نحوه تعویض شناسنامه در ثبت احوال چگونه است؟

تهران (پانا) - افراد با داشتن شرایطی خاص می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان نسبت به تعویض شناسنامه خود اقدام کنند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
نحوه تعویض شناسنامه در ثبت احوال چگونه است؟

به‌ گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افرادی که دارای شرایطی خاص هستند می‌توانند با مراجعه به ادارات ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسر کشور نسبت به تنظیم و امضای برگ درخواست تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند.

این شرایط خاص شامل اشخاص ۱۸ سال به بالا، افراد کمتر از ۱۸ سال که دارای حکم رشد هستند، پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود برای فرزندان کمتر از ۱۸ سال، مادر تا زمانی که در قید زوجیت پدر طفل باشد، می‌شود.

تعویض شناسنامه‌های نمونه قدیم در اجرای قانون ثبت احوال، تعویض شناسنامه‌های نمونه جدید مستعمل، تعویض شناسنامه ناشی از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متخذه هیئت‌های حل اختلاف و آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام‌خانوادگی، تجدید شناسنامه پس از رسیدن فرد به سن ۳۰ سالگی جهت تعویض عکس و تعویض شناسنامه پس از رسیدن فرد به ۱۵ سال تمام از مواردی هستند که تعویض شناسنامه را ممکن می‌سازد.

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه

اصل شناسنامه و سه قطعه عکس ۴×۳ از مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه مستعمل است؛ چنانچه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود فاقد عکس باشد، ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکسدار از قبیل گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا یا کارت شناسایی عکسدار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی الزامی است و چنانچه ظاهر شناسنامه فاقد هر یک از مدارک مذکور باشد، از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی درخواست تأیید عکس خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار