امروز: جمعه 3 بهمن 1399 - 00:39 تبلیغات
خبرگزاری پانا
خبرگزاری پانا
  • خبرگزاری پانا
  • صفحه اصلی
  • آموزش و پرورش
      در حال بارگزاری
  • سیاسی
      در حال بارگزاری
  • اقتصادی
      در حال بارگزاری
  • اجتماعی
      در حال بارگزاری
  • فرهنگی
      در حال بارگزاری
  • ورزشی
      در حال بارگزاری
  • عکس
      در حال بارگزاری
  • ویدئو
  • رسانه‌های دیگر
      در حال بارگزاری
  • استانها
    • صفحه اصلی استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • شهرستانهای تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • آرشیو
  • درباره ما
  • ارتباط با ما

پانا آموزش و پرورش

طراحی چارچوب مفهومی دوره تحصیلی فنی، حرفه ای ‌و ‌مهارتی

طراحی چارچوب مفهومی دوره تحصیلی فنی، حرفه ای ‌و ‌مهارتی

احمدرضا دوراندیش*

12/3/2020 10:23:00 AM
12/3/2020 10:23:00 AM
پنج‌شنبه 13 آذر 1399 - 10:23
ط

کشورها به دلیل آنکه آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای را به عنوان مسیر و وسیله ای برای نوسازی و پیشرفت کشور می‌دانند، تعامل زیادی به سرمایه‌گذاری در توسعه آن از خود نشان می‌دهند.

آنها انتظار دارند از طریق آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای بتوانند به برخی از چالش‌های اساسی کشور مانند نحوه رقابت‌پذیر کردن شرکت‌ها و اقتصاد، مقابله با بیکاری، گذر از مدرسه به بازار کارو کاهش فقر، پاسخگو باشند(گرایی نژاد و کاظم، 1393). در کشور ماهم به توسعۀ آموزش‌های فنی‌و‌مهارتی در اسناد قانونی و بالادستی به خصوص در سال‌های اخیر، بیش از پیش توجه شده است (دوراندیش، 1395). در قانون برنامۀ ششم توسعه، به آموزش و پرورش تکلیف شده است که تاپایان برنامه، 50 درصد از دانش آموزان، وارد رشته های فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی شوند(مجلس شورای اسلامی، 1397). همچنین در سال 1396، قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی تصویب شد که انتظار می رود با ابلاغ آن به ارائه دهندگان آموزش‌های مذکور، تغییراتی در فرایند و محتوای برنامه‌های آموزشی آنها صورت گیرد.

اما دارا بودن درک دقیق و اطلاعات صحیح از گذشته، فرهنگ و سنت های توسعۀ فنی‌و‌حرفه‌ای و مهارتی کشور، خود از الزامات و دلالت های اصلی است که سیاستگذاران و برنامه‌ریزان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای باید آن را مورد توجه قرار دهند(گرایی نژاد و کاظم، 1393). دورۀ تحصیلی فنی، حرفه‌ای و مهارتی از چه بخش‌ها و اجزایی تشکیل شده است؟ منابع تعیین کننده، جهت دهنده و تاثیر‌گذار برآنها چیست و ارتباط بین آنها کدام است؟ از جمله سوالاتی است که برنامه ریزان دورۀ تحصیلی آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای باآنها مواجه اند. برای پاسخ به این سوالات تدوین چارچوب مفهومی که ضمن توجه به تحولات جدید در آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای ، پاسخگوی اسناد بالا دستی نیز باشد، ضروری است.

آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای در هزارة سوم به عنوان آموزش‌های فراراهبردی برای توسعة پایدار و تحقق اهداف چشم‌انداز کشور به حساب می‌آید. استلزامات این نگاه، ایجادتغییرات اساسی در محتوا، ارائه آموزش، چارچوب ملی و بین‌المللی است. به‌طوریکه حاصل آموزش و تربیت فنی‌و‌حرفه‌ای، تربیت یافتگانی است که علاوه بر توانایی و شایستگی برای اشتغال مفید، بتوانند در طول زندگی و در سازگاری با پیچیدگی‌های روزافزون محیط کار و تغییرات فناوری موثر باشند(محمدعلی، 1391).

*دکترای رشته برنامه ریزی درسی

احمدرضا دوراندیش یادگیری نویسنده دوره تحصیلی مهارتی
اخبار مرتبط
  • در جامعه حافظه‌محور «مهارت» خودنمایی نمی‌کند

  • دوراندیش به‌عنوان «مشاور نوآوری و فناوری سازمان پژوهش» منصوب شد

  • آموزش و پرورش محلی برای تربیت انسان‌های عاقل، متفکر و دوراندیش است

  • رویکرد جدید کتاب‌های فنی و حرفه‌ای فضای کار زیادی برای ناشران ایجاد کرده است

  • تالیف کتاب همراه هنرجو برای اولین بار در آموز‌ش‌‌‌و‌پرورش

نظرات
1- لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب توهین‌آمیز یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران و مغایر با قوانین کشور منتشر نمی‌شود.
3- نظرات پس از تایید منتشر می‌شود.
نظر شما با موفقیت ثبت شد

  • پربیننده ها
  • آخرین
  • آغاز ثبت‌نام کنکور ۱۴۰۰ از روز یکشنبه + جزئیات ثبت‌نام

  • ازدواج به خاطر زیبـــایی

  • افزایش مبتلایان به کرونا در کشور؛ آمار قربانیان از ۵۷ هزار نفر گذشت

  • افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا در کشور

  • جاده‌های ۲۶ استان برفی و بارانی است

  • آتـــش زدن همسر به خاطر 2 دانگ خانه

  • آخرین وضعیت مهرداد میناوند در بیمارستان؛ برای مرد تاریخ‌ساز فوتبال ایران دعا کنید

  • جدول زمانی مدرسه تلویزیونی دوم بهمن

  • فوری؛ وضعیت مهرداد میناوند وخیم‌تر شد

  • وزیر آموزش و پرورش وارد استان خوزستان شد

  • نحوه ارزشیابی آزمون‌های پایانی غیرحضوری

  • جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام

  • بارش برف و باران در جاده‌های ۱۵ استان

  • ویژه دانش‌آموزان؛ جدول زمانی مدرسه تلویزیونی سوم بهمن

  • فرمان‌های جو بایدن در اولین روز ریاست‌جمهوری

  • نشانه گیری کرونا روی کودکان و نوجوانان!

  • واکسیناسیون کرونا تا قبل از ۲۲ بهمن آغاز می‌شود

  • بیانیه شبکه چهار در پی سخنان احمد جهان بزرگی

  • ایران پس از پیروزی بر ترامپ تسلیم نمی‌شود

  • الهام فخاری: برگزاری جشنواره فیلم کوتاه تهران نویدبخش تداوم زندگی است

  • سام درخشانی به «خائن کشی» پیوست

  • واکنش ابتکار به اهانت به رییس جمهوری در رسانه ملی

  • سرلشکر موسوی: نیروی هوایی ارتش در عرصه پهپادها به قدرتی کم نظیر تبدیل شده است

  • واکنش قالیباف به اظهارات دولت به دنبال اصلاحات بودجه در مجلس

  • قالیباف اقدام تروریستی در بغداد را محکوم کرد

  • تعمیر و بازسازی فرهنگسرای بعثت در صفادشت ملارد

  • برگزاری مراسم بزرگداشت شوراها در شهرستان قدس

  • چه تراکنش‌هایی از ۵ بهمن پذیرش نمی‌شود؟

  • معاونت حقوقی ریاست جمهوری از صدا و سیما شکایت خواهد کرد 

  • نمایندگان قوه مجریه خواستار برخورد حقوقی با برنامه رسانه ملی شدند 

  • درخواست سخنگوی دولت برای مراقبت از معتادان‌ متجاهر در شب‌های زمستان

  • انتقاد صالحی از سخنان یک روحانی علیه رییس‌جمهوری در رسانه ملی

  • دادستان کل کشور: اتهام وزیر ارتباطات فقط نبستن اینستاگرام نیست

  • جهانگیری درگذشت استاندار پیشین فارس را تسلیت گفت

 
کلیه حقوق متعلق به خبرگزاری پانا است.
ارتباط با ما درباره ما
طراحی و اجرا : سماسیستم