الموت دهان گشود

تهران (پانا) -  الموت در سالهای اخیر جای مطمئنی برای 100 روستایی که قرنها در این پهنه زیبا و خوش آب و هوا ارام و قرار گرفته بودند نیست .

کد مطلب: ۱۱۵۴۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
الموت دهان گشود

به‌گزارش ایران، روزها و شبهای اضطراب و ناآرامی برای اهالی روستاهای الموت آغاز شده است. دلهره رانش زمین نمی‌گذارد خواب آرامی داشته باشند. همین اردیبهشت ماه امسال بود که رانش در روستای خوبکوه از توابع الموت شرقی باعث ویرانی چندین خانه و قسمتی از جاده اصلی این روستا شد. بتازگی و در پی بارندگی‌های اخیر در برخی از قسمت‌های روستای زرآباد شکاف‌ها و ترک‌های جدیدی به موارد قبلی اضافه و آنها را عمیق‌تر کرده که همین مسأله نگرانی‌ها نسبت به وقوع رانش در این روستا را محتمل‌تر کرده است. قدرت‌الله مهدیخانی مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین در این ارتباط گفت: «منطقه کوهستانی الموت به‌دلیل شرایط جغرافیایی و توپوگرافی مستعد رانش است و طبق نظر کارشناسان زمین شناسی رانش حدود ۱۰۰ روستای این منطقه را تهدید می‌کند که در این میان نشانه‌های آن در حدود ۱۰ روستا بشدت نمایان شده است. در سالیان اخیر نیز شاهد رشد فزآینده این پدیده هستیم و به‌همین دلیل بازدیدهای کارشناسانه توسط متخصصان سازمان‌های مربوطه صورت پذیرفته و راهکارهایی نیز در همین ارتباط ارائه شده است.»

وقتی توسعه باغها تبدیل به تهدید می شود
وی درباره دلایل رو‌به ‌رشد این پدیده اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین دلایل سرعت گرفتن این بحران جدای از بارندگی‌های فصلی، توسعه باغ‌ها و اراضی کشاورزی و آبیاری سنتی و غرقابی در دامنه شیب دار کوهپایه‌ها است به‌طوری که کشاورزان این منطقه هنگام آبیاری بندهای خاکی زیادی در زمین ایجاد می‌کنند و با باز کردن دریچه‌ها جریان شدیدی از آب روانه زمین‌ها می‌شود که با نفوذ در خاک موجب لغزش لایه‌های زمین می‌شوند.» مهدیخانی در ادامه افزود: «در این رابطه جهاد کشاورزی می‌تواند ضمن ارائه آموزش‌های لازم در خصوص نحوه آبیاری‌ به کشاورزان و استفاده از شیوه‌های نوین کشاورزی و اجرای آبیاری قطره‌ای در رفع و کاهش این پدیده گام‌های اساسی بردارد.»
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین درباره شرایط کنونی روستای خوبکوه گفت: «به‌ دنبال رانش زمین و پس از بازدید کارشناسان اعلام شد که ریسک زندگی در این روستا بالاست و ناگزیر باید اهالی را جابه‌جا کرد. بر همین اساس با تحقیقات صورت گرفته مکانی مناسب برای همین منظور در نظر گرفته شده که امیدواریم هر چه زودتر نسبت به این امر اقدام شود.»

دلهره در زرآباد
وی درباره وضعیت روستای زرآباد گفت: «این روستا جزو مناطق در معرض رانش است اما فاصله رانش با مناطق مسکونی زیاد است و خطری اهالی و خانه‌ها را تهدید نمی‌کند.»
در این میان امیر حسین اقبالی دهیار روستای زرآباد نظر متفاوتی دارد. وی برخلاف مهدیخانی معتقد است بخشی از مناطق مسکونی این روستا در خطر رانش قرار دارد گفت: «نشانه‌های رانش (ترک‌ها و شکاف‌ها) از مسیر منتهی به روستا شروع و در امتداد جاده و در قسمت‌های شیب دار بالای رودخانه تا انتهای روستا ادامه دارد. در قسمت بالای این شیب‌ها نیز منازل مسکونی زیادی وجود دارند که همگی در معرض خطر قرار داشته و عکس‌های ماهواره‌ای آن نیز موجود است.»

وی در ادامه افزود: «در سال ۹۶ حاج میرصادقی مدیرفنی و اجرایی سابق اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین از این مناطق بازدید و در رسانه‌ها نیز اعلام ‌کردند که خطر رانش روستای زرآباد را تهدید می‌کند و در همین ارتباط در شهر قزوین جلسه‌ای نیز با حضور نمایندگانی از جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، بنیاد مسکن، مدیریت بحران و سازمان نظام مهندسی تشکیل دادند و قرار شد اقدام‌های ضربتی به منظور ایمن‌سازی منطقه صورت بگیرد. میرصادقی حتی اعلام کرد که همه امکانات لازم در جهت حفظ جان اهالی این روستا باید انجام شود و برای این منظور علاوه بر برنامه‌های ضربتی، برنامه‌های میان مدت و بلند مدت کارشناسان این اداره کل نیز در دستور کار قرار گیرد. حتی مصوباتی نیز در این ارتباط تصویب کردند اما تا این لحظه هیچ اقدامی در جهت اجرای آن انجام نشده است.»دهیار روستای زرآباد در ادامه افزود: «در سال ۹۹ طی نامه‌ای به آقای مهدیخانی (مدیر کل مدیریت بحران استان قزوین) اعلام کردیم که وضعیت نسبت به سال‌های قبل بحرانی‌تر شده است. هر سال ترک‌ها بیشتر و شکاف‌ها عمیق‌تر می‌شوند و عکس‌های آن را هم نشان دادیم. حتی در بخشی که نزدیک جاده اصلی است رانش صورت گرفته و هرلحظه امکان ریزش جاده به داخل دره وجود دارد اما هیچ اقدامی تاکنون انجام نشده است.»

وی با بیان این که «تا وضعیت بحرانی‌تر نشده باید تصمیمات کارگروه اجرایی شود»، خواستار اقدامی عاجل در این خصوص شد و گفت: «طبق نظر کارشناسان، جلوگیری از ساخت و ساز، انحراف بخشی از فاضلاب روستا و جلوگیری از آبیاری‌های سنتی می‌تواند بخش اولیه از کارهای ضربتی در این خصوص باشد که ما تمام تلاش خود را در این خصوص به کار گرفته‌ایم اما همه این موارد نیازمند اعتبار و کمک سازمان‌های مربوطه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار