همه معلولان زنجانی مشاوره ژنتیک می‌شوند

زنجان (پانا) - مدیر کل بهزیستی استان زنجان خبر داد طبق برنامه‌ریزی انجام گرفته تا سال ۱۴۰۰ تمامی معلولانی که در بهزیستی پرونده دارند، در راستای پیشگیری از تولد کودک معلول مشاوره ژنتیک می‌شوند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۷۹۱
لینک کوتاه کپی شد
همه معلولان زنجانی مشاوره ژنتیک می‌شوند

به گزارش روابط عمومی بهزیستی زنجان، محمد محمدی قیداری به مناسبت روز جهانی معلولان با اشاره به اجرای طرح غربالگری ژنتیک توسط بهزیستی استان زنجان افزود: فاز یک غربالگری ژنتیک در سال ۹۸ آغاز شده است و در این راستا خانواده‌های دارای پنج تا هشت معلول غربالگری شدند.

وی اظهار کرد: هم اکنون در فاز ۲ این طرح در بین خانواده‌های سه و چهار معلول درحال انجام است که تلاش می‌شود این مهم تا سال ۱۴۰۰ به پایان برسد.

این مسؤول ادامه داد: زوج های جوان قبل از بارداری نسبت به انجام آزمایش‌های لازم اقدام کنند، که همین اقدام ساده می تواند از بسیاری از معلولیت‌ها پیشگیری کند.

وی عنوان کرد: همچنین برخی معلولیت‌ها مثل کاشت حلزون در درمان ناشنوایی و غربالگری تنبلی چشم که در زمان مناسب یا سنین پایین قابل درمان هستند در صورت غفلت تا پایان عمر گریبانگیر فرد می‌شود.

محمدی افزود: آزمایشگاه های طرف قرارداد با بهزیستی در استان و خارج از استان فعال هستند و هزینه مشاوره ژنتیک برای تمامی مددجویان بهزیستی به طور کامل رایگان است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان یادآوری کرد: تعداد ۶۳ مرکز غیردولتی روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک مددکاری و موسسات مردم نهاد در حوزه معلولین و توانبخشی فعالیت دارد.

وی اضافه کرد: نزدیک به هشت هزار معلول از خدمات این مراکز استفاده، ۱۷۴ نفر نیز خدمات مراقبت در منزل دریافت می‌کنند، در حوزه توانبخشی نیز در زمان حاضر بیش از ۲۱ هزار پرونده تحت حمایت بهزیستی وجود دارد که ۱۴ هزارو ۴۱۱ خانوار اعم از افراد دارای معلولیت و بیماران اعصاب و روان مستمری، بگیر سازمان هستند.

این مسؤول، با اشاره به شعار روز جهانی معلولین با عنوان " ساخت جهانی بهتر پس از کرونا برای افراد دارای معلولیت (فراگیر، دسترس پذیر و پایدار) " گفت: ضروری است نگرش های نامناسب حاکم بر جامعه نسبت به افراد دارای معلولیت اصلاح شده و برای ورود معلولین به جامعه فرهنگ‌سازی مناسب انجام شود.

محمدی، در خصوص برنامه های بهزیستی به مناسبت گرامیداشت هفته افراد دارای معلولیت از۱۳ تا ۱۹ آذر افزود: تدوین برنامه های آگاهسازی با مشارکت رسانه های ارتباط جمعی به ویژه با بهره گیری از شبکه های استانی، مکاتبه با دستگاه های اجرایی در سطح استان جهت تقدیر از کارکنان معلول شاغل در این دستگاه ها، تقدیر از مدیران مراکز شبانه روزی در خصوص کنترل ویروس کرونا، مراکز روزانه توانبخشی آموزشی برتر در ارائه خدمات توانبخشی، کارگاه‌های تولیدی حمایتی و مراکز حرفه آموزی که با تغییر تولید محصولات خود به کنترل و کاهش آسیب های ناشی از کرونا کمک کردند از جمله برنامه های این هفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار