وزیر آموزش‌وپرورش در آیین امضای توافق‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد

افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش‌آموزان

تهران (پانا) - وزیر آموزش‌وپرورش در آیین امضای توافق‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بابیان اینکه توسعه و تقویت مهارت‌های فرهنگی هنری را نتیجه انعقاد این توافق‌نامه و همکاری بین دو دستگاه است، اظهار کرد با همکاری دو دستگاه فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش آموزان را افزایش دهیم.

کد مطلب: ۱۱۴۳۵۹۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش فهم فرهنگی، هنری و زیباشناختی دانش‌آموزان

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، بعدازظهر امروز محسن حاجی میرزایی در آیین امضای توافق‌نامه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با ابراز امیدواری به توسعه همکاری‌های دوجانبه، اظهار کرد: هم‌زمان با پدیده انباشت تراکم جمعیت، توسعه دانش تجربی و بهبود وضع سلامت و بهداشت، پدیده تخصصی شدن شکل گرفت و باعث تفکیک امور شد. این موضوع منجر به توسعه تخصص شد اما تمایزی که در نقش‌ها ایجاد کرد ابتدا یک تجزیه انتزاعی از این مأموریت‌ها بود و بعد به تجزیه ساختاری تبدیل شد.

وی بابیان اینکه انسان موجودی واحد، اما دارای وجوه متنوعی است که این وجوه از یکدیگر اثر می‌پذیرند و نیازمند یک نگرش یکپارچه هستند، تصریح کرد: آنچه جامعه را می‌سازد، همان است که به افراد می‌آموزیم و همچنین روش‌های آموزشی است که فوق‌العاده دارای اهمیت است؛ بنابراین هرچقدر یادگیری عمیق‌تر باشد نتایج بهتری را در بر خواهد داشت.

حاجی میرزایی با اشاره به لزوم همکاری دستگاه‌ها، افزود: عصر همکاری به همگرایی تبدیل شده و درک مشترک از حوزه کار و فعالیت باعث افزایش توانمندی انسان است؛ و انسان دارای ساحت‌های مختلف است و برای رسیدن به این هدف دستگاه‌ها باید باهم کار کنند.

وی ادامه داد: در سند تحول بنیادین که مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی است، گفته ‌شده آموزش‌وپرورش همه ساحت‌ها را مورد توجه قرار دهد ازجمله ساحت‌های؛ عبادی اخلاقی، علمی، هنری و زیباشناختی، زیستی و بدنی، سیاسی و اجتماعی اقتصادی و حرفه‌ای که باید توازنی بین همه آن‌ها برقرار شود.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: ساحت زیباشناسی و هنری یکی از وجوه انسان است و یکی از ۱۱حوزه یادگیری دانش آموزان در حوزه فرهنگ و هنر است بنابراین اولین عرصه همکاری در این ساحت است. در آموزش‌وپرورش مأموریت این کار برعهده سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است و این سازمان در حوزه‌های مختلف فعالیت می‌کند و مصمم به خلق موقعیت‌های یادگیری و تولید یک بسته یادگیری که از پایه اول ابتدایی تا دوازدهم هستند تا این ساحت رشد پیدا کند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اهداف و وظایف آموزش‌وپرورش موظفیم همه افرادی که وارد نظام تعلیم و تربیت می‌شوند پس از فراغت از تحصیل حداقل یک مهارت را فراگرفته باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: شاخه فرهنگی هنری یکی از شاخه‌های مهارتی است بنابراین همه دانش آموزان باید در این ساحت پرورش یابند.

وی از اجرای طرح هر دانش‌آموز یک مهارت خبر داد و عنوان کرد: این طرح زمینه خوبی برای همکاری دو وزارتخانه است تا مهارت‌های هنری که جذاب هستند، عرضه شود.

حاجی میرزایی افزود: عرصه سومی که توسعه همکاری‌ها را موجب می‌شود، هدایت ۵۰درصد دانش آموزان به سمت شاخه‌های فنی و حرفه‌ای است و این در حالی است که ۳۶درصد دانش آموزان در این رشته‌ها تحصیل می‌کنند.

وی بر ضرورت وجود حداقل یک هنرستان مهارتی فرهنگ و هنر در هر شهرستان تأکید و عنوان کرد: اکنون ۳۳هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۲۱استان و در ۵رشته؛ نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی فعالیت می‌کنند. این هنرستان‌ها می‌توانند گسترش یابند و حتی بخش خصوصی در این زمینه همکاری کند تا عرصه‌ای برای توسعه مهارت‌های فرهنگی و هنری شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: از مجموع ۱۶۰رشته مهارتی شاخه کاردانش، ۲۹رشته مهارتی درزمینه هنر ازجمله؛ صنایع‌دستی، هنرهای تجسمی، هنرهای آوایی، موسیقی و... است که با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش‌ها به هنرجویان هنرستان‌های کاردانش ارائه می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: در حال حاضر ۷۷هزار هنرجوی دختر و پسر در سطح کشور در رشته‌های مهارتی وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند. در ۴۸هنرستان وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در۵رشته نمایش، سینما، گرافیک، نقاشی و موسیقی، بیش از ۵هزار و ۴۸۰هنرجو در سه‌پایه مشغول به تحصیل هستند.

حاجی میرزایی افزود: امیدوارم با همکاری دو دستگاه شاهد توسعه و تقویت مهارت‌های فرهنگی و هنری و فهم فرهنگی و هنری و زیباشناختی در سطح عموم دانش آموزان باشیم.

در این آئین توافق‌نامه همکاری بین دو وزارتخانه به امضای وزرای آموزش‌وپرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار