معاون متوسطه شهر تهران تبیین کرد:

چگونه آموزش مجازی نسبت به حضوری ارتقا پیدا می کند؟

تهران (پانا) - پانته آ دری، معاون آموزش متوسطه شهر تهران به نقل از امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش؛ گام ها، اقدامات و روش های جایگزین آموزش حضوری در شرایط آموزش های غیرحضوری و مجازی را تبیین کرد.

کد مطلب: ۱۱۴۳۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
چگونه آموزش مجازی نسبت به حضوری ارتقا پیدا می کند؟

دری معاون آموزش متوسطه شهر تهران گفت:
طراحی آموزشی سبب حرفه‌ای شدن عملکرد معلمان در فضای یاددهی - یادگیری ترکیبی است.

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش شهر تهران، پانته آ دری معاون آموزش متوسطه شهر تهران به نقل از امانی طهرانی، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: الگوی طراحی آموزش مجازی یکی از نیازهای روز جامعه امروزی است، با توجه به تعطیلی فضای آموزشی چهره به چهره وآموزش حضوری باید به سمت روش‌های جایگزین آموزش حرکت کرد که یکی از این روش‌ها استفاده از فضای مجازی است.

دری گفت: اقداماتی که برای پیشبرد طرح آموزش مجازی است خاص دوران کرونا نیست و مجموعه فعالیت هایی است که به حرفه ای شدن عملکرد معلمان در فضای جدید یاددهی- یادگیری که یک فضای ترکیبی است مربوط می شود. انتقال یک سوال، نکته جدید به دانش آموزان و مواجهه با یک مسئله جدید و ندانستن پاسخ سوال سبب به هم خوردن تعادل آنها می شود و تلاشی که دانش آموزان می کنند تا به تعادل و آرامش و پاسخ سوال برسند، این فاصله همان یادگیری است.

او ادامه داد: اگر بخواهیم کلاسی را ارتقا بدهیم باید طبق الگوی سه ضلعی ارتقای یادگیری روی سه ضلع کار شود. طراحی آموزشی، رسانه های پرشمار و اهمیت ارائه توسط دانش آموزان که توجه به این سه ضلع در آموزش های مجازی نسبت به آموزش های حضوری و چهره به چهره مضاعف می شود. برای طراحی آموزشی تعاریف متعددی وجود داردٰ؛ طراحی آموزشی یعنی داشتن طرحی برای یادگیری (A plan for learning)، داشتن یک طرح برای یک واحد یادگیری که واحد یادگیری می تواند درس، فصل و... به عبارتی بخشی از آموزش باشد که قابلیت جداسازی دارد.

دری افزود: دومین تعریف طراحی آموزشی این است که درواقع یک سفر ترسیم می شود که یادگیرنده از یک نقطه شروع کرده و قرار است به نقطه معینی برسدو دراین سفر مراحلی را در قالب فعالیت‌های تعریف شده می پیماید که در مجموع به رشد دانش‌آموز منجر می‌شود.

سومین تعریف طراحی آموزشی عبارت است از پیش بینی و تنظیم رویدادهای آموزشی براساس اهداف، محتوا و امکانات موجود با توجه به ویژگی‌ها و ساخت شناختی دانش‌آموزان و اینکه یادگیری چگونه اتفاق می افتد. در طراحی آموزش مجازی خوب بعضی موارد با طراحی آموزش حضوری مشترک و بعضی متفاوت است.

دری افزود: طراحی آموزشی14 مشخصه دارد که بر اساس آن ها می‌توان مشخص کرد که طراحی آموزشی اجرا شده خوب است یا خیر و عبارتند از 1-تعیین هدف، از جنس شایستگی2-طراحی دقیق، رشددهنده، تدریجی، سیر منطقی، پله‌های ارزشمند و قابل دستیابی 3- انتخاب یک شروع خوب 4-توجه به پیش‌دانسته‌ها 5-انتخاب الگوی تدریس،6-توجه به یادگیری فعال، تولید مفهوم توسط یادگیرنده 7- توجه به یادگیری مشارکتی، اجتماعی و گروهی 8- اهمیت کاربست آموخته‌ها در موقعیت جدید، توجه به تفاوت‌های فردی در یادگیری 10- توجه به سطوح بالای عملکرد یادگیری 11- استفاده از رویکرد تلفیقی 12- گنجاندن جلوه ارائه و ارزشیابی،13- طراحی فعالیت‌های خارج از کلاس، کلاس معکوس 14- ایجاد فراشناخت

معاون آموزش متوسطه شهر تهران اظهار امیدواری کرد که معلمان که تسهیل گر آموزش در زیست بوم جدید هستند با آگاهی و شناخت بیشتر نسبت به روش های ارتقا یادگیری، سبب ارتقا کیفیت آموزش و حرفه ای تر عمل کردن خود شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار