امروز: چهارشنبه 1 بهمن 1399 - 01:24 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا فرهنگی

پیشنهادهای خلاقانه غریب پور به خانواده تئاتر در گفت‌وگو با پانا :

خانواده تئاتر باید به آلترناتیوی به جز صحنه فکر کند

خانواده تئاتر باید به آلترناتیوی به جز صحنه فکر کند

خانواده تئاتر اصرارشان این است که فقط صحنه را داشته باشند/به آلترناتیو تله تئاتر در هنر تئاتر، جدی فکر شود/ تئاتر یک صدم تلویزیون مخاطب ندارد

1/13/2021 11:22:00 AM
1/13/2021 11:22:00 AM
چهارشنبه 24 دی 1399 - 11:22
بهروز غریب پور

تهران (پانا) - بهروز غریب پور، نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر از روش های خلاقانه و کمک گرفته از تله تئاترها و سلبریتی‌ها برای آشتی مردم با هنر تئاتر سخن می گوید.

بهروزغریب پور، کارگردان و نویسنده سینما و تئاتر در گفت وگو با پانا با اشاره به این مطلب که تئاتری‌های نتوانستند خود را با شرایط کرونا وفق دهند، گفت: «خانواده تئاتر به یک راه و روش خو گرفته و طبیعی است که اگر این روش تمرین می شد، برای مثال من، در گروه تئاتر عروسکی آران و حتی کارهای صحنه‌ای که انجام داده ام همانند «کلبه عمو سام» و «بینوایان» و همچنین یک کارگردانی تصویری داشته ام که می دانستم این ها یک زمانی احتیاج می‌شود. تولیدات ما در زمینه تئاترعروسکی سالهاست در بازار است ولی تئاتری ها تصور کرده اند فقط صحنه و الان هم اصرارشان این است که فقط صحنه را داشته باشند. در حالیکه این سبک و سیاق جواب نمی دهد و باید آلترناتیو داشته باشند تا وقتی پل ها خراب شد نگویند، تا وقتی پل نزنند من از این جاده رد نمی شوم درحالیکه می شود از رودخانه با قایق برویم و اگر رودخانه کم عمق باشد بگوییم من پیاده از جاده می روم تا به مقصدم برسد.»

تله‌تئاترها بر مخاطبان تئاتر افزودند

غریب پور در ادامه با اشاره به استفاده از روش های نوین و به روزشده درتئاتر اظهار کرد: «نزدیک به هفتاد سال است که چیزی به نام تله تئاتر داریم و با آمدن تلویزیون باعث شد تئاتر با موج گسترده تری از مخاطبان را روبرو شود. در ایران هم وقتی تلویزیون غیردولتی بود، تله تئاتر کمک کرد که برشمار مخاطبان اضافه شود و تاثیرش بر تئاتر حرفه ای چنان بود که در تالار 25 شهریور (سنگلج کنونی) دو شب در هفته تئاتر اجرا می شد اما هنگامی که عزت انتظامی و علی نصیریان و دیگر بزرگان در تلویزیون نشان داده شدند، شما برای سالن 25 شهریور دیگر نمی توانستید بلیطی پیدا کنید زیرا شعاع گسترده تری داشت.»


از فرصت ضبط های ویدیویی موجود در بازار کتاب به نفع تئاتر استفاده کنیم

رئیس سابق مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این مطلب که تئاتر در بهترین شرایط یک دهم تلویزیون مخاطب دارد، گفت: «نگاه کنید؛ اگر سالن های تئاتر تهران، همگی در یک شب فعالیت کنند به اندازه یک صدم شماره مخاطبین تلویزیون نخواهد بود. بنابراین آلترناتیو تله تئاتر را باید جدی بگیریم. در این شرایط بحرانی می توانیم از این ضبط های ویدیویی که در بازار کتاب و تصویر وجود دارد، نهایت استفاده را ببریم. ایستادن و غصه خوردن و پا بر زمین کوفتن و نعره زدن کاری پیش نمی برد و بعضی از دوستان تئاتری این مساله را درک کردند و برخی این را درک نکردند.»

بنیان‌گذار فرهنگسرای بهمن در ادامه یادآور شد: «تئاتری ها خود را به داستان های تکراری محدود کرده اند و شما اگر یک ماه تئاتر تهران را ببینید متوجه می شوید آدم های مدام تکرار شونده در سالن تئاتر شما هستند، در حالیکه دایم باید سوژه های جدید و شیوه های جدید بیاوریم تا مخاطب های تازه تری طالب تئاتر شوند. در سال های گذشته برخی سراغ سلبریتی ها و چهره های مهم سینمایی رفتند، من آن را بد نمی دانم چون بالاخره تلاشی است برای اینکه شما دایره تان را وسیعتر کنید. عده ای ورزشکار ممکن است بروند و تئاتر را ببینند و عده ای هم ممکن است بگویند ما کلا با این نوع تئات ارتباط نمی گیریم و باید آنقدر تئاتر ما متنوع باشد تا بتوانند نوع دیگری از تئاتر را انتخاب کنند. درواقع مثل بازار کتاب که می بینیم کتاب های فاخر هستند و کتابهای دم دستی هم هستند. سینما هم همین است و خانواده تئاتر بجای اینکه تمرکزش این باشد که به شیوه های گذشته عمل کند باید به سراغ روش های تازه تری بیاید که مخاطب بیشتری جذب کند.»


توجه به تئاتر کودک مخاطب پروری در بزرگسالی است

بهروز غریب پور، نویسنده و کارگردان تئاتر در ادامه درباره اهمیت دادن به تئاتر از همان دوران کودکی اظهار کرد: «من معتقدم باید از خانواده ها و کودکان شروع کنیم. من سالها پیش وقتی تماشاخانه ثابت کودک و نوجوان را تاسیس کردم اعتقادم این بود که ما مخاطب پروری می کنیم برای نسل بزرگسال. این روزها کسانیکه کارهای من را می بینند می گویند ما از بچگی می آمدیم و کارهای شما را می دیدیم و عاشق تئاترهستیم. پس اگر عرصه های مختلف را تجربه کنیم بی تردید شاهد افزایش شمار مخاطبان خواهیم بود زیرا هنوز تعداد کسانیکه تئاتر را جدی می گیرند، کم است.»
وی همچنین درباره اثرگذاری نهادهایی مانند خانه تئاتر برای عبور از این شرایط بحرانی گفت: «خانه تئاتر برابر با اساسنامه اش بیشتر یک فعالیت صنفی دارد. حالا هر نشست و برخواستی با خانواده تئاتر باشد ممکن است منجر به همین تصمیم گیری ها و اتخاذ روش ها و نقد کردن دنیای تئاتر شود. البته ناگفته نماند همین خانه تئاتر می تواند کنفرانس و سمینارهای مختلفی داشته باشد ولی مهم این است که جرقه برای آدم ها زده شود. جالب است که شکسپیر وقتی بیشترین آثارش را می نویسد که طاعون کل کشور را فراگرفته بود و تماشاخانه ها تعطیل شده بودند و در آن شرایط این تراژدی ها را نوشته بود. پس باید به این شرایط هم مانند همه زمان ها به عنوان یک فرصت نگاه شود.»
بهروز غریب پور متولد ۱۳۲۹ سنندج، فارغ التحصیل کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارگردانی تئاتر از ایتالیا است. غریب پور کارگردانی و نویسندگی دو فیلم سینمایی «کارگاه۲» و «تنبل قهرمان» را برعهده داشته است و نویسنده فیلم «دونده» امیر نادری و تهیه کننده فیلم «تنبل قهرمان» بوده است. وی پیش تر به عنوان مشاور فرهنگی شهردار تهران، بنیان گذار و مدیر فرهنگسرای بهمن، عضو شورای برنامه ریزی ستاد شهر سالم، مدیر کانون نمایش های عروسکی مرکز هنرهای نمایشی، بنیان گذار و مدیر خانه هنرمندان ایران، رئیس مرکز آموزش تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرهای مختلف ایران، عضو مرکز بین المللی تئاتر عروسکی یونیما از ۲۰۰۰، رئیس شورای تشکیلات عروسکی WAP پراگ از ۲۰۰۶ فعالیت کرده است.

بهروز غریب پور تئاتر تله تئاتر تئاتر کودک کارگردان تئاتر و سینما
اخبار مرتبط
  • داوران بخش دیجیتال آرت جشنواره «هنر زنده است» معرفی شدند

  • بهروز غریب پور کرونایی شد

  • تبریزی، غریب پور، خلعتبری و کلاری دبیر جشنواره هنر زنده است شدند

  • بهروزغریب پور: نفس حضور و حرکت کتابخانه ملی ایران برای حفظ میراث تعزیه مهم است

  • هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی برگزار می‌شود

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • مدارس از فردا به صورت اختیاری میزبان دانش‌آموزان است

  • ‌ارسال جوایز برگزیدگان مسابقه مرد میدان

  • کانال مدرسه پیشتازان شهر تهران، اثری ماندگار بر دانش‌آموزان سراسر کشور گذاشته است

  • نحوه آموزش حضوری دروس عملی هنرستانی‌ها در مناطق آبی و زرد

  • رمضانی: زنگ انقلاب 12 بهمن از سوی وزیر آموزش و پرورش نواخته می‌شود

  • شناسایی 5917 بیمار جدید کرونایی؛ حال 4272 بیمار وخیم است

  • ترکیب پرسپولیس برای دیدار مقابل فولاد اعلام شد

  • ترکیب استقلال برای دیدار مقابل تراکتور اعلام شد

  • فوت 83 بیمار کرونایی در شبانه‌روز گذشته؛ 10 شهر در وضعیت قرمز قرار دارند

  • بیانیه باشگاه فولاد خوزستان علیه پرسپولیس

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی 30 دی اعلام شد

  • پسرم به خاطر کمک به من درس را رها کرد

  • کارگروه دانش آموزی و فرهنگیان ستاد بزرگداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی

  • تفویض اختیار به مدیران مناطق و مدارس برای پیش بردن آموزش

  • طعم زندگی در 5 روز بی خبری

  • نشست هیات رئیسه مجامع تشکل پیشتازان سازمان دانش‌آموزی آموزش و پرورش اسلامشهر

  • برگزاری جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی آذربایجان شرقی

  • بیطرفی و قانونمداری سرلوحه اقدامات عوامل اجرایی

  • شایعه ترور سیدحسن نصرالله تکذیب شد

  • ظریف: از درخواست قطر برای برقراری گفت‌وگوهای منطقه‌ای استقبال می‌کنیم

  • بودجه سال ۱۴۰۰ اتاق اصناف ایران تصویب شد

  • وزیر فرهنگ: صدای این تجربه نو باشیم

  • بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ و تراز مالی سال ۹۷و ۹۸ اتاق اصناف ایران

  • فروریزش پلاسکو، فروریزش نگاه منفعت طلبانه بود

  • بذرپاش: گزارش ۸ ماهه‌ اجرای بودجه سال ۹۹ به مجلس ارسال شد

  • رایزنی تلفنی ظریف و چاووش‌اوغلو

  • تاکید سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح و استانداری هرمزگان بر همکاری علمی

  • واکنش وزارت اقتصاد به استعفای رئیس سازمان بورس

  • کنترل حریق خیابان شوش

  • بیانیه وزارت‌خارجه درباره تحریم اشخاص آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی وضدحقوق‌بشری علیه ایران

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی اول بهمن

  • آیین رونمایی از علامت جمعی احسان

  • انتخاب اعضای هیات تحقیق و تفحص از صنعت خودرو در کمیسیون صنایع

  • بازدید حاجی میرزایی از سازمان دانش‌آموزی و خبرگزاری پانا/فیلم

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم