اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

آمار کرونا نزولی؛ محدودیت‌ها همچنان استمرار دارد

تهران (پانا) - روند نزولی کرونا در کشور، استمرار محدودیت‌های کرونا، آخرین وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا، برگزاری دادگاه «پوری حسینی» رئیس سابق سازمان خصوصی سازی و بازداشت ۱۰ وکیل و کارچاق کن قوه قضاییه بخشی از مهم‌ترین اخبار حوزه اجتماعی است در هفته‌ای گذشت.

کد مطلب: ۱۱۴۳۶۳۹
لینک کوتاه کپی شد
آمار کرونا نزولی؛ محدودیت‌ها همچنان استمرار دارد

در دومین هفته از آذرماه ماه اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که بیشتر این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا در ایران

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون تعداد ۹۸۹ هزار و ۵۷۲ نفر رسید و تا کنون ۶۷۸ هزار و ۵۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و در مجموع ۴۸ هزار و ۹۹۰ بیمار جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که پس از یک ماه که آمار روزانه فوتی‌های کرونا بالاتر از روزانه 400 فوتی بود، در هفته‌ای که گذشت این آمار به زیر 400 فوتی در روز رسید که روندی نزولی را طی می‌کند. در پی محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا، ۶۴ شهرستان در وضعیت قرمز، ۲۷۸ شهرستان نارنجی و ۱۰۶ شهرستان در وضعیت زرد قرار گرفتند. همچنین شهر تهران جزو شهرهای با وضعیت قرمز قرار داشت که در هفته‌ای که گذشت علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران اعلام کرد با محدودیت‌های اعمال شده، پایتخت در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. او همچنین تاکید کرد که برخی محدودیت‌ها همچون جلوگیری از برگزاری مراسم آیینی و محدودیت حضور کارمندان در ادارات و همچنین منع تردد شبانه ادامه خواهد داشت.

استمرار محدودیت‌های کرونا

بر همین اساس تمام ادارات در مناطق قرمز تعطیل بودند و محدودیت‌های اعمال شده از سوی ستاد ملی کرونا نیز تداوم داشت. حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا در جلسه ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا تاکید کرد که طرح هوشمند مدیریت کرونا با توجه به وضعیت شهرها به لحاظ زرد، نارنجی و قرمز استمرار خواهد داشت. او همچنین گفت که منع تردد شبانه از هفته آتی در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود.

آخرین خبرها از واکسن ایرانی کرونا

بیش از 9 ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، ویروسی که تاکنون جان بیش از 48 هزار ایرانی را گرفته است. این بیماری همچنان درمان مشخصی ندارد و واکسنی هم برای آن کشف نشده است. بسیاری از کشورها از جمله ایران در صدد هستند تا واکسن این بیماری را کشف کنند. مینو محرز، عضو ستاد ملی کرونا در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که یکی از داوطلبان اصلی واکسن کرونا در داخل مراحل آزمایش روی حیوان را به اتمام رسانده است و به زودی وارد آزمایش انسانی و با این روند واکسن خرداد ۱۴۰۰ وارد بازار می‌شود. وی همچنین تاکرد کرد که اگر مرحله مطالعه انسانی این واکسن به‌سرعت و با موفقیت طی شود، درنهایت ما واکسن کرونای ایرانی را در اردیبهشت یا نهایت خرداد ۱۴۰۰ خواهیم داشت.

اعلام رقم وام ازدواج در سال 1400

در هفته‌ای که سپری شد، لایحه بودجه سال آینده از سوی دولت به مجلس ارسال شد. در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، وام ازدواج در مقایسه با امسال مشخص شد. براساس پیشنهاد دولت برای حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف است از محل پس‌انداز و جاری قرض‌الحسنه نظام بانکی، تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها بعد از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۷ است و تاکنون وام ازدواج نگرفته‌اند با اولویت نخست پرداخت کند. تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج برای هر یک از زوج‌ها در سال آینده ۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت هفت ساله و با اخذ یک ضامن معتبر و سفته اجرایی می‌شود. بررسی لایحه بودجه سال 1400 بیانگر این است مبلغ وام ازدواج همان ۵۰ میلیون تومانی باقی می‌ماند.

دادگاه «پوری حسینی»

مردادماه سال گذشته میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی، رئیس سابق سازمان خصوصی سازی به دلیل اخلال در نظام اقتصادی بازداشت شد و در اردیبهشت امسال 115 نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه خواستار رسیدگی جدی و عاجل به پرونده‌های متعدد تخلف در واگذاری‌ها شدند. در هفته‌ای که سپری شد، برای اولین بار دو جلسه رسیدگی به اتهامات پوری حسینی، رئیس پیشین سازمان خصوصی سازی برگزار شد. نماینده دادستان در اولین جلسه دادگاه پوری حسینی اعلام کرد: در پرونده حاضر عدم رعایت تشریفات قانونی و نکات دیگر باعث از بین رفتن وجوه و اموال دولتی وعمومی شده است و منجر به اخلال عمده در نظام تولید واقتصادی کشور شده است.

واکسن آنفلوآنزا بالاخره رسید

هر سال با نزدیک شدن به مهر ماه و فصل سرد، دغدغه‌ها برای تامین واکسن آنفلوآنزا افزایش می‌یابد اما امسال به دلیل شیوع کرونا تامین این واکسن با مشکل مواجه شد. در هفته‌ای که سپری شد، سید حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از عرضه واکسن آنفولانزا سه ظرفیتی در داروخانه‌های منتخب با ثبت کد ملی افراد خبر داد. به گفته او، داروخانه‌های منتخب تهران برای عرضه واکسن۱۳ آبان، ۲۹ فروردین، ۲۲ بهمن، ایثار، شهید کاظمی، هلال احمر مرکزی و شماره ۲ و هلال احمر شهرری هستند.

خودکشی‌های خودخواسته

در پی خودکشی دو نوجوان طی هفته‌ای که گذشت، بازهم موضوع خودکشی در رسانه‌ها مطرح شد. سعید خراطها جامعه‌شناس و آسیب‌شناس اجتماعی با تشریح چرایی خودکشی‌های خودخواسته در ایران می‌گوید در جوامعی که گسست اجتماعی روند افزایشی دارد، خودکشی نیز به وفور دیده می‌شود و در مقابل در جوامعی که پیوستگی و همبستگی بیشتر باشد خودکشی نیز به همان فراخور کاهش می‌یابد. او با اشاره به چرایی خودکشی‌های خودخواسته گفت: خودکشی علل و عواملی دارد، وقتی علت‌ها و زمینه‌های آن افزایش پیدا می‌کند، خودکشی‌ها رقم می‌خورد و گرایش به آن افزایش می‌یابد و طبیعتا آمار خودکشی نیز افزایش می‌یابد.

آخرین آمار ایدز در ایران

هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است و در سال ۲۰۲۰، توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است. همچنان حذف انگ و تبعیض، توجه به عموم افراد جامعه جهت دریافت خدمات سلامت بر اساس رویکردهای عدالت محور، از کلیدهای اصلی مواجه به اپیدمی‌هایی از قبیل کووید ۱۹ و اچ آی وی است. با توجه به این موارد، موضوع روز جهانی ایدز امسال «همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک» نامگذاری شده است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران ۶۰۴۳۱ تخمین مبتلای زنده در ایران وجود دارد که از این تعداد ۲۲هزار و ۴۰۶ نفر شناسایی شده و در حال زندگی هستند و تاکنون در کل ۴۱۸۷۶ نفر بیمار ثبت شدند و در کل ۱۹۴۶۹ مرگ به واسطه این بیماری ثبت شده است.

بازداشت ۱۰ وکیل و کارچاق کن قوه قضاییه

برخورد با متخلفان در حوزه قوه قضاییه به طور جدی در دوره جدید قوه قضاییه در دستور کار قرار دارد و در همین راستا، حجت الاسلام عبداللهی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت از بازداشت ۱۰ وکیل و کارچاق کن در حوزه دیوان عدالت اداری خبر داد. به گفته وی، اخیراً در حوزه دیوان عدالت اداری ۱۰ نفر وکیل و کارچاق کن، در استان آذربایجان شرقی ۱۴ نفر وکیل، کارچاق کن و کلاهبردار و در استان قم نیز ۳ نفر از وکلا و کارکنان دستگاه قضا بازداشت شدند.

تولدهای لاکچری

از ۸۸.۸.۸ بود که تاریخ‌های لاکچری برای عروسی و تولد، مُد شد. حالا در هفته‌ای که گذشت تاریخ رُند ۹۹.۹.۹ را داشتیم. بسیاری از خانواده‌ها این تاریخ لاکچری را برای تولد نوزادان خود مد نظر قرار دادند. موضوعی که با هشدار وزارت بهداشت روبرو شد. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ابلاغیه‌ای افزایش انجام تولدهای تقویمی به روش سزارین در چند سال گذشته را برخلاف برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی وزارت بهداشت در حوزه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین‌های الکتیو دانسته و تاکید کرد: دستکاری و یا تولد زودهنگام یا دیرتر از زمان اصلی، ضمن تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و سیستم درمان، باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت مادر و نوزاد می‌شود. وی همچنین در این ابلاغیه خواستار بررسی عملکرد بیمارستان‌ها و پزشکان در سزارین های تقویمی شده و تصریح کرده است: با بیمارستان‌ها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت‌نشده برخورد خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار