه آتش سوزی را گسترش داده و خاموش کردن آن را دچار مشکل می کند.

شناسایی گردشگران سهل‌انگار

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری همچنین از شناسایی تعدادی از گردشگران سهل انگار در پی آتش سوزی امروز خبرداد و گفت : یکی از مناطقی را که بر اثر بی توجهی شماری از گردشگران دچار آتش سوزی شدیدی شده است ، شناسایی کرده ایم و بیشتر افرادی را که به وجود آوردن این حادثه دخیل بودند ، شناسایی شده اند.

وی افزود که برای این افراد پرونده قضایی تشکیل شده و در حال تکمیل است.

ذکریایی با بیان این که با هماهنگی مدیریت بحران مازندران ، ستاد اضطراری اطفای حریق در محل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری شکل گرفته است ، افزود : تمامی نیروها هم از روز گذشته در آماده باش کامل هستند و در محل محل کارشان در سرجنگل بانی ها حضور دارند.

وی از مردم خواست تا هرگونه بی توجهی و دخل و تصرف در عرصه های طبیعی و جنگلی را اعم از روشن کردن آتش ، تصرف و تجاوز و یا قطع درختان از طریق سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

مازندران با ۲۴ هزار کیلومترمربع وسعت حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی دارد که تحت مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه ساری و نوشهر اداره می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار