کسب ۵عنوان جایزه بین المللی از سوی نهضت سوادآموزی کشور

تهران (پانا) - مدیرکل برنامه‌ریزی دوره‌های سواد آموزی از رشد و پویایی نهضت سواد آموزی در کشور سخن گفت و گواه این ادعا را کسب 5 عنوان جایزه بین المللی دانست.

کد مطلب: ۱۱۵۰۵۰۴
لینک کوتاه کپی شد
کسب ۵عنوان جایزه بین المللی از سوی نهضت سوادآموزی کشور

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، بازگیر با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه "گفتگوی اجتماعی" در خصوص ساختار‌های موجود برای نهضت سوادآموزی اظهار کرد: در ادبیات ایران، نهضت سوادآموزی تعریفی خاص دارد که شامل خواندن و نوشتن متون ساده و قرآنی بوده که معادل سوم ابتدایی آموزش و پرورش است.

وی با اعلام اینکه یونسکو چنین رویه‌ای را قبول ندارد، افزود: آن‌ها باسواد را کسی می‌دانند که باتوجه به مهارت‌ها، در زندگی خود تغییرات سازنده ایجاد کند و با این تعریف، بسیاری از ما ایرانی‌ها بی سواد هستیم.

وی بار دیگر به تعریف ایران از با سوادی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بعد از شکل گیری نهاد نهضت سواد آموزی عزم عمومی پشت کار قرار نگرفت و نهضت برپا نشد.

بازگیر با اشاره به کم کاری دستگاه‌های تاثیر گذار، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار موجود رهبری حدی را مشخص کردند و لذا آموزش و پرورش حد سنی 50 سال را در نظر گرفت و اعلام کرد این افراد اولویت اصلی ما هستند.

وی با بیان اینکه امروز 8 میلیون بی سواد در کشور نداریم، ادامه داد: این جامعه آماری مختص افراد 6 سال به بالا هستند و آمار دقیقِ ما از جامعه هدف، 2 میلیون و 600 هزار نفر می‌باشد که 350 هزار نفر آن‌ها را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند و این آمار بر اساس خوداظهاری است.

بازگیر از جمله افتخارات نهضت سواد آموزی را ایجاد پایگاه ثبت سواد در کشور برشمرد و تصریح کرد: ما میزان سواد بیش از 50 میلیون ایرانی را دردست داریم و آمار بی سوادی کمتر از این هاست.

مدیرکل برنامه ریزی دوره‌های سواد آموزی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو به پدیده نو بی سوادی یا رجعت به بی سوادی سخن گفت و افزود: هرچه آموزش‌ها نیز بیشتر باشد، ولی میزان ماندگاری سواد، دو سال است.

بازگیر با بیان اینکه حتی پزشکان در صورت نگذراندن دو سال آموزش ضمن خدمت، سواد پزشکی خود را به دست فراموشی می‌سپارند، تصریح کرد: در ایران میزان ماندگاری سواد 8 ماه و سطحی بسیار پایین است که اگر فرد از سواد خود استفاده نکند به دوره نو بی سوادی خود باز خواهد گشت و متاسفانه در جامعه ما محیط برای سواد آموزی قوی نیست.

این فعال حوزه سواد آموزی برای بزرگ سالان خاطرنشان ساخت: یکی از ویژگی‌های سواد آموزی پویایی است و ما سعی کردیم بر اساس نیاز و تغییرات جامعه، خود را رشد دهیم و لذا 5 جایزه بین المللی دریافت کرده‌ایم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار