رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد

تهران ( پانا) - سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در نوامبر برای ششمین ماه متوالی افزایش پیدا کرد و به بالاترین حد در شش سال اخیر رسید.

کد مطلب: ۱۱۴۳۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد
رشد شاخص قیمت مواد غذایی جهانی فائو رکورد زد

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در نوامبر به ۱۰۵ واحد در مقایسه با آمار بازبینی شده ۱۰۱ واحد در اکتبر، صعود کرد که بزرگترین رشد ماهانه این شاخص از ژوییه سال ۲۰۱۲ به این سو بود. شاخص قیمت اکتبر پیش از این ۱۰۰.۹ واحد اعلام شده بود.

فائو برای سومین ماه متوالی برآورد خود از برداشت غلات جهان را پایین برد اما همچنان انتظار دارد برداشت جهانی غلات در سال ۲۰۲۰ به رکورد سالانه بالایی خواهد رسید.

قیمت روغن گیاهی در میان مواد غذایی زیرمجموعه شاخص فائو بزرگترین افزایش را داشت و بر مبنای ماهانه ۱۴.۵ درصد در نوامبر رشد کرد. رشد قیمت روغن پالم به دلیل کاهش ذخایر جهانی علت عمده جهش این شاخص بود.

شاخص قیمت غلات در نوامبر ۲.۵ درصد در مقایسه با اکتبر رشد کرد و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹.۹ درصد رشد داشت. قیمت صادرات گندم تحت تاثیر چشم انداز برداشت کمتر در آرژانتین بالا رفت. قیمت ذرت تحت تاثیر پیش بینیهای تولید کمتر در آمریکا و اوکراین افزایش یافت اما قیمت برنج ثابت بود.

میانگین قیمت شکر در نوامبر نسبت به اکتبر ۳.۳ درصد افزایش یافت که ناشی از نگرانیها نسبت به کمبود جهانی احتمالی به دلیل شرایط جوی نامساعد و تاثیر منفی آن بر محصول اتحادیه اروپا، روسیه و تایلند بود.

شاخص لبنیات در نوامبر با افزایش چشمگیر قیمت کره و پنیر، ۰.۹ درصد رشد ماهانه داشت و به بالاترین حد در ۱۸ ماه اخیر صعود کرد.

شاخص قیمت گوشت در نوامبر ۰.۹ درصد رشد کرد و به ۹ ماه کاهش ماهانه متوالی پایان داد اما در مقایسه با نوامبر سال گذشته ۱۳.۷ درصد پایینتر بود.

فائو پیش بینی خود از میزان محصول غلات در فصل زراعی سال ۲۰۲۰ را برای سومین ماه متوالی مورد بازبینی قرار داد و به ۲.۷۴۲ میلیارد تن در مقایسه با پیش بینی قبلی ۲.۷۵ میلیارد تن کاهش داد اما این رقم همچنان رکورد بالایی محسوب می شود و ۱۳ درصد بالاتر از سطح تولید سال گذشته است.

میزان مصرف جهانی غلات در سال زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ از سوی فائو حدود ۲.۷۴۴ میلیارد تن تخمین زده شد که نسبت به برآورد ماه پیش تغییر چندانی نداشت و ۱.۹ درصد بالاتر از سطح مصرف سال زراعی ۲۰۲۰-۲۰۱۹ به شمار می رود.

بر اساس گزارش رویترز، فائو میزان ذخایر غلات جهان در پایان فصل زراعی ۲۰۲۱ را ۸۶۶.۴ میلیون تن برآورد کرد که ۹.۶ میلیون تن کمتر از برآورد گزارش ماه پیش این آژانس است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار