هنر ریاضی معلم محمودآبادی بر دیوار ورودی روستای خشت‌سر نشست

ساری (پانا) - معلم ریاضی محمودآبادی با نوشتن قضایای ریاضی روی دیوار ورودی روستای خشت‌سر به فکر تلفیق هنر و ریاضی و ساده کردن مفاهیم پیچیده ریاضی در نگاه مردم است.

کد مطلب: ۱۱۵۳۴۷۶
لینک کوتاه کپی شد
هنر ریاضی معلم محمودآبادی بر دیوار ورودی روستای خشت‌سر نشست

حامد نیک‌پی دبیر ریاضی شهرستان محمودآباد با مدرک فوق دکترای ریاضی از دانشگاه مونستر آلمان است که او را به عنوان طراح «کد Quick Response (کد پاسخ سریع) برای کتاب‌های درسی می‌شناسیم.

او این‌بار دست به ابتکار جدیدی زده و ریاضی را روی دیوارهای روستای کودکی‌اش آورده است. نیک‌پی به پانا گفت: «دیدم دیوارهای شهر پر است از نوشته. پر از نقاشی‌هایی که بعضا سطح پایین هستند و پر از آشفتگی بصری. مردم به امنیت فکری و بصری هم نیاز دارند. از طرفی می‌خواستم پیچیدگی ریاضی را وارد شهر کنم و مقابل دیدگان مردم قرار دهم.»

او با شورای روستای خشت‌سر هماهنگ و از ورودی روستا شروع می‌کند.«شورا به دلیل اعتمادی که به من داشت این کار را قبول و استقبال کرد، اما وقتی کار تمام شد میزان استقبالشان بسیار بیشتر شد. از من خواستند دیوار را سفید و تمیز کنند و من دوباره آن را بنویسم که نمود بیشتری داشته باشد.»

نیک‌پی دست به قلم برد و دو قضیه ریاضی را روی دیوار ورودی خشت‌سر نگاشت. «برای یکی از این دو قضیه ریاضی شکل هم کشیدم تا بگویم پیچیدگی ریاضی از طریق شکل هم قابل فهم است. می‌خواستم محمودآباد پیشگام باشد و بعد از آن شهرها و روستاهای دیگر با این شیوه علم را وارد شهر و روستا کنند تا چشم‌های مردم به آن عادت کند.»

یکی از قضایایی که نیک‌پی بر دیوار وردی خشت‌سر حک کرده، قضیه هان-باناخ است که قضیه معروفی در رشته آنالیز است. بر سمت راست دیوار هم قضیه اپریتور اسپیس مروبط به ریاضی محض را نوشته است.

نیک‌پی می‌گوید: «می‌خواستم هنر و ریاضی را با هم تلفیق کنم و مفاهیم پیچیده آن را به دید عموم برسانم بخصوص برای دانش‌آموزان تا با ریاضی اخت شوند و احساس راحت‌تری نسبت به مفهوم آن بیابند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار