یاوری: آموزش بر مبنای پژوهش از رسالت‌های اصلی سمپاد است

تهران (پانا) - رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در مراسم امضای تفاهم نامه برگزاری کارسوق لیزر و کوانتوم از آموزش بر مبنای پژوهش را به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی سمپاد یاد کرد.

کد مطلب: ۱۱۵۴۶۲۵
لینک کوتاه کپی شد
یاوری: آموزش بر مبنای پژوهش از رسالت‌های اصلی سمپاد است

به گزارش روابط عمومی سمپاد، در مراسمی که در سازمان بسیج مهندسین صنایع برگزار شد، تفاهم‌نامه برگزاری این کارسوق به امضای رؤسای هر سه طرف رسید.

در این مراسم الهام یاوری رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار کرد: ظرفیت سازمان برای تربیت نیروهای انسانی مؤثر در مسیر پیشرفت کشور و تمدن اسلامی یک بحث ارزشی و کلیدی است که به دلیل اعتقادات دینی بر آن تاکید می‌شود.

یاوری افزود: در شهریورماه امسال بعد از فراز و فرودهای زیادی در سازمان، در اولین روزهای تشکیل سازمان جدید به صورت مجازی خدمت مقام معظم رهبری«مدظله العالی» رسیدیم و ایشان بر اهمیت سمپاد تاکید و بر تقویت سمپاد توجه ویژه‌ای داشتند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان ظرفیت‌های ذهنی و اعتقادی بسیار خوبی دارند و می‌توانند در خدمت کل کشور قرار گیرند ادامه داد: یکی از انگیزه‌های جدی مهاجرت نخبگان از کشور که گاهی به فرار مغزها تعبیر می‌شود تبلیغاتی مبتنی بر این موضوع است که از بچه‌ها در کشور استفاده نمی‌شود.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اضافه کرد: علت برنگشتن بسیاری از فارغ التحصیلان نخبگانی که در خارج از کشور لزوماً تنگناهای مادی نیست؛ آنان فکر می‌کنند به ایران برگردند باید چه کاری انجام دهند.

یاوری تاکید کرد: اگر موفق شویم بچه‌ها را از ابتدا با مسیرهای اثردهی و خدمت دهی آشنا کنیم می‌توانیم در انتخاب مسیر آنان مؤثر باشیم و به آنان نشان دهیم کشور می‌تواند از نخبگان خود استفاده کند. این موضوع اثر فرهنگی بسیار جدی خواهد داشت.

وی گفت: یکی از فعالیت‌های مدارس سمپاد این است که آموزش را برمبنای پژوهش به بچه‌ها ارائه کند تا بتوانند مسأله شناسی کنند این کار در چارچوب مواجهه با مسایل واقعی اتفاق می‌افتد در این راستا ما امسال در بحث فعالیت‌های لیزر وارد شدیم که مسیر پرارزشی برای آینده تکنولوژی و فضای علمی و صنعتی کشور است.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: فعالیت‌های پژوهش محور مدارس ما طیف وسیعی دارد هرچه مسأله واقعی‌تر باشد و مدرسان ما شخصیت‌های متعهدتری از نظر توانایی علمی باشند تاثیرپذیری و انگیزه بچه‌ها بیشتر خواهد شد که خوشبختانه نمونه‌های بسیار خوبی در این زمینه‌ها داشتیم.

یاوری با بیان اینکه یک راهبردی در سازمان اتخاذ شده است که بتوانیم مشارکت و همکاری دستگاه‌ها را در مسأله شناسی جذب کنیم گفت: سازمان بسیج مهندسین اتمی و سازمان انرژی اتمی در این راستا پای کار آمدند که نقطه شروعی برای یک فعالیت خوب و اثرگذار است.

وی با بیان اینکه تمام شرایط برای یک فعالیت خوب فراهم است ابراز امیدواری کرد بتوانیم یک گام مؤثر در قبال انجام شدن فعالیت‌ها برداریم.

کارسوق ها را برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان فعال کنیم

حسین شیرکوند دانش‌آموز سمپادی رشته ریاضی پایه یازدهم مدرسه ستاری نیز در این مراسم اظهار کرد: فعالیت کارسوق‌ها در تمام رشته‌های علوم تجربی لازم و ضروری است زیرا بسیاری از دانش‌آموزان و نخبگان به دلیل مسائلی از کشور خارج می‌شوند و افراد زیادی نیز هستند که از کشور خارج نشده­‌اند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل مهاجرت تبلیغات نادرست است افزود: قبل از اینکه مهاجرت در ذهن دانش‌آموز شکل می‌گیرد باید کارسوق‌ها فعالیت کنند در بحث فناوری و لیزر، کشور ما بسیار پیشرفته است این بحث در علم و تکنولوژی بحث مهمی است.

وی با بیان اینکه لیزر در 2 دهه اخیر بحث مهمی در فیزیک اتمی است افزود: بسیاری از دانش‌آموزان ایده‌های خوبی دارند که نیاز به حمایت دارد تا از مهاجرت آنان جلوگیری شود.

مدارس بهترین مکان برای توسعه و نشر علم لیزر است

سیدحسن نبوی رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران نیز در این مراسم درباره فعالیت مرکز لیزر که سابقه 20 ساله ای دارد گفت: ماموریت این مرکز حل معضلات استراتژی کشور است از آنجایی که این مرکز یک مرکز ملی است در تمام زمینه‌ها رسالت ملی بودن را عملیاتی می‌کند.

وی با بیان اینکه در چشم انداز سند 1404 توسعه و نشر علم لیزر در جامعه مدنظر است افزود: مدارس بهترین مکان در این باره است اگر دانش‌آموزی ذهنیت خود را در این موضوع پرورش دهد بسیار کمک کننده است.

نبوی عنوان کرد: ذهنیت دانش‌آموزان را باید در حوزه نور، فوتونیک و لیزر فعال کنیم تا در شاخه‌های مختلف درسی از این ذهنیت استفاده کنند.

رئیس مرکز علوم و فنون لیزر ایران اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده 8 جلسه را در حضور دانش‌آموزان خواهیم بود در این جلسات بچه‌ها را با بحث نور و لیزر آشنا و آنان را تا جایی که امکان دارد به این کار علاقه‌مند می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید طبق برنامه ریزی 2 ساله بچه‌ها را با دانش و فناوری لیزر آشنا کنیم بیان کرد: باید در این برنامه دانش‌آموزان اشتغال‌زایی را تجربه کنند و حتی جایزه ای را مبتنی بر در اختیار گذاشتن تجهیزات برای دانش‌آموزان در نظر گرفتیم تا بتوانند طرح‌های خود را تجاری کنند.

مبنای توسعه کشور قدرت علم و دانش است

علی توشه رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی نیز در ادامه این مراسم گفت: براساس فرمایش رهبری که دشمنان به وسیله علم خودنمایی می‌کنند مبنای توسعه کشور قدرت علم و دانش است؛ علم و دانش برای نظام مهم است و باید رویکرد جامعه و کشور براین اساس باشد.

وی با اشاره به اینکه امروزه علم یک سلاح راهبردی است افزود: در ماموریت خود یک نگرانی داریم اینکه باید ارتباط نزدیکی با دانش‌آموزان داشته باشیم باید بتوانیم از ظرفیت دانش‌آموزان استفاده کنیم.

رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی بیان کرد: پشتوانه ما دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که باید از ظرفیت آنان در مسائل مختف کاری کشور استفاده کنیم.

توشه عنوان کرد: کارگروه‌هایی در بسیج مهندسین صنعتی شکل داریم که می‌تواند نقش مؤثری در راستای اجرای برنامه‌ها داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار