رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی:

شدت بیماری کرونا در معتادان بیش از سایر افراد است

تهران (پانا) -رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت شدت بیماری کرونا در مصرف کنندگان سیگار و مواد مخدر بیش از سایر افراد است و در صورت ابتلا، دیرتر از دیگران بهبود می‌یابند چون ریه آسیب پذیر دارند.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۳۲
لینک کوتاه کپی شد
شدت بیماری کرونا در معتادان بیش از سایر افراد است

به گزارش ایرنا، ماریت قازاریان افزود: همزمان با شیوع کرونا در کشور شاهد تبلیغات کاذبی در فضای مجازی بودیم که ادعا می کردند مصرف مواد از ابتلا به کرونا پیشگیری می کند یا افراد معتاد و مصرف کننده سیگار به کرونا مبتلا نمی شوند.

وی ادامه داد: این در حالیست که تحقیقات نشان می دهد مواد مخدر و سیگار از عوامل خطرساز ابتلا به انواع بیماری ها از جمله کرونا هستند و آنها بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه ادعای مبتلا نشدن معتادان و سیگاری ها به کرونا، هیچگونه مبنای علمی ندارد، افزود: برخی افراد به دنبال بهانه برای مصرف سیگار یا موادی مانند تریاک هستند و از این فرصت استفاده می کنند و به این بهانه که با مصرف مواد بدن‌شان در برابر ابتلا به بیماری کرونا مقاوم می شود، دست به مصرف مواد می زنند اما واضح است که مصرف سیگار یا مواد اعتیادآور از ابتلا به این بیماری یشگیری نمی‌کند و حتی میزان احتمال ابتلا را افزایش می دهد.

قازاریان گفت: گزارش درمانگران اعتیاد نیز نشان می‌دهد که بین بیماران کرونایی، افراد معتاد کم نبودند. معتادان بعد از ابتلا به بیماری به علت اینکه علایم آنها پنهان می ماند، دیرتر از سایر افراد متوجه بیماری خود می شوند و با علایم کشنده تر و وخیم تری به بیمارستان یا نزد درمانگران مراجعه می کنند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف مواد یا سیگار از کرونا پیشگیری نمی کند بلکه این افراد را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد، ادامه داد: دودی که از قبل وارد ریه های مصرف کنندگان سیگار و مواد شده است، ریه ها و مجاری تنفسی آنها را آسیب پذیرتر و سیستم ایمنی این افراد را ضعیف تر کرده، در نتیجه شدت بیماری در این افراد بیشتر می شود.

رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: بنابراین باید مراقب باشیم در دام تبلیغات کذب نیافتیم چون سودجویان و فروشندگان سیگار و مواد همیشه از این فرصت‌ها استفاده می‌کنند و ممکن است تبلیغاتی را در فضای مجازی انجام دهند و از آنجا که این روزها و در شرایط محدودیت های کرونایی، مردم بیش از گذشته، زمان بیشتری را در فضای مجازی سپری می‌کنند، سودجویان با تبلیغات کاذب می توانند به گونه ای مردم را قانع کنند که سیگار و مواد مخدر از کرونا پیشگیری می کند درحالیکه اینطور نیست.

قازاریان تصریح کرد: مردم باید هوشیار باشند و اطلاعات خود را افزایش دهند و باید مراقب باشند که این اطلاعات را منابع اطلاعاتی معتبر و موثق کسب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار