چه عاملی مقابله همگانی با کرونا را تقویت می کند؟

تهران (پانا) - جامعه‌شناس و پژوهشگر اجتماعی معتقد است: رعایت ضوابط بهداشتی مقابله با کرونا توسط مسوولان، مقابله جمعی با این بیماری را تقویت می‌کند.

کد مطلب: ۱۱۴۴۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
چه عاملی مقابله همگانی با کرونا را تقویت می کند؟

به‌گزارش ایرنا، اکبر مجدالدین اظهار داشت: جلب اعتماد ملی در یک کشور که به تدریج (در طول زمان) حاصل می‌شود، یکی از اقدامات موثر در رعایت قواعد و ضوابط اجتماعی یک جامعه است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، جلب اعتماد اجتماعی سبب گفت‌وگو با مردم در مواقع بحران نظیر جنگ، بلایای طبیعی، بیماری و پذیرش عمومی به رعایت مقررات اجتماعی می‌شود.

مجدالدین ادامه داد: به عنوان مثال با شیوع کرونا برخی شهروندان در خصوص آمار مبتلایان به این بیماری و جانباختگان با ابهام وتردید روبه‌رو بوده و براین اساس پذیرش همه ضوابط پیشنهادی مقابله با کرونا نیز مورد شبهه واقع می‌شد.

استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی افزود:‌ انطباق قواعد و مقررات پیشنهادی جامعه با واقعیات نیز یکی از مولفه‌های اصلی در پذیرش و رعایت ضوبط اجتماعی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، تعطیلی کسب و کارها بدون تامین معیشت بیکاران عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور یادآور شد: عدم فروش نفت و تحمیل هزینه‌های مقابله با کرونا بر بودجه ملی کشور نیز بی‌شک بر حمایت دولت از اقشار محروم اثرگذار بوده و سبب کاهش شدت عمل برای مقابله با این بیماری و تعطیلی بلندمدت مشاغل و مراکز تجاری و اقتصادی شده است.

مجدالدین تاکید کرد: قانون‌گرایی مسئولان و رعایت اصول بهداشت و درمان توسط آنها نیز بر تقویت رعایت همگانی قوانین اجتماعی موثر است. حضور مسئولان کشور در تجمعات، بازدید از برخی پروژه‌ها، مناطق محروم، حضور در جمع خبرنگاران و... هریک می‌تواند این مقابله همگانی را تضعیف و شرایط را عادی جلوه دهد.

وی ادامه داد: برگزاری اجتماعات در برخی اماکن مذهبی، هنری و... هم می‌تواند اذهان عمومی برای رعایت این اصول را کاهش دهد.

ضرورت ممنوعیت تردد وسائل‌نقلیه عمومی همگام با اعمال ممنوعیت‌ تردد جاده‌ای

مجدالدین خاطرنشان کرد: اعمال ممنوعیت‌ تردد جاده‌ای به منظور کاهش مسافرت‌ شهروندان نیز باید با ممنوعیت تردد وسائل نقلیه عمومی همچون قطار واتوبوس و هواپیما همراه باشد؛ شدت شیوع کرونا به دلیل مسافرت با تغییر وسیله نقلیه شخصی به عمومی تغییری در وضعیت ابتلا ایجاد نمی‌کند.

این جامعه‌شناس افزود: تبلیغات رسانه‌های جمعی با بهره‌گیری از اطلاعات پزشکی و بهداشتی نظیر ساخت آگهی تلویزیونی "هر ۴ دقیقه یک ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا جان می‌بازد" و نمایش صحنه‌های ناگوار که به دلیل سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رخ داده است نیز می‌تواند یک عامل ترغیب کننده برای جامعه باشد.

وی تصریح کرد: استناد بر جنبه‌های اخلاقی و دینی واقعه نیز حفظ و مراقبت از سلامتی فردی و اجتماعی را تقویت می‌کند. در دین اسلام حفظ جان واجب است و نباید عامدانه و عالمانه خود را در معرض خطر قرار داد؛ بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اشاره به این مباحث نیر می‌تواند با هدف حفظ این مسئولیت اجتماعی تقویت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار