جهش‌ها، ویروس کرونا را تهاجمی‌تر نکرده است

تهران (پانا) - نتایج یک آزمایش جدید نشان می‌دهد که اگرچه ویروس کرونا بارها جهش ژنتیکی داشته اما این تغییرات باعث تهاجمی‌تر شدن این ویروس یا سخت‌تر شدن روند درمان‌ نشده است.

کد مطلب: ۱۱۴۳۳۲۵
لینک کوتاه کپی شد
جهش‌ها، ویروس کرونا را تهاجمی‌تر نکرده است

به گزارش ایسنا، نتایج یک مطالعه تازه که در مجله Nature Communications منتشر شده است نشان می‌دهد که جهش‌های کووید-۱۹ برخلاف تصور پیشین، ویروس کرونا را مسری‌تر نکرده‌اند.

این درحالیست که پزشکان و محققان تاکنون نگران بودند که تغییرات ایجاد شده در ویروس روی کارآییِ واکسن یا داروهای احتمالی، تأثیر منفی داشته باشد.

کووید ۱۹ توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می‌شود. این ویروس در اواخر سال ۲۰۱۹ از منابع نامعلوم حیوانی به انسان منتقل شد. با توجه به این‌که، SARS-CoV-۲ ممکن است هنوز به‌طور کامل با میزبان انسانی خود سازگار نباشد دانشمندان نگران بودند که ویروس با تغییرات جدید، تهاجمی‌تر شده باشد و قدرت انتقال آن در میان اجتماع انسانی افزایش‌یافته باشد.

در همین رابطه متخصصان کالج دانشگاهی لندن ۴۶ هزار و ۷۰۰ نمونه از ویروس SARS-CoV-۲ را از ۹۹ کشور مختلف تجزیه ‌و تحلیل کردند. بر طبق نتایج این تحقیق، بررسی الگوهای فعلی تنوع ژنومی در همه قاره‌ها این را نشان می‌دهد که از زمان انتقال این ویروس به انسان در اواخر سال ۲۰۱۹ در کل مجموعه داده‌ها، هیچ موردی از جهش نبوده که محققان را متقاعد کند که با افزایش یا کاهش قابل‌توجهی در انتقال روبه‌رو بوده‌اند.

«لوسی ون دورپ»، نویسنده اول این مطالعه از موسسه ژنتیک کالج دانشگاهی لندن، گفت: خوشبختانه اکنون می‌دانیم که هیچ‌کدام از جهش‌های ویروس باعث گسترش سریع کووید-۱۹ نمی‌شود اما همچنان باید هوشیار بمانیم و جهش‌های جدید را دنبال کنیم به‌ویژه زمانی که واکسن آماده شود.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در حال حاضر چندین واکسن در سطح جهان به مرحله تولید عمومی بسیار نزدیک شده‌اند. همچنین طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر اساس آمار رسمی منتشرشده توسط مقامات بهداشتی در سراسر جهان، این بیماری تاکنون باعث مرگ بیش از یک‌ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در دنیا شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار