تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نوری، مخالف: جای مجلس را به شورای نگهبان داده‌اید؛ به جای نگاه سیاسی به دنبال اصلاح درست باشیم/ رضوانی، موافق: طرح اصلاح انتخابات شوراها بدون دلیل موجه و قانونی و خارج از نوبت در صحن مطرح شده که خلاف آیین‌نامه است

تهران (پانا)‌ - نمایندگان مجلس با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور موافقت کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۴۶۴۹
لینک کوتاه کپی شد
تصویب کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها؛ موافقان و مخالفان چه گفتند؟

نمایندگان در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی با طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور با 168 رأی موافق، 64 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر موافقت کردند. علی حدادی سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون را قرائت کرد. براساس گزارش قرائت شده در صحن علنی مجلس اصلاح قانون تشکیلات وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور 5 محور اصلی دارد. در جریان این اصلاح هیأتی جهت نظارت بر عملکرد شوراها که در این زمینه خلاء قانونی وجود داشت، تشکیل و بر عملکرد شوراهای اسلامی نظارت می‌کند.

محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور گفت: در مجموع 125 هزار و 992 نفر عضو شورای اسلامی شهر و روستا داریم، در سال 97 و 98، 472 فقره پرونده قضایی، 4 میلیون مترمربع زمین‌خواری و یک هزار و 503 میلیارد تومان رد مال بازگشت به بیت‌المال تعیین شده است، چگونه می‌توان گفت تخلفی در شوراهای شهر و روستا صورت نگرفته است.

نماینده مردم یزد، اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک در مجلس با بیان اینکه کسانی که افراد فاقد شرایط را برای حضور در شوراها تأیید کرده‌اند باید در دنیا و آخرت پاسخگو باشند، تصریح کرد: علت چرخه فساد در شوراها عدم نظارت، نبود قوانین بازدارنده و جدی است. 50 نفر از نمایندگان مجلس در دور دهم به واسطه تأیید افراد ناسالم رد صلاحیت شده‌اند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه در راستای حفظ سلامت اعضای شوراهای اسلامی عمل کرده‌ایم، ادامه داد: دولت قصد دارد از طریق لایحه جامع انتخابات، نظارت بر شوراها را بر عهده بگیرد، عملکرد شوراها باید خدمت باشد نه سیاسی‌کاری.

نظری، مخالف: نظارت باید معطوف به قبل و بعد از انتخابات باشد

در ادامه بررسی این طرح سیدغنی نظری خانقاه در مخالفت با این طرح گفت: باید صلاحیت‌ها را بیشتر مورد توجه قرار دهیم و در بعد نظارت نیز افراد قبل از انتخابات و بعد از انتخابات مورد توجه قرار گیرند که در این طرح مغفول مانده است.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مورد بعدی که در این طرح مغفول مانده است میزان آشنایی افرادی است که در انتخابات شرکت می‌کنند که آیا از حیطه کاری شوراها و مدیریت شهری اطلاع دارند که باید مورد توجه قرار می‌گرفت.

وی افزود: مورد بعدی شوراهای روستاها است که در این طرح مغفول مانده است و ابهامات زیادی در این طرح وجود دارد که با توجه به مشکلات روستاها این بخش باید مورد توجه بیشتری قرار می‌گرفت.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: مورد بعدی درخصوص محکومیت افراد است که اگر فردی دارای محکومیت قضایی است صلاحیت لازم برای شرکت در انتخابات را ندارد بنابراین لازم است که مواد این طرح مورد بررسی قرار گرفته و ابهامات و نواقص آن رفع شود.

وی تأکید کرد: از همکاران تقاضا می‌شود که با دقت بیشتری به این طرح توجه کرده و با توجه به ابهامات و نواقصی که در این طرح موجود است، با کلیات آن مخالفت کنند.

نوری، مخالف: جای مجلس را به شورای نگهبان داده‌اید/ نگاه سیاسی در ترکیب جدید وجود دارد/ به جای نگاه سیاسی به دنبال اصلاح درست باشیم

غلامرضا نوری قزلجه به عنوان مخالف دیگر مخالفت با طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شورا های اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/ 3 /1375 گفت: ترکیبی که برای نظارت بر انتخابات شوراها دیده شده است دارای اشکال است که در رسیدگی‌ها نمایندگانی از مجلس شوراهای عالی حضور داشتند که در این طرح از نمایندگان مجلس و شورایاری‌ها کاسته شده است و به جای آن شورای نگهبان و اداره کل بازرسی استان را وارد کردند.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اموری که به آن اشاره شده مربوط به امور مالی، عمرانی و فنی است اما با توجه به مواردی که در این طرح آمده آنچه به نظر می‌رسد نگاه سیاسی در این ترکیب جدید است.

وی تصریح کرد: اصلاح خوب است اما باید از مسیر خود صورت گیرد، متأسفانه در برخی از جایگذاری‌ها دقت لازم صورت نگرفته است، آیا خوب نبود به جای شورای نگهبان و اداره کل بازرسی استان از ظرفیت دیوان محاسبات در استان و حوزه مدیریت شهری در این ترکیب استفاده می‌شد، لذا لازم است به جای نگاه سیاسی به دنبال اصلاح درست باشیم.

نوری قزلجه افزود: ما باید بپذیریم که در بعد نظارت باید اختیارات را به دستگاهی بدهیم که پاسخگو باشد که با توجه به کم کردن تعداد نمایندگان در این تشکیلات از 5 نفر به 3 نفر اصلاح درستی صورت نگرفته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: از همکاران تقاضا می‌شود با توجه به اشکالاتی که در این طرح وجود داشته و ابهاماتی که در مواد این طرح وجود دارد با کلیات آن مخالفت شود تا اصلاحات لازم بر روی آن صورت گیرد.

صباغیان، مخالف: چرا باید نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را حاکمیتی کنیم؟/ آزمون اگر باعث حذف افراد توانمند نشود خوب است

محمدرضا صباغیان بافقی به عنوان مخالف دیگر طرح گفت: نظارت بر انتخابات شوراها به عهده مجلس است در حالی که در این طرح نیز شورای نگهبان اضافه شده است و با توجه به اینکه شوراهای شهر و روستا از بدنه مردم تشکیل می‌شود لازم است از ظرفیت افرادی استفاده شود که در شهرها و روستاها بیشتر در میان مردم حضور دارند.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس ادامه داد: چرا باید نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا را حاکمیتی کنیم در حالی که این شکل نظارت باعث ضعف است لذا لازم است که اصلاحات لازم در موادی از این طرح صورت گیرد.

وی افزود: در بحث آزمون اگر باعث حذف افراد توانمند نشود خوب است چرا که برخی از افراد در روستاها دارای تجربه فراوان و کاردان هستند ولی سواد لازم را ندارند حتی برعکس آن نیز وجود دارد بنابراین اگر آزمون منجر به حذف افراد توانمند شود از آن به عنوان ضعف می‌توان نام برد و خوب نیست.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: یکی از مراجع استعلام در این طرح اطلاعات سپاه است در حالی که سپاه و بسیج در بدنه مردم بوده همچنین در محله و مسجد محله و روستاها حضور دارند و اگر فردی رد صلاحیت شود باعث تضعیف جایگاه سپاه و بسیج درمیان مردم خواهد شد که می‌توان گفت این وضعیت به نفع کشور نیست. همچنین باید با توجه به جایگاه شورای نگهبان و سپاه در کشور از آنها صیانت شود.

صباغیان بافقی تأکید کرد: اگر تخلفی وجود داشته باشد می‌توان آن تخلف را از مردم روستا و محله به خوبی استعلام کرد حتی استعلامات لازم را می‌توان از مراجع چهارگانه نیز گرفت بنابراین آنچه لازم است اصلاحات در این طرح است.

نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس یادآور شد: نباید اقدامی انجام داد که باعث تضعیف جایگاه نظام و حاکمیت شود لذا از همکاران تقاضا می‌شود که با توجه به اشکالاتی که در این طرح وجود دارد با کلیات آن مخالفت شده تا اصلاحات لازم در آن صورت گیرد.

رضوانی، موافق: طرح اصلاح انتخابات شوراها بدون دلیل موجه و قانونی و خارج از نوبت در صحن مطرح شده که خلاف آیین‌نامه است

غلامحسین رضوانی نیز در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور در موافقت با این طرح، گفت: طرح اصلاح انتخابات شوراها بدون دلیل موجه و قانونی و خارج از نوبت در صحن مطرح شده که خلاف آیین‌نامه است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: تخلفات گسترده‌ای که در شوراها اتفاق افتاده و شاهد دستگیری‌های متعدد اعضای شوراها در مناطق مختلف کشور بودیم بیانگر این است که قبل از انتخابات، حین برگزاری و پس از استقرار اعضای شوراها نظارت کافی وجود ندارد از این رو باید بر تقویت سیستم نظارتی توجه داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور تعداد نمایندگان مجلس افزایش پیدا کرده و حقوقدان، رئیس دادگستری، رئیس سازمان بازرسی استان و دفتر شورای نگهبان استان در ترکیب نظارتی اضافه می‌شوند تا فعالیت شوراها با مشکلات کمتری مواجه و سلامت اعضا نیز تضمین شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود آزمون تعیین صلاحیت در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تصریح کرد: در این طرح برای سنجش صلاحیت افراد آزمون در نظر گرفته شده چرا که نبود صلاحیت فنی موجب شکست شوراها در ابتدای فعالیت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای آزمون تعیین صلاحیت کاندیداهای شورای اسلامی شهر دو قید در نظر گرفته شده ابتدا استثناء افراد دارای سابقه عضویت و سپس عدم برگزاری آزمون در روستاها که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس نیز مورد تاکید قرار گرفته است؛ به واسطه این طرح شوراها به جای دردسر بودن به نظام و مردم کمک خواهند کرد.

مقصودی، موافق: کاندیداهای گذشته انتخابات شورای اسلامی شهرها به دنبال حل مشکلات مردم نمی‌رفتند

فاطمه مقصودی نیز همچنین در موافقت با طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، گفت: اصلاح قانون انتخابات شوراها به دنبال چند مسئله مهم و جبران گذشته است، نظارت بر اجرای انتخابات شوراها و نظارت بر فعالیت آن‌ها در طول 4 سال خدمت از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه تاکنون شاهد عملکرد نامناسبی از جانب شوراها بودیم.

وی ادامه داد: براساس اصل 100 قانون اساسی نظارت بر شوراها برعهده مجلس است، از این جهت خروجی نامناسب شوراهای اسلامی شهرها به دلیل عدم نظارت کافی بر عملکرد آن‌ها بوده است لذا باید به این موضوع توجه بیشتری صورت بگیرد.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر رد یا تائید برخی از منتخبین شوراهای اسلامی برای نمایندگان تبعاتی در گذشته داشته با وجود این طرح یک نفر از قوه قضائیه در کنار نمایندگان قرار گرفته و این مشکل برطرف خواهد شد.

مقصودی تصریح کرد: کاندیداهای گذشته انتخابات شورای اسلامی شهرها مشکلات زیادی را به وجود می‌آوردند و مسائل شوراها را سیاسی کرده و به دنبال حل مشکلات مردم نمی‌رفتند؛ طرح مذکور نظارت مجلس را وسعت می‌دهد.

وی ادامه داد: امروز به شوراهای شهرها به عنوان یک مسئله سیاسی نگاه می‌شود و هر فردی که بخواهد مطامع سیاسی خودش را به اجرا درآورد به شوراها ورود پیدا می‌کند از این رو باید بررسی شود که آیا افراد انتخاب شده اطلاعات فنی کافی برای رسیدگی به مسائل مردم را دارند یا خیر برهمین اساس با یک طرح نو آزمونی برای تعیین صلاحیت حرفه‌ای افراد پیش از ورود به شوراها در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی گفت: ما در این قانون به دنبال ایجاد ساز وکاری برای افزایش نظارت بر شوراها هستیم تا خروجی کار بهتر شود، همچنین تقویت نظارت فعال نمایندگان مجلس قبل، بعد از انتخاب و در طول 4 سال فعالیت، مقابله با تخلف و رانت های اعضای شوراها به صورت جدی و مستمر، نحوه ثبت نام کاندیداها و نحوه رسیدگی به صلاحیت آن ها از جمله مواردی است که در این طرح به آن اشاره شده است.

دهمرده، موافق: طرح اصلاح، کارآیی شوراها را افزایش می‌دهد

حبیب‌اله دهمرده نیز در موافقت با طرح مذکور، گفت: شورای اسلامی شهرها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و رسیدگی به آن‌ها توسط شورای حل اختلاف زمان زیادی را می‌برد که تا آن زمان شوراها منحل می‌شود.

وی با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان به کمبود نظارت نمایندگان در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، افزود: نظارت مجلس با توجه به این طرح از 2 نماینده به 3 نماینده افزایش پیدا کرده و شورایعالی استان‌ها از 3 نفر به 2 نفر کاهش پیدا کرده است. همچنین افراد دیگری نیز به مجموعه نظارت بر شوراها اضافه شده‌اند تا اطاله رسیدگی به مشکلات شوراها کاهش پیدا کنند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراها بسیار قوی بوده و باعث می‌شود کارآیی شوراها افزایش پیدا کرده و وظایفشان را به خوبی انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار